فرش وینتیج


فرش وینتیج

فرش وینتیج یا پتینه برگرفته از نقش و طرح فرش‌های اصیل و سنتی ایرانی، یک انتخاب خاص و ویژه برای کسانیست که علاقمند به فرش‌های اصیل و دستباف ایرانی هستند اما به دلیل قیمت بالا، قادر به خرید آنها نیستند.

به گزارش ایسنا بنابر اعلام دیجی فرش، از قدیم الایام، فرش بعنوان یک جزء اصلی و مهم از زیبایی‌های خانه‌های ایرانی بوده است. قبل از توسعه صنعت بافت فرش ماشینی و حتی بعد از آن نیز، فرش‌های دستباف قدیمی محبوبیت و طرفدار زیادی داشته و دارد. اما به دلیل گران بودن این فرش‌ها، امکان خرید آن برای همه مردم، امکان‌پذیر نیست. از این رو، طراحان و تولیدکنندگان فرش‌های ماشینی در صدد تولید فرش‌های کهنه‎نما یا پتینه بر آمدند که طرح آنها برگرفته از سبک سنتی فرش‌های ایرانی و قدیمی بود؛ این سبک از فرش‌های ماشینی به دلیل آنکه نقش و بافت قدیمی و اصیل فرش ایرانی را در ذهن بیننده تداعی می‌کند، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

فرش وینتیج

در گذشته برای تهیه فرش‌های کهنه نما، کارهای مختلفی انجام می گرفت؛ مخصوصا زمانی که رنگ تیره فرش‌های سنتی دستباف دل صاحب خانه را می‌زد، برای آنکه رنگ اولیه فرش کم‌رنگ تر و ملایم‌تر شود، آن را جلوی آفتاب پهن می کردند و یا آن را زیر پای عابران می انداختند. این کار باعث میشد تا بخش‌هایی از فرش دچار رفتگی و ساییدگی شود و ظاهری کهنه به خود بگیرد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و با الگوبرداری از طرح فرش‌ها قدیمی، فرش‌های طرح کهنه نما یا پتینه تولید می شوند که می تواند طرح سنتی فرش‌های قدیمی را برای علاقمندان به آن فرش‌ها تداعی کند.

ویژگی‌های فرش پتینه

· فرش‌های‌ کهنه‌نما یا پتینه به دلیل تنوع رنگی بالا و زیبایی خاصی که دارد، برای انواع دکوراسیون‌های داخلی قابل استفاده بوده و جلوه ویژه‌ای به فضای خانه می‌بخشد؛ این موضوع باعث شده اخیرا بسیاری از خریداران فرش وینتیج را برای منزل خود انتخاب کنند.

فرش وینتیج

· این فرش‌ها علاوه بر اینکه در ایران طرفداران زیادی دارد، در کشورهای اروپایی نیز به دلیل داشتن ظاهر قدیمی و سنتی، از محبوبیت بالایی برخوردار است و اصطلاح وینتج را برای آن بکار می‌برند.

· فرش کهنه نما یا پتینه مراحل خاصی را برای تولید طی می کند، از اینرو دوام و طول عمر بالایی دارد.

· وزن پایین فرش‌های کهنه‌نما جابجایی و شست و شوی آن‌ها را آسان کرده است.

بررسی جنس نخ فرش کهنه‌نما

مورد دیگری که هنگام خرید فرش پتینه باید در نظر داشت، جنس نخ آن است. بخصوص زمانی که قصد دارید برای اتاق کودک خود یا مکان پر تردد خانه فرشی تهیه کنید، حتما این مورد را در نظر داشته باشید. همیشه فرشی را انتخاب کنید که در بافت آن، الیاف مناسب بکار رفته باشد. این امر موجب می شود تا گردوخاک جمع شده در فرش با هر تکانی در فضا پخش نشود و هنگام کثیف شدن فرش، براحتی بتوان آن را تمیز کرد. همچنین این نوع فرش‌ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند.

فرش وینتیج

لازم به ذکر است، فرش‌هایی که در بافت آنها نایلون بکار رفته است، ارزان تر از فرش‌های دیگر بوده و دوام و استحکام بالایی دارند، اما معمولا مناسب نشستن نیستند و بهتر است برای مکان هایی مثل راهروها و جاهای پرتردد استفاده شود.

بررسی نحوه تراکم و کوبیدگی پودها و یکنواختی طرح در فرش پتینه

موضوع مهم این است که در فرش‌های وینتیج یا پتینه هیچگونه سائیدگی یا رنگ پریدگی وجود ندارد. و طراحی و نقشه این نوع فرش ها بصورتی است که اینگونه بنظر می‌رسد. این موضوع خلاقیت جالب تولیدکنندگان فرش ماشینی می‌باشد.

ولی باید توجه داشته باشید که ممکن است این امر موجب شود تا اگر یک ایرادی هم در بافت فرش وجود داشته باشد، به چشم دیده نشود. پس هنگام خرید فرش‌های کهنه‌نما باید دقت بیشتری داشته باشید و برای اطمینان از کیفیت و یکنواختی طرح آن، لازم است حتما به پشت فرش نیز نگاهی بیندازید.

قیمت فرش وینتیج

عواملی مختلفی وجود دارد که تعیین کننده قیمت فرش‌های ماشینی من جمله فرش‌های پتینه یا وینتیج است.

1. جنس نخ خواب فرش ( پرز فرش): پرواضح است که نخ بکار رفته در بافت این نوع از فرش‌ها معمولا از جنس اکریلیک هیت سیت شده، نخ بامبو، نخ ویکرون، پلی استر، پلی پروپیلن و یا ابریشم مصنوعی‌ و.. است. اگر فرش از نخ اکرلیک هیت ست استفاده شده باشد قیمت بالاتری دارد، ولی نخ‌های ویکرون یا پلی استر ویا پلی پروپیلن کیفیت پایین‌تری دارد، و قیمت فرش ارزانتر خواهد بود.

2. تراکم و شانه فرش: منظور از تراکم فرش تعداد ردیف‌های پود در یک متر از طول فرش و منظور از شانه فرش تعداد ردیف‌های پود در یک متر از عرض فرش می‌باشد. هرچه میزان تراکم و شانه فرش کهنه‌نما بیشتر باشد، قیمت آن نیز گران‌تر خواهد بود.

3. نوع دستگاهی بافندگی فرش: دستگاه هایی که برای بافت فرش‌های پتینه استفاده میشود، دستگاه شونهراز آلمان و اندویل از بلژیک هستند که به دلیل کیفیت بالای آنها، فرش‌های بافته شده بوسیله این دستگاه‌ها قیمت بالاتری نسبت به بقیه دارند.

بطور خلاصه اگر تخصصی در مورد فرش ندارید ویا فرد مطمئنی که بتواند شما را راهنمایی کند بهمراه ندارید از جای معتبر خرید کنید.

دیجی فرش بعنوان یک سایت تخصصی در زمینه فروش انواع فرش، قالی، قالیچه، فرش شگی و ... با ارائه انواع فرش‌های کهنه نما یا پتینه و فرش‌های کلاسیک مدرن در ابعاد و رنگ‌های متنوع و طرح‌های زیبا با امکان خرید اینترنتی و ارسال رایگان و تحویل درب منزل، یک خرید آسان و مطمئنی را برای خریداران و علاقمندان به فرش‌های کهنه‌نما را فراهم نموده است. شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به سایت دیجی فرش ، مدل‌های متنوع فرش‌های ماشینی پتینه را دیدن کرده و سفارش خود را ثبت نمایید.

انتهای رپرتاژ آگهی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه