این تماس از زندان مرکزی اصفهان است


این تماس از زندان مرکزی اصفهان است

حدود یک ماه پیش، یکی از تماسهایی که با دفتر ایسنا گرفته شد قبل از وصل تلفن ، یک پیام صوتی پخش شد با این متن که این تماس از زندان مرکزی اصفهان است ، پشت خط آوش مالک و رییس هیات مدیره کارخانه صدرا نفت پارسیان بود.

مجید آوش می گفت : بیش از ۴ سال است که کارخانه صدرا نفت پارسیان به دلیل بدهی مالی به سرمایه گذاران خود با حکم مقام قضایی تعطیل شده است.

او در این تماس یادآوری کرد که نگران مستهلک شدن سرمایه مردمی است که به او اعتماد کرده بودند، زیرا در این ۴ سال که تولید بنزین صادراتی انها متوقف شده است علاوه بر بیکار شدن کارگران آن، پالایشگاهی با ارزش بیش از صدها میلیارد تومان در حال مستهلک شدن است.

این مالک که به گفته خودش تاکنون نامه های متعددی برای حل مشکلاتش نوشته از ریاست قوه قضاییه درخواست کرده که پرونده اش به جریان بیفتد .

آوش میگفت من تولیدکننده ام. من آدم متعهدی ام. من به مردم بدهکارم. میخواهم بدهی مردم را بدهم، اما تا وقتی در زندان باشم نمیتوانم. میدانم سرمایه ای که برخی به من سپردند همه سرمایه زندگی شان بود. قصدم این نبود که سرمایه مردم تلف شود و تلف هم نشده. حدود ۴ سال هرماه سود مقرر را به سرمایه گذاران میدادم اما از سال ۹۶ و با تغییرات و مشکلاتی که برای اقتصاد کشور رخ داد دویا سه ماه نتوانستم پرداخت کنم و با شکایت تعدادی از سرمایه گذاران به زندان افتادم.

آوش درخواست دارد که با توجه به نگاه ویژه و مهربانانه مقام معظم رهبری نسبت به تولیدکننده ها و تاکید ایشان بر حل مشکلات آنها ، پرونده اش به جریان بیفتد و مهلت بدهند که تولید از سرگرفته شود تا هم بدهی سرمایه گذاران را بدهد و هم به رونق اقتصاد کمک کند.

باید این گفته ها را راستی آزمایی میکردیم.

به همراه نماینده آوش به شهرک صنعتی علویجه اصفهان می‌رویم تا از نزدیک از کارخانه تعطیل شده صدرا نفت پارسیان بازدید کنیم. این کارخانه که مواد سوختی از قبیل بنزین، گازوئیل، ضد یخ خودرو و... تولید می‌کرد در سال ۱۳۹۶ به دلیل بدهی مالی ۸۷ میلیارد تومانی با حکم مقام قضایی تعطیل شد و اکنون چهار سال است که تمام تجهیزات این کارخانه در حال خاک خوردن و فرسوده شدن است.

در کارخانه صدرا نفت پارسیان بیش از سه هزار نفر سرمایه‌گذاری کرده بودند و به طور متوسط ماهیانه سود مقرر را دریافت می‌کردند که با رکود کارخانه چند ماه سود خود را دریافت نکردند و در نتیجه برخی از سرمایه‌گذاران از شرکت شکایت کردند و با تعطیلی این کارخانه بیش از ۱۰۰ نفر تنها در یک شیفت کاری آن، بیکار شدند.

ر. ط- کارمند بازنشسته بانک و یکی از سرمایه‌گذاران شرکت صدرا نفت پارسیان در گفت‌وگو با ایسنا، با ابراز رضایت از عملکرد مالک این کارخانه در پرداخت سود به سرمایه‌گذاران افزود: کارخانه صدرا نفت با همین پول سرمایه‌گذاران شروع به کار کرد و در سال ۱۳۹۶ به بهره وری کامل رسیده بود. در ابتدای سال و در اردیبهشت ماه طبق روال، سرمایه‌گذاران سود ماهیانه خود را دریافت می‌کردند اما همان‌طور که هر شرکتی در ابتدای سال تکانِ مالی دارد و ممکن است کمی دچار رکود شود این شرکت هم نتوانست سود دو ماه سرمایه گذاران را پرداخت کند.

این سرمایه‌گذار ادامه داد: در نتیجه هر چقدر مالک شرکت تلاش کرد که از سرمایه‌گذاران شاکی مهلت بگیرد متاسفانه توجه نکردند و از او شکایت کردند. بنده جزو شاکیان نبودم، چرا که با شناختی که از این شرکت داشتم می‌دانستم که کار به شکل اصولی در حال انجام است.

وی گفت: کار به دادستانی کشیده شد. رییس هیات مدیره کارخانه هم برای پاسخگویی مراجعه کرد، بازداشت شد و کارخانه هم پلمب شد.

وی افزود: هر چقدر گفتیم که دودکش کارخانه فعال و در حال کار کردن است صدایمان به جایی نرسید. معتقد بودیم که مالک باید به سر کار خود باز می‌گشت و با تعهدی که به سرمایه گذاران به منظور بازگشت پول هایشان می‌داد فعالیت کارخانه را از سر می‌گرفت. این کارخانه چهار سال است که تعطیل بوده و دستگاه‌های پیشرفته آن در حال فرسوده شدن است.

این تماس از زندان مرکزی اصفهان است

این سرمایه گذار در شرکت صدرا نفت پارسیان با بیان اینکه بنده ۲۶۰ میلیون تومان در این کارخانه سرمایه‌گذاری کرده بودم، اظهار کرد: تمام سرمایه‌گذاران این شرکت از اقشار عادی کشور هستند و از این سرمایه گذاری سود می بردند.

این سرمایه گذار مدعی شد مسئولان استان چندان پاسخگوی این مشکل نبودند و آن قدر سهل انگاری شد تا اینکه مشکل این کارخانه بیشتر و پیچیده‌تر شد. هم اکنون هم که هر کسی بخواهد برای حل این مشکل کاری انجام دهد باید از این پیچیدگی عظیم عبور کند.

وی افزود: این کارخانه در کشور بی‌نظیر و دارای دستگاه‌های بروز دنیاست و به نوعی بخشی از صنایع این مملکت است. موضوع یک بحث خصوصی و شخصی نیست که کسی از کسی شکایت کرده باشد، این دادستانی و مسئولان هستند که باید توجه کنند که این کارخانه را که یکی از شاهرگ‌های حیاتی بخش صنعت کشور است، دوباره به چرخه تولید بازگردانند.

وی با اشاره به مهمترین خواسته سرمایه گذاران گفت: با عنایت به اینکه پرونده کارخانه هم اکنون به دیوان عالی کشور رفته است معتقدم تنها رئیس قوه قضائیه می‌تواند این مشکل را حل کند. از آقای رئیسی انتظار داریم در این پرونده ورود کنند و در چنین مقطع زمانی که رهبر معظم انقلاب به رونق و جهش تولید و رفع موانع تولید تاکید دارند به تعطیلی چنین کارخانه‌هایی پایان دهند.

وی گفت: رئیس قوه قضائیه برای بازگشایی مجدد کارخانه صدرا نفت پارسیان راهکاری بیندیشند و در این باره اقدام کنند. در این کارخانه سه هزار نفر سرمایه‌گذاری کرده‌اند که از این تعداد عده محدودی شکایت حقوقی و عده‌ای هم شکایت کیفری کرده‌اند که با گذشت زمان، بسیاری از این سرمایه‌گذاران شکایت خود را پس گرفتند. همه متفق القول هستند که مالک کارخانه باید آزاد شود تا چرخ این شرکت دوباره به چرخش درآید.

این تماس از زندان مرکزی اصفهان است

این سرمایه گذار شرکت صدرا نفت پارسیان، مدعی شد، بنده حتی به اداره صنعت هم مراجعه کردم و در تهران نیز اداره کمیته صنایع تلاش زیادی برای راه اندازی مجدد کارخانه کردند و پرونده مصوبات در کمیته صنایع به دستگاه قضایی اصفهان ارجاع شده، اما به نتیجه نرسیده، است. همه باید برای جهش و رفع موانع تولید تلاش کنیم که یکی از این راه‌ها این است که دوباره چرخ کارخانه‌های تعطیل شده را به چرخش درآوریم.

هم چنین یکی دیگر از سرمایه گذاران شرکت صدرا نفت پارسیان که معلم بازنشسته است به ایسنا گفت: از پرداخت سود به شکل منظم راضی بودیم، اما به دلایلی که برای بیشتر کارخانه‌های تولیدی در یک مقطع از زمان پیش می‌آید این کارخانه هم دچار رکود شد و نتوانست سود ماهیانه سرمایه‌گذاران را پرداخت کند که در نتیجه عده‌ای عجله کرده و شکایت کردند.

ف. ش با بیان این نکته که جزو شاکیان نبوده و معتقد است از طریق شکایت مشکل حل نمی‌شود، یادآور شد: . شرکت بیش از پنج سال به سرمایه گذاران سود پرداخت کرد و بعد از دوران رکود نباید برخی از سرمایه گذاران از او شکایت می‌کردند. همه باید کمک می‌کردیم تا دوران رکود کارخانه پشت سر گذاشته می‌شد.

وی ادامه داد: البته عده‌ای هم مغرض و به دنبال ایجاد مشکل بودند به طوری که برخی از سرمایه گذاران را به شکایت تشویق کردند. بنده در سال ۱۳۹۰ در این کارخانه سرمایه‌گذاری کردم و نزدیک به شش سال به طور منظم سود مقرر را دریافت می‌کردم. محصولات کارخانه به افغانستان و عراق هم صادر می‌شد.

این معلم بازنشسته با بیان این مطلب که ابتدا با ۱۰ میلیون تومان در این کارخانه سرمایه‌گذاری کرده و با سود دهی مناسب کارخانه ، این سرمایه به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده بود یاداور شد: البته چهار سال است که با تعطیلی کارخانه این پول هم به ما بازگردانده نشد و با تورم موجود و بالارفتن قیمت دلار دیگر این مقدار پول، مبلغ قابل توجهی محسوب نمی‌شود.

این سرمایه گذار خاطرنشان کرد: عده‌ای دانسته و ندانسته سبب بروز این مشکل و تعطیلی کارخانه شدند. تلاش زیادی کردیم که از شکایت سرمایه‌گذاران دیگر جلوگیری کنیم که موفق نشدیم. از مسئولان تقاضا داریم در سال رفع موانع تولید دوباره کارخانه صدرا نفت پارسیان را در مدار تولید قرار دهند و پلمب آن را بردارند. اگر این مهم رخ دهد مشکل سه هزار سرمایه‌گذار این کارخانه هم حل می‌شود و کارگران بیکار شده‌ نیز به کار خود باز می‌گردند.

وی گفت: بدون شک مشکل امروز کشور کمبود تولید در بخش‌های مختلف و تعطیل بودن بسیاری از کارخانه‌های تولیدی است. اگر بتوانیم این کارخانه‌ها را دوباره فعال کنیم و تولیدات کشور را افزایش دهیم مسلما در برابر تحریم‌های آمریکا کمر خم نخواهیم کرد.

این تماس از زندان مرکزی اصفهان است

یکی از کارمندان بیکار شده کارخانه صدرا نفت پارسیان که هم اکنون به شکل جسته و گریخته به این کارخانه سر می‌زند و نگهبانی از تجهیزات آن را بر عهده دارد به ایسنا، گفت: زمانی که کارخانه در مدار تولید قرار داشت در بخش نگهبانی آن کار می‌کردم، اما چهار سال است که شرکت تعطیل شده و کارگران و کارمندان آن بیکار شده‌اند.

م. ص افزود: مدتی از بیمه بیکاری استفاده کردیم، اما مدتی است که دیگر پرداخت نمی‌شود. در این مدت هر جا که برای کار مراجعه می‌کنم به دلیل شرایط سنی موفق نمی‌شوم. هنوز هم امیدواریم که دوباره کارخانه بازگشایی شود و به کار خود برگردیم. به همین دلیل بیش از یک سال است که کار نگهبانی خود را از سر گرفته‌ام هر چند که هنوز هیچ حقوقی دریافت نکرده‌ام و فقط از روی امید و عشقی که به کارم داشتم از تجهیزات کارخانه مراقبت می کنم.

محمود آوش- برادر مالک و رییس هیات مدیره کارخانه صدرا نفت پارسیان به عنوان نماینده قانونی شرکت نیز به ایسنا گفت: کارخانه برادرم به دلیل تعویق در پرداخت سه ماه سود سرمایه گذاران تعطیل شد و چهار سال است که تلاش می‌کنیم دوباره کارخانه را بازگشایی کنیم. با توجه به سخنان مقام معظم رهبری و تاکید رئیس قوه قضائیه مبنی بر اینکه هیچ کارخانه تولیدی نباید تعطیل باشد به بازگشایی دلگرم تر شده ایم.

وی افزود: ارزش گذاری اسمی و تجهیزاتی کارخانه صدرا نفت در سال ۱۳۹۸ حدود ۱۰۳ میلیارد تومان بوده است و هم اکنون با توجه به کار کارشناسی که انجام شده بالغ بر ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد تومان ارزش گذاری شده است و امتیاز بورسی آن بیش از دو هزار میلیارد تومان است. بنابراین انتظار داریم مالک کارخانه هر چه زودتر آزاد شود تا کارخانه به سوددهی لازم برسد و طلب سرمایه گذاران پرداخت شود.

این تماس از زندان مرکزی اصفهان است

برای حل مشکل در تلاش هستیم

همچنین دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای متهم پرونده کارخانه صدرا نفت پارسیان رأی صادر شده است منتها با اعتراض و فرجام‌خواهی ایشان پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع داده شده است و هنوز پرونده از دیوان برنگشته و حکم، قطعی نشده است.

علی اصفهانی افزود: دادگستری به طور جدی پیگیر پرونده کارخانه صدرا نفت بوده است تا مشکل سرمایه‌گذاران و این کارخانه را حل کند و هم‌اکنون نیز در تلاش هستیم که چرخ کارخانه صدرا نفت پارسیان دوباره به چرخش در بیاید تا از محل سود حاصله، طلب سرمایه‌گذاران این کارخانه پرداخت و مشکل به طور کلی رفع شود و برای تحقق این امر چند بار تلاش کردیم.

وی خاطرنشان کرد: به هر حال این امیدواری وجود که بعد از رأی دیوان عالی کشور و مشخص شدن بحث کیفری آن بتوانیم دوباره کارخانه صدرا نفت پارسیان را در مدار تولید قرار دهیم. باید این تضمین وجود داشته باشد که طلب سرمایه‌گذاران پرداخت شود و مدیرعامل این کارخانه باید تضمین کافی را بدهد که در صورت آزادی و راه‌اندازی مجدد کارخانه ، می‌تواند طلب‌ها را پرداخت کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !