افزایش کوچ ماشینی عشایر/ کوچ زمینی باید احیاء شود


افزایش کوچ ماشینی عشایر/ کوچ زمینی باید احیاء شود

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ملایر گفت: کوچ ماشینی یکی از دلایل ورود زودهنگام عشایر به مراتع مناطق ییلاقی بوده به طوریکه کوچ ماشینی عشایر نزدیک به 15 سال است که افزایش پیدا کرده است.

جواد زنگنه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با کمک ستاد کوچ، زمان کوچ عشایر تنظیم و مشخص شده است و عشایر باید تقریباً از ۳۰ فروردین از عرصه های مرتعی مناطق قشلاقی خارج و در تاریخ ۲۰ اردیبهشت تا یکم خردادماه وارد عرصه های مناطق ییلاقی شوند.

وی تصریح کرد: اگر زمان کوچ و چرای دام عشایر در عرصه های مرتعی رعایت نشود و یا دام خارج از ظرفیت وارد مراتع شود، طبق تبصره (۲) ماده ۴۷ و ۴۴ قانون حفاظت از بهره برداری جنگل ها و مراتع با افراد خاطی برخورد می شود.

وی کوچ ماشینی را یکی از دلایل ورود زودهنگام عشایر به مراتع مناطق ییلاقی عنوان کرد و افزود: کوچ ماشینی عشایر نزدیک به ۱۵ سال است که افزایش پیدا کرده است.

زنگنه ادامه داد: کوچ پیاده یا کوچ زمینی بین یک ماه تا ۴۵ روز طول می کشد در حالیکه کوچ ماشینی یک روزه صورت می گیرد و عشایر دام خود را با کامیون به مناطق ییلاقی حمل می کنند.

وی تصریح کرد: باید برای احیای کوچ پیاده عشایر به منظور حفظ مراتع و منابع پایه و جلوگیری از ورود پیش از موعد دام به عرصه های مرتعی تلاش کنیم همچنین سازمان امور عشایر ایران و معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی علوفه، جو و آب شرب را در راستای تأخیر کوچ عشایر تأمین کند.

رئیس اداره منابع طبیعی ملایر گفت: کمبود آب در مناطق قشلاقی برای شرب دام و انسان، کمبود علوفه، گرمای هوا و افزایش حشرات، نداشتن پروانه چرا در مراتع خوب، رقابت در رسیدن و بهره برداری از مناطق ییلاقی و استفاده ازعلوفه های تازه از دلایل کوچ و چرای زودهنگام دام عشایر است.

وی خاطرنشان کرد: عدم امکان اطراق و توقف عشایر در مسیر ایل راه ها در مناطق ییلاقی و تبدیل مراتع میان‌بند به بزرگراه ها، شهرک های صنعتی، ویلاها و اراضی کشاورزی به عنوان یکی دیگر از دلایل کوچ زود هنگام به شمار می رود.

وجود ۲۰۸ سامانه روستایی و ۲ سامانه عشایری در ملایر

این مقام مسئول در بخش دیگری با بیان اینکه شهرستان ملایر ۱۷۰ هزار هکتار اراضی ملی دارد که ۱۳۸ هزار هکتار از آن را مراتع تشکیل می دهند، به وجود ۲۱۰ سامانه عرفی مرتعی اشاره کرد و یادآور شد: از این تعداد ۲۰۸ سامانه روستایی و دو سامانه عشایری مربوط به روستای علی آباد دمق و قلعه آقا بیگ است.

زنگنه بیان کرد: مراتع از نظر کیفی در سه سطح شامل مراتع قشلاقی، مراتع ییلاقی و مراتع میان‌بند، درجه بندی می شوند و از اهداف بلندمدت اداره منابع طبیعی رساندن مراتع ضعیف به مراتع درجه یک است.

وی افزود: با توجه به اینکه عشایر در فصول سرد سال به مراتع قشلاقی کوچ کرده و در آن مراتع به چرای گوسفندان خود می پردازند و در فصول گرم سال که آن مراتع قابلیت چرا ندارند، به مراتع ییلاقی کوچ می کنند، در هنگام کوچ از دیگر مراتع برای چرای دام های خود استفاده می کنند و شهرستان ملایر جزء مراتع میان‌بندی است که بیشترین خسارت و آسیب را در این میان متحمل می شود.

زنگنه با اشاره به اینکه مراتع این شهرستان حدوداً تا ۱۵ اردیبهشت قابلیت چرا ندارند و چرای زودهنگام باعث از بین رفتن مراتع می شود، مطرح کرد: تعدادی از عشایر با هجوم به مرز ورودی شهرستان به صورت غیرمجاز وارد می شوند و خسارات جبران ناپذیری را وارد می کنند.

وی اضافه کرد: به منظور جلوگیری از این امر هر ساله دو اکیب ثابت و سیار از این اداره به منظور کنترل این امر فعالیت دارند چراکه ورود دام عشایر به استان همدان و شهرستان ملایر معمولاً در ۱۵ اردیبهشت از مناطق قشلاق عمدتاً خوزستان، صورت می گیرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: به منظور کنترل کوچ عشایر امسال از ۱۰ فروردین ماه دو اکیپ ثابت و سیار اقدام به کنترل کرده اند همچنین در این زمینه فرمانداری و بخشداری ها اقدامات حمایتی را انجام داده اند، دادستان نیز دستورات لازم را به فرماندهی انتظامی شهرستان صادر کرده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا