70 هزار سرشاخه کاری گردو در استان همدان اجرا شد


70 هزار سرشاخه کاری گردو در استان همدان اجرا شد

همدان-ایرنا- مدیر سازمان تعاون روستایی استان همدان گفت: 70 هزار سرشاخه‌ کاری باغ های گردو در مناطق مختلف استان از سوی اتحادیه شرکت های تعاونی تولید روستایی اجرا شد.

«مجید مسلمی‌راد» روز پنج‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا هدف از اجرای این طرح را افزایش بهره وری در سطح باغ های استان به ویژه شهرستان تویسرکان به عنوان پایلوت و برند اصلی گردو در کشور عنوان کرد.

وی با بیان اینکه استان همدان رتبه اول تولید گردو و رتبه دوم از نظر مساحت باغ‌های گردو را در کشور بعد از کرمان دارد، گفت: بیش از ۱۹ هزار و ۳۰۰ هکتار از مجموع وسعت باغ‌های استان به درختان گردو اختصاص دارد.

مسلمی راد یادآور شد: ۱۳ درصد از گردوی کشور در استان همدان تولید می‌شود و شهرستان تویسرکان با تولید ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن رتبه نخست تولید گردو را به خود اختصاص داده است.

به گفته وی، در شهرستان تویسرکان پنج هزار و ۶۰۰ هکتار باغ گردو وجود دارد که ۲۹ درصد از کل تولید محصول گردوی استان از این شهرستان برداشت می شود.

مسلمی راد خاطرنشان کرد: پس از شهرستان تویسرکان، رتبه دوم تولید گردو به شهرستان ملایر و رتبه سوم به شهرستان های همدان و نهاوند اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: سرمازدگی درختان گردو به ویژه سرمازدگی بهاره، کاهش تولید و پایین بودن عملکرد برداشت و عدم یکنواختی محصول تولید شده از دلایل مهم برای انجام طرح سرشاخه کاری در استان همدان و شهرستان تویسرکان است.

مسلمی راد افزود: اتحادیه تعاونی تولید روستایی استان همدان با سرمایه گذاری قابل توجه و بهره گیری از دانش علمی روز در ایجاد زنجیره تولید نهال پیوندی و پیوندک گواهی شده گردو ، گام مهمی در توسعه بخش کشاورزی شهرستان تویسرکان و استان همدان برداشته است، این اتحادیه در سال ۱۴۰۰ اقدام به تولید ۱۳۰ هزار نهال پیوندی گواهی شده گردو کرده است.

وی یادآور شد: زنجیره تولید نهال پیوندی و پیوندک اتحادیه تعاونی تولید روستایی نه تنها نیاز استان همدان بلکه بخش عظیمی از کشور را از واردات پیوندک و نهال‌های خارجی بی‌نیاز می کند و در آینده می‌توان بخشی از نهال‌های تولیدی را به خارج از کشور صادر کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟