ایستگاه بعد؛ مترو پرند/انتظار 13 ساله تا پایان 1400 به سر می رسد


ایستگاه بعد؛ مترو پرند/انتظار 13 ساله تا پایان 1400 به سر می رسد

تهران- عدم توسعه حمل و نقل عمومی در شهرستان های تهران یکی از دغدغه های جدی میلیون ها نفر از ساکنان این مناطق است که هر روز مسیر جاده های اطراف تهران را برای رسیدن به این شهر طی می کنند.

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: پروژه‌های حمل و نقل عمومی همواره از مطالبات مردم به خصوص در شهرهای اطراف پایتخت بوده است، این مطالبات از نگاه مردم این مناطق به قدری جدی، حیاتی و ضروری هستند که شعار ثابت نمایندگانی بود که از این طریق به مردم وعده می‌دادند و رأی می‌گرفتند، اما غافل از آنکه اجرای پروژه‌هایی همچون مترو نیازمند عزم و همت در دستگاه‌های ملی است و بودجه‌های کلان و البته هماهنگی‌ها و برنامه ریزی های دقیق نیازمند است.

شهرهای اطراف پایتخت زمانی زیست پذیر تر خواهند شد که زیرساخت‌های عمومی در آنجا فراهم تر شوند، زمانی که افراد برای کار مجبور هستند که در تردد باشند و حمل و نقل عمومی به قدر کفایت پشتیبانی نکند، آنجاست که هزینه‌های گزاف تری بر مردم، دولت و جامعه تحمیل می‌شود، بار ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست، تصادفات و هزینه‌های جاده سازی و ترمیم، همه و همه گوشه‌هایی از هزینه‌های تحمیل شده است.

پرند، یکی از نوین‌شهرهای ایران است که در اطراف کلان شهر تهران ساخته شده‌، این شهر جدید با ۷ فاز یکی از زیر مجموعه‌های شهرستان رباط‌کریم است و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران بزرگ و در مسیر آزادراه تهران ساوه و در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی واقع شده که با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر روزانه ترددهای قابل توجهی را با حمل و نقل عمومی به خود اختصاص داده است.

۱۳ سال انتظار برای احداث مترو در پرند

از دلایل ساکنین پرند برای انتخاب این شهر می‌توان مسکن نسبتاً ارزان‌تر، میزان کم‌ترافیک و آلودگی کمتر هوا نسبت به کلان‌شهر تهران، وجود فرصت‌های کاری به واسطهٔ استقرار شهرک‌های صنعتی در نزدیکی این شهر و همچنین پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر و ۲ نیروگاه پرند و «رودِشور» را نام برد که امروز این دلایل رنگ باخته‌اند و نمی‌توان به آنها استناد کرد چرا که قیمت مسکن در پرند هم همانند سایر مناطق کشور و شهرهای استان تهران سر بر فلک کشیده و ترافیک و آلودگی هوا نیز به علت کمبود و بعضاً نبود زیرساخت‌های مناسب و کافی شدید شده است.

مقرر شده بود که سوم خرداد ۱۴۰۰ مترو رباط کریم راه اندازی شود اما مشاهده می‌کنیم که به دلایل مختلف از جمله دلایل مالی این پروژه به تعویق افتاده است

این شهر دارای خط مستقل راه‌آهن بوده و روزانه قطار شهری تا ایستگاه راه‌آهن تهران و بالعکس تردد می‌نماید و حدوداً ۱۳ سال است که زمزمه‌های احداث مترو در این شهرستان وجود دارد تا اینکه نهایتاً انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در تاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۹ در جلسه رفع موانع مترو پرند اعلام کرد که مترو پرند تا خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

از جمله دلایلی که برای طولانی شدن احداث و راه اندازی مترو پرند می‌توان به آن اشاره کرد عدم تأمین بودجه و عدم تخصیص زمین پروژه بوده است.

تعویق در پروژه متروی پرند به دلایل مالی

نظام ملکشاهی، فرماندار رباط کریم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تعویق در احداث متروی رباط کریم عنوان داشت: مقرر شده بود که سوم خرداد ۱۴۰۰ مترو رباط کریم راه اندازی شود اما مشاهده می‌کنیم که به دلایل مختلف از جمله دلایل مالی این پروژه به تعویق افتاده است.

فرماندار رباط کریم با اشاره به اینکه برای تجهیز و تکمیل مترو بابت اراضی داده شده توسط شرکت عمران به شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه از شهرداری تهران طلبکار هستیم گفت: برای اینکه بتوانیم به کار پیمانکاران مترو سرعت بیشتری بدهیم نیازمند هستیم که این طلب‌ها را دریافت کنیم که تا کنون این امر محقق نشده است.

پروژه متروی پرند تا پایان سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد

عبدالرضا چراغعلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت حمل و نقل عمومی و پروژه‌های مترو در شهرستان‌های استان تهران اظهار داشت: با توجه به اهمیتی که حمل و نقل عمومی و دسترسی راحت تر برای ساکنین شهر پرند وجود داشت و سیاست‌های کلی که در رسیدگی به این شهر جدید پیش بینی شده بود بحث متروی پرند به تهران در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال‌های قبل آغاز، اما روند آن غیر معقول و کند بود و پیشرفت چشمگیری نداشت گفت: با توجه به سیاست‌ها و دستورات استاندار تهران سال گذشته توافق‌های خوبی را با شهرداری تهران و معاونین حوزه مترو و ترافیک و رئیس شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی داشتیم که خوشبختانه توافق شد با عنایت بر موافقت نامه‌ای که دولت در سال ۱۴۰۰ انجام داد تغییرات و تمهیدات ویژه ای انجام گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در خصوص تمهیدات و چاره اندیشی های راه اندازی متروی پرند عنوان داشت: دولت در این زمینه به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان و شهرداری تهران مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان را در بودجه سال جاری پیش بینی کرده‌اند و مساعدت استانداری تهران و شهر جدید پرند در خصوص واگذاری یک قطعه زمین برای مترو پرند - تهران نیز انجام شده و طبق تعهداتی که شهرداری تهران در این خصوص داشته مقرر شده تا پایان سال جاری قسمت عمده‌ای از برنامه‌های عمرانی این پروژه در سال جاری به پایان برسد و برای ریل گذاری و استفاده مردم آماده شود.

پیمانکاران در اسلامشهر مشغول کار هستند

چراغعلی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص چگونگی وضعیت سایر پروژه‌های مترو در شهرستان‌های استان تهران عنوان داشت: برای متروی اسلامشهر نیز پیمانکاران مشغول کار هستند و بازدیدهای میدانی در چهاردانگه صورت می‌گیرد و اساس سیاست‌های ما در استانداری تهران تسریع در پروژه‌های در حال انجام است و تا پایان سال ۱۴۰۰ اخبار خوبی را در خصوص متروهای اسلامشهر و پرند خواهیم داشت.

مترو ورامین آن طور که می‌خواهیم پیشرفت نداشته و برای احداث آن مبلغ اعتبار مشخصی مثل پرند باید تزریق شود و در ورامین نیز نیازمند کار مشابه با پرند هستیم

وی در ادامه درباره مترو پردیس نیز بیان داشت: جلساتی را به زودی در ارتباط با متروی پردیس خواهیم داشت که در آن راستا نیز اخبار مطلوبی اعلام می‌شود.

چراغعلی در خصوص مترو ورامین گفت: مترو ورامین آن طور که می‌خواهیم پیشرفت نداشته و برای احداث آن مبلغ اعتبار مشخصی مثل پرند باید تزریق شود و در ورامین نیز نیازمند کار مشابه با پرند هستیم که انشاالله زیرساخت‌های آن فراهم خواهد شد.

گفتنی است که پروژه احداث مترو تهران به شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا از سال ۸۶ تاکنون و به مدت ۱۲ سال در حال اجرا است و شفاف باید اعلام کنیم که احداث مترو برای این منطقه مطالبه جمعیت یک میلیونی این ۳ شهرستان می‌باشد که متأسفانه این پروژه علی رغم پیشرفت ۷۵ درصدی و پیگیری‌های مستمر از طریق مسئولین کند و فرسایشی شده، گرچه تا کنون اعتباراتی به بهانه تسریع در اجرای پروژه اختصاص داده شده اما همچنان ۳ شهرستان چشم انتظار مترو و حمل و نقل آسان‌تر هستند.


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: پروژه‌های حمل و نقل عمومی همواره از مطالبات مردم به خصوص در شهرهای اطراف پایتخت بوده است، این مطالبات از نگاه مردم این مناطق به قدری جدی، حیاتی و ضروری هستند که شعار ثابت نمایندگانی بود که از این طریق به مردم وعده می‌دادند و رأی می‌گرفتند، اما غافل از آنکه اجرای پروژه‌هایی همچون مترو نیازمند عزم و همت در دستگاه‌های ملی است و بودجه‌های کلان و البته هماهنگی‌ها و برنامه ریزی های دقیق نیازمند است.

شهرهای اطراف پایتخت زمانی زیست پذیر تر خواهند شد که زیرساخت‌های عمومی در آنجا فراهم تر شوند، زمانی که افراد برای کار مجبور هستند که در تردد باشند و حمل و نقل عمومی به قدر کفایت پشتیبانی نکند، آنجاست که هزینه‌های گزاف تری بر مردم، دولت و جامعه تحمیل می‌شود، بار ترافیک، آلودگی هوا و محیط زیست، تصادفات و هزینه‌های جاده سازی و ترمیم، همه و همه گوشه‌هایی از هزینه‌های تحمیل شده است.

پرند، یکی از نوین‌شهرهای ایران است که در اطراف کلان شهر تهران ساخته شده‌، این شهر جدید با ۷ فاز یکی از زیر مجموعه‌های شهرستان رباط‌کریم است و در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی تهران بزرگ و در مسیر آزادراه تهران ساوه و در مجاورت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی واقع شده که با جمعیتی بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر روزانه ترددهای قابل توجهی را با حمل و نقل عمومی به خود اختصاص داده است.

۱۳ سال انتظار برای احداث مترو در پرند

از دلایل ساکنین پرند برای انتخاب این شهر می‌توان مسکن نسبتاً ارزان‌تر، میزان کم‌ترافیک و آلودگی کمتر هوا نسبت به کلان‌شهر تهران، وجود فرصت‌های کاری به واسطهٔ استقرار شهرک‌های صنعتی در نزدیکی این شهر و همچنین پروژه‌هایی نظیر مسکن مهر و ۲ نیروگاه پرند و «رودِشور» را نام برد که امروز این دلایل رنگ باخته‌اند و نمی‌توان به آنها استناد کرد چرا که قیمت مسکن در پرند هم همانند سایر مناطق کشور و شهرهای استان تهران سر بر فلک کشیده و ترافیک و آلودگی هوا نیز به علت کمبود و بعضاً نبود زیرساخت‌های مناسب و کافی شدید شده است.

مقرر شده بود که سوم خرداد ۱۴۰۰ مترو رباط کریم راه اندازی شود اما مشاهده می‌کنیم که به دلایل مختلف از جمله دلایل مالی این پروژه به تعویق افتاده است

این شهر دارای خط مستقل راه‌آهن بوده و روزانه قطار شهری تا ایستگاه راه‌آهن تهران و بالعکس تردد می‌نماید و حدوداً ۱۳ سال است که زمزمه‌های احداث مترو در این شهرستان وجود دارد تا اینکه نهایتاً انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در تاریخ ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۹ در جلسه رفع موانع مترو پرند اعلام کرد که مترو پرند تا خرداد ماه سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

از جمله دلایلی که برای طولانی شدن احداث و راه اندازی مترو پرند می‌توان به آن اشاره کرد عدم تأمین بودجه و عدم تخصیص زمین پروژه بوده است.

تعویق در پروژه متروی پرند به دلایل مالی

نظام ملکشاهی، فرماندار رباط کریم در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به تعویق در احداث متروی رباط کریم عنوان داشت: مقرر شده بود که سوم خرداد ۱۴۰۰ مترو رباط کریم راه اندازی شود اما مشاهده می‌کنیم که به دلایل مختلف از جمله دلایل مالی این پروژه به تعویق افتاده است.

فرماندار رباط کریم با اشاره به اینکه برای تجهیز و تکمیل مترو بابت اراضی داده شده توسط شرکت عمران به شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه از شهرداری تهران طلبکار هستیم گفت: برای اینکه بتوانیم به کار پیمانکاران مترو سرعت بیشتری بدهیم نیازمند هستیم که این طلب‌ها را دریافت کنیم که تا کنون این امر محقق نشده است.

پروژه متروی پرند تا پایان سال ۱۴۰۰ به پایان می‌رسد

عبدالرضا چراغعلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص وضعیت حمل و نقل عمومی و پروژه‌های مترو در شهرستان‌های استان تهران اظهار داشت: با توجه به اهمیتی که حمل و نقل عمومی و دسترسی راحت تر برای ساکنین شهر پرند وجود داشت و سیاست‌های کلی که در رسیدگی به این شهر جدید پیش بینی شده بود بحث متروی پرند به تهران در دستور کار قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این پروژه از سال‌های قبل آغاز، اما روند آن غیر معقول و کند بود و پیشرفت چشمگیری نداشت گفت: با توجه به سیاست‌ها و دستورات استاندار تهران سال گذشته توافق‌های خوبی را با شهرداری تهران و معاونین حوزه مترو و ترافیک و رئیس شهرهای جدید وزارت راه و شهرسازی داشتیم که خوشبختانه توافق شد با عنایت بر موافقت نامه‌ای که دولت در سال ۱۴۰۰ انجام داد تغییرات و تمهیدات ویژه ای انجام گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در خصوص تمهیدات و چاره اندیشی های راه اندازی متروی پرند عنوان داشت: دولت در این زمینه به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان و شهرداری تهران مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان را در بودجه سال جاری پیش بینی کرده‌اند و مساعدت استانداری تهران و شهر جدید پرند در خصوص واگذاری یک قطعه زمین برای مترو پرند - تهران نیز انجام شده و طبق تعهداتی که شهرداری تهران در این خصوص داشته مقرر شده تا پایان سال جاری قسمت عمده‌ای از برنامه‌های عمرانی این پروژه در سال جاری به پایان برسد و برای ریل گذاری و استفاده مردم آماده شود.

پیمانکاران در اسلامشهر مشغول کار هستند

چراغعلی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص چگونگی وضعیت سایر پروژه‌های مترو در شهرستان‌های استان تهران عنوان داشت: برای متروی اسلامشهر نیز پیمانکاران مشغول کار هستند و بازدیدهای میدانی در چهاردانگه صورت می‌گیرد و اساس سیاست‌های ما در استانداری تهران تسریع در پروژه‌های در حال انجام است و تا پایان سال ۱۴۰۰ اخبار خوبی را در خصوص متروهای اسلامشهر و پرند خواهیم داشت.

مترو ورامین آن طور که می‌خواهیم پیشرفت نداشته و برای احداث آن مبلغ اعتبار مشخصی مثل پرند باید تزریق شود و در ورامین نیز نیازمند کار مشابه با پرند هستیم

وی در ادامه درباره مترو پردیس نیز بیان داشت: جلساتی را به زودی در ارتباط با متروی پردیس خواهیم داشت که در آن راستا نیز اخبار مطلوبی اعلام می‌شود.

چراغعلی در خصوص مترو ورامین گفت: مترو ورامین آن طور که می‌خواهیم پیشرفت نداشته و برای احداث آن مبلغ اعتبار مشخصی مثل پرند باید تزریق شود و در ورامین نیز نیازمند کار مشابه با پرند هستیم که انشاالله زیرساخت‌های آن فراهم خواهد شد.

گفتنی است که پروژه احداث مترو تهران به شهرستان‌های قرچک، ورامین و پیشوا از سال ۸۶ تاکنون و به مدت ۱۲ سال در حال اجرا است و شفاف باید اعلام کنیم که احداث مترو برای این منطقه مطالبه جمعیت یک میلیونی این ۳ شهرستان می‌باشد که متأسفانه این پروژه علی رغم پیشرفت ۷۵ درصدی و پیگیری‌های مستمر از طریق مسئولین کند و فرسایشی شده، گرچه تا کنون اعتباراتی به بهانه تسریع در اجرای پروژه اختصاص داده شده اما همچنان ۳ شهرستان چشم انتظار مترو و حمل و نقل آسان‌تر هستند.

کد خبر 5211447

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم رقص و خوانندگی صحرا اسداللهی ! / یکی جلوی خانم بازیگر رو بگیره !