ایستگاه فضایی روسیه تا سال 2025 در مدار زمین قرار می‌گیرد


ایستگاه فضایی روسیه تا سال 2025 در مدار زمین قرار می‌گیرد

گجت نیوز به گفته آژانس فضایی روسکوسموس (Roscosmos)، ایستگاه فضایی روسیه به عنوان پروژه‌ای مجزا از آژانس فضایی ایالات متحده، در سال‌های آینده در مدار سیاره ما قرار می‌گیرد. ایستگاه فضایی روسیه تا سال 2025 شروع به کار می‌کند؛ این بخشی از بیانیه آژانس فضایی این کشور بوده که به تازگی، از نقشه روس‌ها برای جدا شدن... نوشته ایستگاه فضایی روسیه تا سال...

به گفته آژانس فضایی روسکوسموس (Roscosmos)، ایستگاه فضایی روسیه به عنوان پروژه‌ای مجزا از آژانس فضایی ایالات متحده، در سال‌های آینده در مدار سیاره ما قرار می‌گیرد.

ایستگاه فضایی روسیه تا سال ۲۰۲۵ شروع به کار می‌کند؛ این بخشی از بیانیه آژانس فضایی این کشور بوده که به تازگی، از نقشه روس‌ها برای جدا شدن از پروژه آژانس فضایی بین‌المللی (ISS) و ساخت ایستگاه فضایی مخصوص خود خبر داده است.

در روزهای گذشته، بیانیه‌ای از آژانس فضایی روسیه، روسکوسموس (Roscosmos) از برنامه‌های این سازمان برای جدا شدن از آزمایشگاه معلق ISS خبر داد و در این بیانیه ابراز امیدواری شد که تا سال‌های آینده، یک ایستگاه ساخت روسیه در مدار زمین قرار می‌گیرد. مدیر روسکوسموس، دیمیتری روگزین (Dmitry Rogozin) می‌گوید که اقدامات اولیه برای ساخت ماژول اصلی ایستگاه فضایی مورد نظر مدتی پیش آغاز شده‌اند و انتظار می‌رود که به زودی، خبرهای امیدوار کننده‌ای در این رابطه منتشر شود.

همان‌طور که می‌دانیم، همکاری روسیه و آمریکا به عنوان دو ابرقدرت عصر حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی، یکی از معدود همکاری‌های موفق این دو کشور بوده است. با این حال، به نظر می‌رسد که تلاش برای ساخت ایستگاه فضایی روسیه نشانه‌ای از عدم تمایل این کشور به شراکت در پروژه ISS بوده و آژانس روسکوسموس به دنبال اهداف فضایی دیگری خواهد بود. گفته شده که اولین ماژول این ایستگاه توسط کمپانی انرجیا (Energia) ساخته خواهد شد و تا سال ۲۰۲۵، در فضا قرار خواهد گرفت.

ساخت ایستگاه فضایی روسیه

از همان زمانی که ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۱۹۹۸ شروع به کار کرد، روسیه به عنوان یکی از شرکای بهره‌برداری از ISS در این پروژه حضور داشته است. در آن زمان، این آزمایشگاه عظیم و شگفت‌انگیز به عنوان پروژه‌ای مشترک بین آمریکا، روسیه، کانادا، ژاپن و آژانس فضایی اروپا (ESA) شروع به کار کرد. با این وجود، یوری بوریسوف (Yuri Borisov)، معاون نخست‌وزیر روسیه به تازگی اظهار کرد که به واسطه بالا رفتن عمر ایستگاه فضایی بین‌المللی، کشورش تا سال ۲۰۲۵ از پروژه مورد نظر خارج خواهد شد.

ایستگاه فضایی روسیه تا سال 2025 در مدار زمین قرار می‌گیرد

ایستگاه فضایی روسیه تا سال 2025 در مدار زمین قرار می‌گیرد

از طرف دیگر، مقامات روسیه از مدت‌ها پیش در مورد همکاری با چین در بحث صنعت هوافضا صحبت کرده‌اند؛ این‌طور که به نظر می‌رسد، علاوه بر موضوع پروژه ساخت ایستگاه فضایی روسیه در آینده نزدیک، این ابرقدرت قصد دارد تا برای ساخت یک ایستگاه فضایی در مدار ماه و همچنین به منظور سر پا کردن پایگاهی ثابت در این جرم آسمانی، با کشور چین همکاری داشته باشد.

در حال حاضر، قوانینی در ایالت متحده وجود دارند که از همکاری این کشور با چین در امور فضایی جلوگیری می‌کنند. با این حال روسیه در تمامی اخبار منتشر شده در رابطه با تلاش‌های فضایی این کشور، به صراحتا اعلام کرده که تصمیم خروج آژانس فضایی روسکوسموس از ایستگاه ISS هنوز قطعی نشده است. در واقع اخبار موجود تنها اشاراتی به تلاش‌های روسیه به منظور جدا شدن از ایالات متحده در امور فضایی دارند و مقامات روسی گفته‌اند که به زودی تصمیمات قطعی در این رابطه اتخاذ می‌شوند. پس از تصمیم‌گیری‌های مورد نظر، این کشور قصد دارد تا با کشورهایی مانند چین در امور فضایی شریک شود.

استقلال فضایی آمریکا

نکته مثبت در رابطه با ساخت ایستگاه فضایی روسیه و خروج این کشور از پروژه ایستگاه فضایی بین‌المللی، عدم وابستگی فضایی ایالات متحده به موشک‌های روسی است. در ماه‌های گذشته کمپانی خصوصی و فوق‌العاده موفق اسپیس ایکس توانست با فرستادن دو فضانورد ناسا به ISS، نیاز آمریکا به استفاده از راکت‌ها و کپسول‌های روسی برای ارسال فضانوردان به خارج از جو زمین را برطرف کرده و برای اولین بار پس از چندین سال، شهروندان آمریکا را از خاک این کشور به فضا منتقل کند.

دو فضانورد مورد نظر سوار بر راکت فالکون ۹ اسپیس ایکس، درون کپسول دراگون سرنشین دار این کمپانی به ایستگاه فضایی بین‌المللی رفتند و پس از مدتی به سلامت، سوار بر همان کپسول به زمین بازگشتند. از آن زمان تاکنون وابستگی فضایی ایالت متحده به تجهیزات روسی از بین رفته و به همین دلیل، نگرانی چندانی به خروج روسیه از برنامه ISS وجود ندارد.

در آمریکا شرکت‌های خصوصی دیگر علاوه بر اسپیس ایکس مشغول پیشرفت در حوزه هوافضا هستند و هر چند وقت یک بار، اخبار شگفت‌انگیزی در مورد موفقیت این شرکت‌ها به گوش می‌رسد. همچنین، ناسا اعلام کرده که قصد ندارد تا ورژن بعدی ایستگاه فضایی بین‌المللی را انحصارا به مالکیت دولت آمریکا دربیاورد و در آینده نزدیک، شرکت‌های خصوصی چنین آزمایشگاه‌هایی را در مدار سیاره زمین مدیریت خواهند کرد. به گفته مدیران ناسا، این تصمیم به شکلی قابل توجه از هزینه‌های صرف شده برای فعالیت‌های فضایی آژانس مورد نظر کم کرده و امکان اختصاص دادن بودجه ناسا به حوزه‌های دیگر را فراهم می‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج