تصرفات غیرقانونی بستر و حریم رودخانه های اصلی اشنویه ساماندهی می‌شود


تصرفات غیرقانونی بستر و حریم رودخانه های اصلی اشنویه ساماندهی می‌شود

مهاباد- ایرنا- فرماندار اشنویه گفت: تصرفات رودخانه گلاز و گادر و رودخانه‌های اصلی که سبب خسارات فراوان به هنگام وقوع سیل می شود، ساماندهی و آزادسازی می شود و با متصرفان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

عبدالسلام مام‌عزیزی روز پنجشنبه در جلسه حفاظت منابع آب اشنویه افزود: این تصرفات غیرقانونی در حوزه رودخانه "گلاز"شامل ۷۲ قطعه زمین واقع در بستر و ۱۷ هکتار واقع در حریم است.

وی گفت: به هنگام وقوع سیلاب در سال های اخیر خسارات فراوانی به حوزه‌های مختلف شهری و روستایی وارد شده و اولین و بنیادی‌ترین گام برخورد اساسی با متصرفان حوزه و حریم رودخانه های اصلی است.

فرماندار اشنویه ادامه داد: تمهیدات لازم جهت ساماندهی رودخانه ها انجام شده و نقشه‌های حوزه در اختیار کارشناسان قرار دارد، مشخص کردن و نشانه‌گذاری حریم و بستر رودخانه جهت اطلاع از تصرفات در محل‌های مورد نظر انجام و مرحله بعدی رفع تصرفات با استفاده از ماشین‌آلات انجام می‌شود.

وی افزود: فراخوان از سوی فرمانداری و ادارات متولی جهت اطلاع شهروندان نیز ارایه می‌شود و امیدواریم افراد قبل از اقدام قانونی جهت رفع تصرف اعمال کنند.

مدیر امور آب اشنویه نیز در این جلسه گفت: ۲۹ حلقه چاه غیرمجاز در راستای مقابله با برداشت های غیرمجاز آب‌های زیرزمینی با حکم قضایی و همراهی نیروهای انتظامی در اشنویه پُر می‌شود.

حسن یوسفی افزود: ۷۲۵ حلقه چاه مجاز در سطح شهرستان وجود دارد که از این تعداد ۵۹۴ حلقه با مصارف کشاورزی،۹۰ حلقه صنایع و ۴۱ حلقه جهت مصارف شرب و بهداشت حفر شده‌است.

وی ادامه داد: یک هزار و ۳۷۸ حلقه چاه‌های فاقد پروانه در این شهرستان وجود دارد و برداشت غیرمجاز آب‌های زیرزمینی باعث کاهش این منابع و پایین رفتن سطح آب آنها می شود که در بسیاری از مواقع موجب فرونشست اراضی نیز می‌شود.

رودخانه "گلاز" با طول ۲۹ کیلومتر و سطح حوزه آبریز ۱۰۶ کیلومتر مربع یکی از سرشاخه‌های رودخانه گادر است ،حدود ۱۶ نهر کشاورزی از این رودخانه منشعب شده و چهار نهر در بازه‌ داخل شهر از آن آبگیری می‌کنند.

رودخانه خروشان «گادر» نیز از کوه‌های غرب اشنویه سرچشمه می‌گیرد و با طی مسافتی در حدود ۱۰۰ کیلومتر، طول شهرستان‌های اشنویه و نقده را می‌پیماید و سرانجام به دریاچه ارومیه می‌ریزد.

شهرستان اشنویه با بیش از ۷۴ هزار نفر جمعیت در امتداد مرزهای ایران با شمال عراق و در جنوب آذربایجان‌غربی قرار دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


HPV در دوران بارداری: چه کاری می توان انجام داد؟