رمضان در جنوب آسیا تحت تاثیر موج جدید کرونا


رمضان در جنوب آسیا تحت تاثیر موج جدید کرونا

دهلی نو-ایرنا- ماه مبارک رمضان در حالی در هند و بنگلادش آغاز شده است، که شیوع موج جدید کرونا برگزاری مراسم های رمضانی گسترده در این کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش ایرنا، این دومین سالی است که به دلیل شیوع ویروس کرونا، حدود ۳۴۰ میلیون مسلمان هند و بنگلادش مجبور به عدم برگزاری مراسم مذهبی می‌شوند.
در سال‌های گذشته، مسلمانان هندی در طول ماه رمضان، به صورت گسترده در نماز جماعت و مراسم افطاری که در مساجد جامع شهرهای مختلف برگزار می‌شد شرکت می‌کردند. اما امسال مسلمانان هند تصمیم گرفته‌اند مانند سال گذشته نماز جماعت و مراسم افطاری را در خانه‌های خود برگزار نمایند.
هند هم اکنون با موج جدید کرونا مواجه است و روزانه بیش از ۲۵۰ هزار مورد جدید را به ثبت می‌رساند. در بسیاری از شهرهای هند قرنطینه وضع شده است و تشکیل اجتماع‌های بزرگ ممنوع است.
همچنین بسیاری از رهبران اسلامی هند از مسلمانان این کشور درخواست کرده‌اند تا در طول قرنطینه و به منظور مقابله با ویروس کرونا در طول ماه رمضان از خانه‌ها بیرون نیایند و در منازل خود به عبادت بپردازند.
با این حال نگاهی به آداب ماه میهمانی خدا که در سال‌های گذشته به صورت گسترده برگزار می‌شده خالی از لطف نیست.

رمضان در جنوب آسیا تحت تاثیر موج جدید کرونا

آیین‌های ماه مبارک رمضان درهندوستان از نظر تنوع و گستردگی یکی از بزرگترین مراسم مسلمانان در کشور هفتاد و دو ملت محسوب می‌شود که با شکوه خاصی برگزار می‌شود.
مسلمانان هندوستان در دهه سوم شعبان با غبار روبی مساجد، امام باره‌ها، حسینه‌ها و اماکن مذهبی در شهرهای مختلف خود را برای ماه میهمانی خدا آماده می‌کنند.

مساجد و اماکن مذهبی پیش از ماه مبارک رمضان برای جذب هرچه بیشتر مردم و جوانان به این اماکن رنگ آمیزی و با پارچه‌های رنگارنگ تزیین می‌شوند.

بازارها نیز در این کشور رنگ رمضان به خود می‌گیرند و در بخش‌های غیرمسلمان با اختصاص غرفه‌هایی اجناس ویژه ماه مبارک رمضان را عرضه می‌کنند.

روزه داران هندی معمولا روزه خود را با نمک، آب گرم و خرما باز می‌کنند و بعد برنج و نان، عدس پخته، حلیم و هریس با فلفل و ادویه زیاد صرف می‌شود.

پای ثابت سفره‌های افطار و سحر مسلمانان هندی، غذا خاصی به نام غنجی است که از ترکیب برنج و گوشت درست می‌شود.

رمضان در جنوب آسیا تحت تاثیر موج جدید کرونا

نوشیدنی‌های خاص ماه رمضان هم در این کشور، آب لیمو و شیر مخلوط با آب است که هندی‌ها معتقدند این نوشیدنی انرژی روزه دار را برای عبادت شبانه افزایش می‌دهد.

در هند سحرخوان‌ها جایگاه مهمی دارند. آن‌ها پیش از نماز صبح مردم را از خواب بیدار می‌کنند تا عبادت سحرگاهی را به جا بیاورند و سحری بخورند و در پایان ماه رمضان هدیه‌ای از مسلمانان هر محله دریافت می‌کنند.

برگزاری نمازهای پنجگانه در مساجد، جلسات سخنرانی و قرائت قرآن نیز در طول ماه مبارک رمضان در مساجد و اماکن مذهبی برگزار می‌شود.

مسلمانان هند درشب ۲۷ ماه مبارک رمضان به زیارت اهل قبور می‌روند و برسر قبر آن‌ها قرآن تلاوت می‌کنند.

آنها همچنین در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان علاوه بر شرکت در مراسم روز جهانی قدس در مراسم ویژه‌ای که "جمعه وداع" نامیده می‌شود شرکت می‌کنند.

شرکت در مراسم احیاء شب بیست و یکم ماه رمضان یکی از مهمترین برنامه‌های مسلمانان هند در ماه مبارک رمضان است و در صبح روز شهادت امام علی (ع) در مراسم ویژه تشییع نمادین پیکر آن حضرت شرکت می‌کنند.

رمضان در جنوب آسیا تحت تاثیر موج جدید کرونا

رمضان در بنگلادش

اما امسال در بنگلادش نیز مراسم ماه رمضان به شدت تحت تاثیر ویروس کرونا قرار دارد.
آغاز موج جدید ویروس کرونا در بنگلادش، دولت این کشور را مجبور به وضع قرنطینه سراسری سختگیرانه ای کرده است. تمهیدات جدید که با هدف مقابله با شیوع این بیماری اجرایی شده‌اند، سال نو بنگلا و همچنین ماه رمضان در بنگلادش را تحت تاثیر خود قرار داده‌اند.
سال نو بنگلا یک مراسم مذهبی دین هندو است که امسال با ماه رمضان همزمان شده است.
بنگلادش در چند روز گذشته به صورت متوسط ۶ تا ۷ هزار مورد جدید ابتلا به کرونا و ۶۰ تا ۷۰ فوتی ناشی از این بیماری را ثبت کرده است.
به گزارش "داکا تریبون" مولانا محمد عبدل مجید می‌گوید مسلمانان بنگلادشی امسال رمضان باشکوهی نخواهند داشت.
وی توضیح داد: به دلیل کرونا بسیاری از افراد شغل خود را از دست داده‌اند و هیچ درآمدی ندارند. احساس خوشحالی که معمولا با آغاز ماه مبارک رمضان در بنگلادش حکم فرما می‌شود، امسال در این کشور نیست. مراسم افطاری که صلح و دوستی میان ادیان مختلف را ترویج می‌کنند برگزار نمی‌شوند. این تحولات نشان می‌دهند که عید فطر رنگ سال‌های گذشته را نخواهد داشت.
با وجود محدودیت‌های کرونایی در بنگلادش، مسلمانان این کشور با مراجعه به رسانه‌های اجتماعی، در مراسم مجازی مانند تلاوت قرآن شرکت کرده و برای یکدیگر پیام‌های تبریک و "عبادت قبول" ارسال می‌کنند.
اما در سال‌های گذشته ماه مبارک رمضان در بنگلادش همانند بسیاری از کشورهای اسلامی با شکوه خاصی در این کشور جنوب آسیا برگزار می‌شده است.
بنگلادش که در جنوب آسیا و شرق هند قرار گرفته، ۱۴۸ میلیون نفر جمعیت دارد که ۹۰ درصد مردم آن مسلمان و بقیه را پیروان آیین هندو تشکیل می‌دهند.

بیش‌تر جمعیت مسلمان بنگلادش اهل سنت و حدود ۴ درصد از آنان را شیعیان تشکیل می‌دهند.

برنامه‌های قرائت قرآن، ادعیه، برگزاری نماز جماعت و سخنرانی همه ساله با آغاز ماه مبارک رمضان در ۲۵۰ هزار مسجد در سراسر بنگلادش با حضور گسترده مردم برگزار می‌شود.

رمضان در جنوب آسیا تحت تاثیر موج جدید کرونا

مساجد در بنگلادش بیش‌تر به صورت مردمی اداره می‌شود و دولت کمکی برای اجرای برنامه‌های مذهبی و دینی در این مکان‌ها نمی‌کند.

مسجد بیت المکرم در داکا که به عنوان مسجد ملی بنگلادش محسوب می‌شود همه روزه در ماه مبارک رمضان کلاس‌های ویژه قرائت و تفسیر قرآن بعد از نمازهای ظهر و عصر برگزار می‌شود.

در ماه مبارک رمضان در بنگلادش غذاها و شیرینی‌های ویژه‌ای برای افطار و سحری تهیه می‌شود. پاکورای پیازی، امبت که غذایی شیرین و شبیه فرنی است که از برنج سفید و انبه‌های رسیده و موز درست می‌شود و طرفداران زیادی در ماه رمضان دارد.

رمضان در جنوب آسیا تحت تاثیر موج جدید کرونا

عید فطر در بنگلادش برای مسلمانان این کشور به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد محسوب می‌شود که از یک هفته تا چند روز در این کشور تعطیل است و بازار سفر و دید و بازدید هم در این ایام گرم است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی