پژوهشگر اقتصادی: سرمایه‌گذاری مهمترین عامل افزایش تولید است


پژوهشگر اقتصادی: سرمایه‌گذاری مهمترین عامل افزایش تولید است

بیرجند - ایرنا - دکترای علوم اقتصاد و پژوهشگر اقتصادی گفت: افزایش تولید در هر منطقه به عواملی نیاز دارد که مهمترین عامل در این زمینه سرمایه و سرمایه‌گذاری است.

"مهدیه ضیاییان" روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر این عوامل فراهم شود، تولید رشد می‌کند و اگر آن عوامل یک مرتبه به صورت جهش‌وار افزایش پیدا کند در آن شرایط رشد اقتصادی و تولید هم جهش پیدا می‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه در چند سال اخیر اهمیت اقتصاد مقاومتی و نقش موثر آن در پیشرفت و آبادانی کشور مورد توجه بوده، سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر معظم انقلاب «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شد.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: این شعار بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری بیش از پیش در حوزه تولید و تحقق خودکفایی کشور و نیز مقابله با تحریم‌ها است.

وی اظهار داشت: تولید یکی از ابزارهای قدرت هر کشور است که در نهایت به افزایش تولید ناخالص داخلی و پیشرفت اقتصادی منجر می‌شود و استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات موجود، پشتیبانی از تولید برای رسیدن به خودکفایی و به‌کارگیری نیروهای کارآمد در تحقق منویات رهبری نقش مهمی دارد.

ضیاییان افزود: تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران در حوزه تولید مهمترین عاملان تحقق رونق تولید تلقی می‌شوند که در شرایط فعلی نیازمند تامین تسهیلات برای بهبود فعالیت خود هستند و در این رابطه باید تسهیلات هم از طرف دولت و هم بانک‌ها در اختیار آنها قرار گیرد.

وی گفت: در این راستا باید محیط کسب‌ و کار برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم و فرهنگ تولید و سرمایه‌گذاری نیز در جهت سرمایه‌داری تولیدی، تقویت و پشتیبانی شود بنابراین فراهم شدن فضای مناسب برای پشتیبانی از تولید و رفع موانع از اهمیت زیادی برخوردار است.

تسهیل فرایند کسب و کار برای پشتیبانی از تولید

پژوهشگر اقتصادی تاکید کرد: تسهیل فرایندهای کسب و کار برای پشتیبانی از تولید باید مدنظر باشد بدین صورت که تسهیل تامین مالی بخش خصوصی، ایجاد و حفظ ثبات اقتصادی باید در اولویت قرار گیرد علاوه بر این تامین بودجه برای گسترش زیرساخت‌های نرم نسبت به زیرساخت‌های سخت، اولویت داشته باشد.

وی افزود: اگر بتوانیم سرمایه زیادی را برای اقتصاد منطقه خراسان جنوبی فراهم کنیم، اصلی‌ترین عامل تولید را فراهم کرده‌ایم.

ضیاییان دومین عامل تحقق تولید و رفع موانع آن را نیروی انسانی مناسب عنوان کرد و گفت: خراسان جنوبی نیروی انسانی مناسبی دارد که باید از این ظرفیت به خوبی بهره گرفته شود.

وی بیان کرد: همچنین عواملی مانند ایجاد روابط اقتصادی مناسب با افغانستان و پاکستان که بتوانیم تولیداتمان را صادر کنیم و به نحوی روابط خارجی خود را بهبود بخشیم تا بتوانیم از پیوند با خارج از کشور حداکثر منافع را برای رشد اقتصادی استان فراهم کنیم‌، می‌تواند سرمایه خارجی لازم را برای افزایش تولید فراهم کند.

مدیر مرکز مطالعات اقتصادی اتاق بازرگانی بیرجند، نگاه سیاست‌گذاران در بخش‌های مختلف تولید را یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در تحقق تولید دانست و افزود: مهمترین کسانی که می‌توانند شرایط تولید را فراهم کنند، تولیدکنندگان و سرمایه­‌گذاران اقتصادی استان هستند.

وی گفت: اگر به تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران اهمیت دهیم، تسهیلات را برایشان فراهم کنیم، محیط کسب‌ و کار را بهبود بخشیم و اگر فرهنگ تولید و سرمایه­‌گذاری در جهت سرمایه‌داری تولیدی تقویت و حمایت شود، می‌توانیم فضای مناسب را برای رونق و جهش تولید فراهم کنیم.

تسهیلات متناسب با شرایط هر منطقه باشد

وی افزود: اقداماتی همچون فراهم کردن زمینه‌های مناسب برای پرداخت تسهیلات به تولیدکنندگان به اقتضای شرایط منطقه‌ای به صورتی که نرخ تسهیلات برای منطقه‌ای کمتر برخوردار چون خراسان جنوبی کمتر از نرخ تسهیلات در مناطق برخوردار باشد، در نظر گرفتن معافیت مالیاتی برای شهرک‌های صنعتی استان، سیاست‌های ارزی، سیاست­‌ها و مشوق‌های واردات و صادرات می­‌تواند کمکی به بهتر انجام شدن تولید باشد.

ضیاییان، رفع موانع و مشکلات بر سر راه بنگاه‌های تولیدی و صنعتی، رفع مشکل نقدینگی و سرمایه در گردش، تسهیل قوانین و حذف مجوزهای ناکارآمد برای حمایت از تولیدکنندگان را از مهمترین عوامل پشتیبانی از تولید برای بنگاه‌های تولیدی و صنعتی ذکر کرد.

وی یادآور شد: از آنجایی که مهمترین دغدغه در استان کمتر برخوردار خراسان جنوبی درآمدزایی و حل مشکل معیشتی است لذا با حمایت از تولیدکنندگان استانی و حذف موانع و تسهیل قوانین و ابطال مجوزهای ناکارآمد و فراهم کردن بستر برای سرمایه‌گذاران می‌توان به رونق تولید دست یافت و مشکلات بیکاری و معیشتی استان را رفع کرد که به دنبال آن موجب تحقق "تولید" شد.

این نویسنده و تحلیلگر اقتصادی گفت: در این راستا حمایت از خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی، افزایش تولید نهاده­‌های کشاورزی وارداتی، توسعه کشت دیم، ایجاد سامانه جامع، یکپارچه و در دسترس عموم اطلاعات کشاورزی، توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی محصولات کشاورزی، استفاده از دانش روز دنیا، حذف بروکراسی اداری و رفع موانع تولید، مبارزه با فساد، ارائه تسهیلات و مشوقات به تولیدکنندگان بخش کشاورزی، نوسازی ماشین‌آلات کشاورزی و بهبود زیرساخت­‌های حمل و نقل برای صادرات لازمه تحقق شعار سال در بخش کشاورزی است.

وی با بیان اینکه پشتیبانی از تولید و رفع موانع پیش روی آن راهکار مناسبی برای رسیدن به خودکفایی و توسعه اقتصادی است افزود: تحقق این هدف نیازمند تلاش همه‌جانبه است که در این میان همکاری و همراهی مردم و مسوولان در جهش و توسعه اقتصادی کشور و استان نقش مهمی دارد.

هم‌افزایی دستگاه‌ها نقش کلیدی دارد

ضیاییان گفت: نکته دیگر در حوزه اقتصاد و تولید، مساله هم‌افزایی دستگاه‌ها با یکدیگر است که بسیار مهم و کلیدی بوده و تا زمانی که هم‌افزایی صورت نگیرد، هدر رفت انرژی‌ها را در پی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در حال حاضر استان خراسان جنوبی از نیروی انسانی کارآمد و عناصر نخبه برخوردار است و افراد اندیشمند در حوزه اقتصاد داریم، زمین و آب کافی هم وجود دارد بنابراین بستر تولید آماده است و تنها چیزی که باید بیشتر تقویت شود پیدایش یک اراده قوی در داخل و توجه و تمرکز حداکثری به ظرفیت‌های درون است.

دبیر شورای مشورتی بانوان استاندار خراسان جنوبی گفت: در این رابطه باید بستری برای کارآفرینان مهیا شود و بنگاه­‌های تولیدی باید با کار ۱۰ برابری، تولید را به جایی برسانند که در زندگی مردم اثر بگذارند.

وی افزود: پشتیبانی از تولید و رفع موانع پیش روی آن سبب درآمدزایی برای مردم، رونق کسب و کارها، تشویق سرمایه­‌گذاران و بهبود نسبی وضعیت مردم می‌شود.

وی گفت: همچنین با افزایش تولید، زمینه برای درآمد­زایی دولت بیش از گذشته فراهم می‌شود، به طوری که وقتی درآمد مردم بیشتر شود طبعا درآمد دولت از بخش دریافت مالیات نیز افزایش پیدا می‌کند و از طرفی با رونق تولید به نبود وابستگی به نفت و در نتیجه افزایش درآمد دولت همچنین کاهش نقدینگی و تورم خواهیم رسید.

رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۱۴۰۰ را سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری و تاکید کردند: شعار انقلابی جهش تولید امسال باید با حمایت همه‌جانبه و رفع موانع کاملا محقق شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان جنوبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی