بی‌ثباتی در چاد؛ تهدیدی برای کل آفریقا


بی‌ثباتی در چاد؛ تهدیدی برای کل آفریقا

تهران - ایرنا - چاد که با گذشت افزون بر 60 سال از دستیابی به استقلال، در سال‌های اخیر با تحریک نیروهای خارجی با جنگ داخلی مواجه شده ، به دنبال کشته شدن رئیس جمهوری این کشور وضعیت بی‌ثباتی به خود گرفته است و اتحادیه آفریقا چنین وضعیتی را تهدیدی برای صلح و ثبات همسایگان و کل قاره آفریقا می‌داند.

به گزارش ایرنا، اگر چه جمهوری چاد در ۱۱ اوت ۱۹۶۰ به استقلال رسید اما هنوز آرامش کامل در آن برقرار نشده است.

ادریس دبی رئیس جمهوری چاد که بیش از ۳۰ سال قدرت در این کشور را در دست داشت، دوشنبه گذشته و در حالی که تنها یک هفته از پیروزی دوباره‌اش در انتخابات می‌گذشت، کشته شد؛ او که پیش‌تر در جریان درگیری‌های جاری در کشورش با شورشیان زخمی شده بود، در پی شدت جراحات وارده جان خود را از دست داد.

حاکمیت او بر چاد با نارضایتی شدید مردمی و انتقاد مخالفان همراه بود. دبی در دسامبر سال ۱۹۹۰ میلادی از طریق کودتای نظامی علیه «حسین حبری» ( Hissène Habré) دیکتاتور پیشین چاد، قدرت را در دست گرفت و با هدف حفظ قدرت و با ایجاد تغییراتی در قانون اساسی این کشور، در انتخابات ریاست جمهوری سال‌های ۱۹۹۶، ۲۰۰۱، ۲۰۰۶ ، ۲۰۱۱ و ۲۰۱۶ به پیروزی رسید.

مخالفان که از مدیریت ناکارآمد دبی بر ثروت نفتی چاد ناراضی بودند، توسط او سرکوب می‌شدند.

در پی کشته شدن رئیس جمهوری چاد، ارتش این کشور مقرارت منع رفت و آمد وضع کرد و مرزهای این کشور نیز به دستور نیروهای مسلح بسته شد.

بی‌ثباتی در چاد؛ تهدیدی برای کل آفریقا ادریس دبی رییس جمهوری فقید چاد

مقامات ارتش چاد اعلام کرده‌اند یک شورای نظامی به ریاست پسر ادریس دبی مسوولیت دستگاه اجرایی در این کشور را در دست گرفته است. این شورا به ریاست ژنرال محمد ادریس دبی پسر و فرمانده هنگ گارد ریاست جمهوری تاسیس شده است.

این در حالی است که گروه جدایی طلب چاد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که چنین شورایی را قبول ندارد. «کینگاب اوگوزیمی» سخنگوی جبهه تغییر و هماهنگی تاکید کرد که نظام سلطنتی بر چاد حاکم نیست که قدرت از پدر به پسر منتقل شود و شورای انتقال نظامی را قبول ندارند.

مخالفان سیاسی در چاد از ارتش خواستند قدرت را به یک دولت انتقالی غیر نظامی واگذار کند و در عین حال تاکید کردند که انتصاب فوری پسر رئیس جمهوری چاد به عنوان رهبر موقت این کشور به مثابه کودتا است.

بی‌ثباتی در چاد؛ تهدیدی برای کل آفریقا شورای نظامی بعد از مرگ ادریس دبی قدرت را در چاد به دست گرفت

۳۰ حزب سیاسی مخالف در چاد تصمیم گرفته‌اند که شورای نظامی انتقالی این کشور را به رسمیت نشناسند. در مقابل، شورای نظامی چاد از مخالفان خواسته گفت و گو را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وضعیت در چاد موجب نگرانی‌های بسیاری در داخل و خارج از این کشور شده است؛ روزنامه «الشرق» می‌نویسد: شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا نگرانی عمیق خود را در مورد وضعیت چاد ابراز کرده و خواستار گفت و گوی ملی جامع است. این شورا بر برقراری نظم مدنی در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید داشته و از همه طرف‌ها خواست ضمن احترام به قانون اساسی به سرعت درگیر روند برقراری مجدد نظم و انتقال قدرت سیاسی به مقامات غیرنظامی شوند.

شورای صلح و امنیت اتحادیه آفریقا هشدار داد که وضعیت چاد تهدیدی برای صلح و ثبات در این کشور و همچنین همسایگان و کل قاره آفریقا است.

این شورا از کمیسیون اتحادیه آفریقا به ریاست « موسی فکی مهامات» خواست فورا یک ماموریت حقیقت‌یابی در سطوح بالا ایجاد کند.

بیش از ۱۰ تن از روسای دولت‌های جهان از جمله رئیس جمهوری فرانسه و همتایان او از کشورهای عضو گروه ساحل در آیین خاکسپاری رئیس جمهوری چاد شرکت کردند تا حمایت خود را از شورای نظامی برای حفظ ثبات در این کشور اعلام کنند.

بی‌ثباتی در چاد؛ تهدیدی برای کل آفریقا امانوئل مکرون در تشییع جنازه رییس جمهوری چاد شرکت کرد

روزنامه «لو پوئن فرانسه» در این باره می‌نویسد: محمد ادریس دبی فرزند رئیس جمهوری کشته شده چاد و رئیس کمیته نظامی انتقالی در این کشور می‌تواند روی حمایت کشورهای عضو گروه ساحل و فرانسه برای حفظ ثبات حساب کند.

از سوی دیگر، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا هم در گفت و گو با خبرنگاران در واشنگتن، تحولات اخیر در چاد را نگران کننده خواند و می‌گوید: ما خواستار مشاهده یک انتقال قدرت دموکراتیک صلح آمیز به یک دولت تحت رهبری غیرنظامیان هستیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاج عالم