مراد از «الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا» در آیه 5 سوره قصص


مراد از «الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا» در آیه 5 سوره قصص

در روایتی علوی درباره «الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا» در آیه «وَنُرِ‌ید ُأَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْ‌ضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةًوَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِ‌ثِینَ» به آل محمد(ص) تفسیر شده که دشمنان آنها با ظهور خوار می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، ماه مبارک رمضان به عنوان بهار قرآن بهترین فرصت است برای منتظران تا با تامل در آیات وحی، رسالت منتظرانه خود را بشناسند. از این رو، در سلسله مطالبی به قلم حجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا نصوری»، معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت و معاون آموزش و پژوهش بنیاد مهدی موعود(عج) به آموزه های منتظرانه برخی از آیات می پردازیم:

«اِنّی تارِک فِیکُمُ الثَّقَلَیْن کِتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی ما اِنْ تَمَسَّکْتُمْ بِهِما لَنْ تَضِلُّوا؛ من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری عترتم اهل بیت علیهم السلام را. تا وقتی که از این دو تمسک جویید، هرگز گمراه نخواهید شد».

آن‌قدر راه را بعضی مواقع گم کرده‏‌ایم و آن‌قدر از قرآن و عترت کناره گرفته و دور افتاده و بیگانه شده‏‌ایم که نزدیک است فرهنگ خود را از مخالفین پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بگیریم و از آنها سؤال کنیم که «شما از قرآن و عترت چه فهمیده‏‌اید؟» به ما یاد دهید! علت آن است که ما از آنچه در دست داریم استفاده نمی‏‌کنیم و به آن عمل نمی‏‌کنیم؛

و دیگر اینکه ما عبید دنیا هستیم؛ لذا ما را با تطمیع از کتاب و عترت منحرف و منصرف کرده‏‌اند! ولی گویا نمی‏‌بینیم قرآن و عترت دوای تمام دردها است. اگر آنها را کنار بگذاریم، در دنیا ذلیل ‌می شویم یک روز به گرگ پناه می‌بریم و یک روز به روباه! برای اینکه از قرآن و عترت به کلی کنار نرویم و آنها را از ما جدا نکنند، باید در فکر اصلاح خود باشیم؛ «علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد».

«وَنُرِ‌ید ُأَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْ‌ضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةًوَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِ‌ثِینَ؛ و خواستیم بر کسانی که در آن سرزمین فرودست شده بودند منّت نهیم و آنان را پیشوایان مردم‌ گردانیم و ایشان را وارث زمین‌ کنیم».

در روایتی از امیرالمومنین امام علی(ع) «الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا» به آل محمد(ص) تفسیر شده که حضرت مهدی(عج) دشمنانشان را خوار می‌کند.

جباران مستکبر براى تحکیم پایه‏ هاى سیاست جابرانه خود قبل از هر چیز سعى مى‏ کنند قربانیان خود را به استضعاف فکرى و فرهنگى بکشانند، سپس به استضعاف اقتصادى، تا قدرت و توانى براى آنها باقى نماند و فکر قیام و گرفتن زمام حکومت را در دست و در مغز خود نپرورانند.

البته حکومت جهانى مهدى (عج‏) در آخر کار، هرگز مانع از حکومت‌هاى اسلامى در مقیاس‌هاى محدودتر پیش از آن از طرف مستضعفان بر ضد مستکبران نخواهد بود، و هر زمان شرایط آن را فراهم سازند وعده حتمى و مشیت الهى در باره آنها نیز تحقق خواهد یافت و این پیروزى نصیبشان مى‏ شود.

پایان پیام/9

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز


جملات تولدت مبارک پسرم (جملات زیبای تبریک تولد مادر به پسر)