خودسازی و پالایش روح؛ فضیلت رمضان برای روزه‌دار


خودسازی و پالایش روح؛ فضیلت رمضان برای روزه‌دار

مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان گفت: ماه رمضان فضیلت‌های بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به خودسازی و پالایش روح اشاره کرد.

حجت‌الاسلام جواد جعفری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: ماه رمضان، ماه مهمانی خدا است و خداوند در این ماه عنایت ویژه‌ای به بندگان دارد و امتیازات خاصی برای بندگان قائل شده است و انسان‌ها نیز می‌توانند با دعا و توسل درهای رحمت الهی را به سوی خود بگشایند.

وی رمضان را، ماه عافیت‌خواهی خواند و گفت: بهترین فرصت برای درخواست عفو الهی در این ماه فراهم شده و باید تلاش کنیم در این ماه از گناهانی که منشا اثرات بد در زندگی انسان است، استغفار کرده و از خداوند طلب آمرزش کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه استان زنجان تصریح کرد: برخی از دعاها و سوره‌ها معارفی را در اختیار ما می‌گذارند که مخصوص ایام خاص است و اگر در مضامین و معنای باطنی آن‌ها دقت کنیم انسان را به فضیلت این ایام آگاه می‌کند و دعا و تقویت ارتباط بین زمین و آسمان می‌تواند سبب ایجاد تحول در امور دنیوی شود.

این کارشناس دینی به ختم قرآن در ماه رمضان تاکید کرد و افزود: در این ماه به قرائت سوره‌هایی همچون قدر، دخان، عنکبوت و روم هم بسیار سفارش شده است و خواندن دعاهای این ماه به ویژه دعای ابوحمزه ثمالی و دعای سحر، فضیلت‌های بی‌شماری دارد.

وی خودسازی، پالایش روح، پرورش و تقویت اخلاق حسنه، پرهیز از ریا و اخلاص در عمل را از جمله فواید روزه‌داری در بعد معنوی عنوان کرد و گفت: تغییر سبک زندگی در این ماه انسان را متنبه و هوشیار می‌سازد تا رفتار و اعمال خود را اصلاح و زندگی خدایی پیدا کند.

جعفری ادامه داد: امساک از برخی حلال‌ها مثل خوردن و آشامیدن و تحمل تشنگی و گرسنگی نشان می‌دهد انسان می‌تواند از برخی مسائل پرهیز کند تا به فضائل اخلاقی بالاتری نائل شود و به مراتب والای انسانی دست یابد و بنده واقعی خدا شود.

وی با تأکید بر اینکه روزه‌دار واقعی باید زبان، چشم و گوشش هم روزه‌دار باشد، تصریح کرد: انسان باید مراقب همه اعضا، رفتار و اعمال خود باشد و از ناسزا، بدرفتاری توهین و بدزبانی خودداری کند؛ رمضان بهانه خوبی است تا انسان از رفتارهای عادی خود کناره‌گیری کرده و مراقبه را در خود تقویت کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟