انتشار مقاله به مناسبت «روز جهانی قدس» در اندونزی


انتشار مقاله به مناسبت «روز جهانی قدس» در اندونزی

به مناسبت روز جهانی قدس مقاله‌ای با عنوان «قدس قبله اول مسلمین» توسط رایزنی فرهنگی کشورمان در اندونزی در سایت خبری رعیت مِردِکا این کشور منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از «روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، در مقاله رایزنی فرهنگی کشورمان در اندونزی که به مناسبت روز قدس تهیه شده است، آمده است؛ بنابر فرموده قرآن کریم،بیت المقدس قبله اول مسلمانان جهان و محل عروج پیامبر اسلام(ص) به آسمان بوده است و به همین دلیل ما مسلمانان مسجدالحرام و مسجدالاقصی را به‌عنوان دو مکان مقدس در جهان اسلام یاد می کنیم. این دو مکان مقدس قطب و نماد وحدت در دنیای اسلام هستند، و افتخار می‌کنیم این اعتقادی که به قدس و محبتی که به خانه خدا مسجدالحرام داریم بر اساس دین اسلام و قرآن است.

بیش از چهار دهه از زمانی که حضرت امام خمینی(ره)‌ آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را به عنوان روز جهانی قدس نامیدند، می گذرد، شاید اهمیت این اقدام امام راحل برای برخی‌ها در آن زمان آنچنان که باید و شاید نمایان نبود، اما امام راحل(ره)‌ با دوراندیشی حکیمانه خود با اعلام این روز در این ماه مبارک به همگان گوشزد کردند که منازعه موجود در فلسطین، یک منازعه اسلامی صهیونیستی است و فلسطین نقطه برخورد تمدن بزرگ اسلامی و صهیونیسم جهانی است. قدس در حقیقت سمبل اسلامیت قضیه فلسطین و نماد مظلومیت سرزمینی است که همواره مورد طمع و آز استعمار در طول تاریخ بوده است. در وضعیتی که شاهد وقوع زشت‌ترین جنایت‌های تاریخی در حق ملتی بی دفاع هستیم، ملت مظلوم فلسطین چشم امید به حمایت‌های برادران مسلمان خود دوخته است، تا در نبرد حق و باطل در سرزمین پیامبران و عروجگاه نبی مکرم اسلام (ص)‌ سهمی داشته باشند.

در بخش دیگری از این مقاله آمده است: روز جهانی قدس یادگاری ماندگار در عرصه مقاومت و جهان اسلام و میراث بنیانگذار بزرگ انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) و نماد وحدت و همدلی و یکپارچگی تمامی مسلمانان است، که همیشه در تاریخ و اذهان آزادگان جهان باقی خواهد ماند و این اقدام مساله قدس و آزادی سرزمین های اسلامی را از سطح دولت ها و حکومت ها به سطح ملت ها و مردم انتقال داد و معامله با حکومتها ممکن است دستاوردی را برای دشمنان به همراه داشته باشد اما ملت ها را هیچگاه با طرح های سازشکارانه نمی توان فریب داد. روز قدس، روز عهد و پیمان با واژه‌های ایثار، مقاومت و عدالت خواهی است. فلسطین، با تاریخ و تمدن هزاران ساله، متأسفانه در قرن اخیر، اسیر دست متجاوزان اشغالگر صهیونیستی است و فریاد دادخواهی مردم مظلوم فلسطین، همه عدالت‌طلبان را به یاری فرا می‌خواند و امروز حمایت از ملت فلسطین، یکی از شاخص‌های پایبندی به حقوق بشر و توجه به اصول انسانی است. از این رو گرامیداشت مناسبت‌ها و یادمان‌های مربوط به فلسطین بویژه روز جهانی قدس نه ‌تنها دیدگان امت اسلام را بیش از پیش نسبت به اساسی ترین قضیه خود معطوف می‏کند، بلکه دژ مستحکم فکری و عقیدتی در مسلمانان در مقابل دشمنان انسانیت و اسلام ایجاد خواهد کرد.

بیش از 7 دهه از اشغال سرزمین‌های فلسطین توسط صهیونیست‌ها می‌گذرد. در طول این مدت قدرت های بزرگ با اهداف شیطانی خود با برنامه ها و نقشه های شوم خود در فکر تجزیه کشورهای اسلامی و منطقه و عدم شکل گیری وحدت بین کشورهای اسلامی برای حفظ امنیت اسراییل و تثبیت پایه‌های رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی و همچنین به فراموشی سپردن آرمان فلسطین بوده است، اما آنچه در این زمینه همواره مانع آن شده حمایت های مردمی از آرمان های فلسطین و مخالفت صریح آنها با طرح ها و پیمان های به اصطلاح صلح و سازش است ، ‌پیمان هایی که هیچگاه هیچ دستاورد مثبتی برای ملت فلسطین و ملت های منطقه به جز امتیاز دهی به صهیونیستها نداشته است و روز به روز دستیابی فلسطینیان به حق تعیین سرنوشت خود که اصلیترین حق شهروندی برای هر فلسطینی است را با مشکل و چالش مواجه کرده است.

در پایان مقاله اینگونه بیان شده است که روز قدس نماد مبارزه با ظلم و ستم و استکبار در جهان است و بزرگداشت روز قدس تنها ابراز همدردی با مسلمانان فلسطین نیست، بلکه اعلام عدم مشروعیت رژیم صهیونیستی و مبارزه با نابودی این رژیم است. اصرار بر این واقعیت که اسراییل یک رژیم نامشروع است نباید از مناسبات سیاسی در کشورهای اسلامی فراموش شود. روز قدس هر سال در واقع یادآوری این واقعیت برای همه مسلمانان و همه جهانیان است. متاسفانه برخی از کشورهای اسلامی از فهم کارکرد روز قدس برای جهان اسلام ناتوان شده اند و یا به علت وابستگی به آمریکا و قدرت های بزرگ مجبور شده اند بر اساس خواسته های آنان عمل کنند و در نتیجه موضوع فلسطین و روز قدس را از اولویت سیاست خارجی خود حذف کرده اند .

حال باید از خود بپرسیم که آیا وقت آن نرسیده است که مسلمین‌ با توجه به اشغال بخشی از سرزمین‌های اسلامی آنها، از جمله قدس شریف، دست از تفرقه و جدایی و اختلاف برداشته و حول محور آزادسازی قدس‌ شریف،که قبله‌گاه اول مسلمین و سرزمین ارزش‌های الهی است، با توکل بر خدا و امید به نصر و یاری خدای سبحان گرد هم آیند و دست اتحاد و برادری،که‌ قرآن بر آن توصیه و تأکید نموده است، به یکدیگر بدهند؟ یقینا" پاسخ به این سوال این خواهد بود که: ضرورت اتحاد و اتفاق و وحدت و همبستگی،که اسلام منادی آن است‌ و قرآن کریم در آیات فراوانی مسلمین را به آن فرامی‌خواند، اقتضا می‌کند که‌ همه‌ی مسلمانان تجاوز هر قدرتی را بر هر نقطه از سرزمین اسلامی، تجاوز بر مسلمانان در شرق و غرب عالم بدانند و معتقد شوند که تمام مسلمانان را در هر وجب از خاک سرزمین اسلام حقی است و واجب است که از آن دفاع کنند."امت اسلامی باید زیر پرچم وحدت دست‌به‌دست هم دهند و هر نوع اختلافی را کنار بگذارند و با اتحاد کامل روز قدس را بزرگ بدانند. به‌طور حتم بزرگداشت این روز با وحدت میان امت اسلامی ، موجب رفع بزرگ‌ترین چالش و مشکل دنیای اسلام یعنی جنایت‌های صهیونیست‌ها علیه ملت مظلوم و مسلمان فلسطین خواهد شدو انان را از شر دشمنان نجات خواهد داد.

خداوند متعال می فرماید: " إِنَّ هَٰذِهِ أُمَّتُکُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَأَنَا رَبُّکُمْ فَاعْبُدُونِ " همه مسلمانان با معیارهای مشترکی همانند کعبه، قبله واحد و حج و... یک امت واحد هستند و فرمایش حضرت امام (ره) که بیت المقدس را به عنوان محور وحدت قرار دهیم به این معناست که قدس یکی از شعائر اسلام است و نماد وحدت امت اسلامی می‌باشد.

پایان پیام/43

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تاج عالم