فتح خرمشهر ؛ مقاومت جان دربرابر خاک


فتح خرمشهر ؛ مقاومت جان دربرابر خاک

بندرعباس- ایرنا- فتح خرمشهر درسوم خرداد با رمز یا علی ابیطالب (ع) سال 61 بدست رزمندگان سپاه، ارتش و بسیج رقم خورد که درواقع مقاومت جان دربرابر پس گرفتن خاک مقدس جمهوری اسلامی ایران بود و رزمندگان اسلام با جان فشانی اجازه ندادند این خاک در دست دشمن باقی بماند.

به گزارش ایرنا، خرمشهر یا همان خونین شهر پس از ۵۷۵ روز اشغال، در ۲۵ روز نبرد سخت در ۱۱ صبح سوم خرداد سال ۶۱ در عملیات پیروزمند بیت المقدس آزاد شد و فریاد شادی همه میهن اسلامی را فرا گرفت وامروز ۱۴هزارو ۴۰روز از فتح خرمشهر ازاین رخداد بزرگ می گذرد.

آن روزهای سخت و غرورآفرین تمام شد اما هنوز سرمان بلند از دفاعی بزرگ و محکم است که به دست رزمندگان مانند شهیدحاج قاسم سلیمانی و یارانش رقم خورد که هرچند امروز این شهدای بزرگوار و فاتحان خرمشهر ازجمله کاظمی وخرازی دربین مانیستند اما ایثارگران وجانبازان وخانواده آنان برای ثبت این واقعه حضور دارند .

فتح خرمشهر برای تاریخ ایران بیش از آنکه فتح یک سرزمین باشد؛ نماد و ارزشی از یک سلسله خواستن‌ها و شهادت‌ها و استقامت‌ها است. سوم خرداد روز آزادسازی شهری است که در جنگ اراده‌ها، اراده دشمن زمین‌گیر می‌شود و این پیام به دشمن داده می‌شود که وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه.

فتح خرمشهر پوشالی بودن دشمن را به جهانیان نشان داد

عملیات آزادسازی خرمشهر از مهم‌ترین حماسه های دفاع مقدس به شمار می‌رود بطوریکه می‌توان آن را نقطه عطفی در تاریخ جنگ تحمیلی دانست، این پیروزی در پی عملیات بیت المقدس به وقوع پیوست و سبب باز پس‌گیری خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ خورشیدی شد.
این عملیات در ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» آغاز شد و رزمندگان اسلام با عبور خود از رودخانه کارون و در سه مرحله عملیات، خرمشهر را پس از ۲۰ ماه اسارت آزاد کردند.
نیروهای ایرانی در این عملیات به دستاوردهای بزرگی دست یافتند که از آن جمله می توان به انهدام بیش از ۲ لشکر نیروی های عراقی، بازپس گیری حدود پنج هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع از خاک ایران از جمله شهرهای خرمشهر، هویزه، پادگان حمید و خارج کردن شهرهای اهواز- حمیدیه و سوسنگرد از برد توپخانه عراق، تامین مرز بین المللی (حدفاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه) اشاره کرد.

سرانجام پس از رشادت و دلاورمردی های فراوان ارتشیان و سپاهیان در ساعت ۲ بعدازظهر سوم خرداد ۱۳۶۱، خرمشهر، آزاد شد و پرچم پرافتخار ایران برفراز مسجد جامع این شهر به اهتزاز درآمد.

استاندار هرمزگان گفت: فتح خرمشهر بزرگترین پیروزی جمهوری اسلامی ایران بر دشمن بعثی در دوران دفاع مقدس بود که ضربات مهلکی را بر دشمن وارد نمود و قدرت واقعی ایران اسلامی و پوشالی بودن دشمن را به جهانیان نشان داد.

فریدون همتی ، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان دوران دفاع مقدس و تجلیل و قدردانی از رشادت شهدا، جانبازان، آزادگان و خانواده های معظم شهیدان و ایثارگران، فرارسیدن سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر را تبریک گفت.
وی تصیرح کرد: در تقویم هشت ساله دفاع مقدس، سوم خرداد را می توان به یادماندنی ترین و ماندگارترین روز دانست که در این روز حماسی و ماندگار در تاریخ پر افتخار ایران اسلامی، خرمشهر قهرمان با تلاش و رشادت و جانفشانی رزمندگان اسلام، آزاد شد.
استاندار هرمزگان اظهار داشت: مردم دلیر خرمشهر از نخستین روز جنگ تحمیلی مقاومت جانانه ای در دفاع از این شهر داشتند و پس از آن رزمندگان اسلام در قالب عملیات گسترده بیت‌المقدس، خرمشهر را آزاد نمودند تا بر همگان ثابت شود که خرمشهر قطعه ای جداناپذیر از خاک میهن اسلامی است.
همتیدر بخش دیگری از پیام خود عنوان کرده است: بهترین تعبیر را برای موفقیت بزرگ آزادسازی خرمشهر بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به کار بردند که فرمودند«خرمشهر را خدا آزاد کرد» و این جمله تاریخی به اثرگذارترین شکل ممکن، عمق تعلق رزمندگان ایران اسلامی به پشتیبانی پروردگار عالم را بیان کرد.
وی همچنین با اشاره به رشادت و جانفشانی رزمندگان کشور در آزادسازی خرمشهر، به نقش پررنگ رزمندگان هرمزگانی حاضر در جبهه ها نیز اشاره کرده و افزوده است: هرمزگانی های دلاور نیز شهدا و جانبازان بسیاری را در این راه تقدیم کردند.

آزادی خرمشهر تاریخ پر افتخار ومقاومت ملت ایران راروایت می کند

این عملیات به قدری بزرگ بود که پس از سال‌ها هنوز ناگفته‌های بسیاری برای آن وجود دارد تا جایی که بسیاری از فرماندهان عراقی نیز در این باره سخن گفته و مقاله‌ها نوشته‌اند که از زوایای مختلف به این موضوع پرداختند. همچنین علل مختلفی برای پیروزی ایران بیان کرده‌اند که یکی از مهم ترینش استراتژی طراحی شده توسط فرماندهان نظامی ایران در دوران دفاع مقدس که عراقی‌ها را شوکه کرده بود و یکی از مهم ترین دلایل این فتح بیان شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه انرژی پارسیان گفت:آزادسازی خرمشهر تاریخ پرافتخار و مقاومت ملتی را روایت می کند که بی منت و بی ادعا، با روحیه جهادی و شهادت طلبی تا پای جان در میدان نبرد جنگید تا امنیت، آرامش و پیروزی را برای ایران اسلامی به ارمغان آورد.

علی اصغر علامه افزود:خرمشهر، آن تکه از خاک گهرخیز که خونین شهر نام گرفته بود ، سینه پرآذرش لبریز از شعف فتح غرورآفرین و حماسه رزمندگان دلاور اسلام شد، آزادی خرمشهر همان قدر که برای ما استراتژیک و افق آفرین بود برای دشمن خوار کننده و تضعیف کننده بود.

وی ادامه داد: سوم خرداد بواقع نشانگر تلألو ایمان در عالی ترین سطح بندگی خداوند و پیروی از رهبری دور اندیش است که رزمندگان و شهدا آن را به منصه ظهور رساندند.

مدیرعامل منطقه ویژه پارسیان اظهار داشت: بازخوانی و ترسیم روزآمد این رخداد سرنوشت ساز و سترگ (فتح خرمشهر) برای نسل های امروز انقلاب و آینده سازان واقعی این سرزمین، حماسه آفرینی ها و رشادت های فرزندان قرآن و ولایت در آن قطعه درخشان تاریخی را برای همیشه جاودانه و الهام بخش آنان در صحنه های رویارویی با بیگانگان و دشمنان انقلاب، نظام و میهن اسلامی قرار خواهد داد.

علامه اضافه کرد: تاریخ پرفراز و نشیب ایران عزیز گواه رشادت ها و جوانمردی های مردم این سرزمین در سایه اعتقاد راسخ و باور عمیق به وعده و مدد الهی در پس تمام آزمایش ها و مسیرهای پر چالش پیشین و پیش روست، امام شهدا و معمار کبیر انقلاب اسلامی درباره برهه حساس و تاریخی دفاع مقدس فرمودند: " خوزستان، دِین خودش را به اسلام ادا کرد " و "خرمشهر را خدا آزاد کرد"
وی ، این روز فرخنده و سالروز پیروزی خاطره‌انگیز و فتح غرورآفرین خرمشهر به مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، خانواده‌های معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس و ملت حماسه‌ساز ایران اسلامی تبریک گفت.

حماسه آزاد سازی خرمشهر نقطه عطف تاریخی به شمار می آید

عملیات بیت‌المقدس، یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای نظامی تاریخ ایران و یکی از بزرگ‌ترین نبردهای تاریخ دفاع مقدس محسوب می‌شود. ۱۳۰ هزار رزمنده ایرانی در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد دهم اردیبهشت ۱۳۶۱ در محور اهواز، خرمشهر و دشت آزادگان با هدف آزادی بخش وسیعی از جنوب ایران و تمرکز عمده بر بازپس گیری خرمشهر، عملیاتی را آغاز کردند که سه هفته به طول انجامید و این روزها مصادف با آخرین روزهای این عملیات غرورآفرین است.

فرماندار بندرعباس دراین باره گفت:حماسه آزادسازی خرمشهر، به عنوان نقطه عطفی به شمار می آید که با مدد الهی و با صلابت و فداکاری غیور مردان این مرز و بوم، به منصه ظهور رسید حماسه ماندگار سوم خرداد سال ۱۳۶۱ سالروز آزادسازی خرمشهر، روز مقاومت و پایداری دزفول، یادآور ازخودگذشتگی مردمانی است.

عزیز الله کناری افزود: این برگ زرین مقاومت و مجاهدتشان با سرافرازی در تاریخ این مرز و بوم به ثبت رسید و به یکی از ماندگارترین روزهای تاریخ انقلاب اسلامی مبدل شد.تعبیر زیبای امام خمینی (ره) که خرمشهر را خدا آزاد کرد نشانه ای از استقامت و ایستادگی مردم بزرگوار و مبارزه عزتمندانه غیورمردان ایران اسلامی می باشد که اجازه ندادند حتی یک وجب از خاک این سرزمین با شکوه به دست دشمنان و بدخواهان بیفتد.

وی یاد آور شد:ثبات،امنیت و اقتدار امروز ایران اسلامی را مدیون شهدا، رزمندگان، دلاورمردان، خانواده معزز شهداء، ایثارگران و جانبازان عزیز هستیم و قدردان عظمت و بزرگی این غیورمردان، به راستی فتح خرمشهر نماد حماسه ای تاریخی و باشکوه است و شایسته است این روز بزرگ را ارج نهیم و بر روح پاک شهیدان درود بفرستیم و این حماسه باشکوه را همواره زنده نگه داریم.

وی با تبریک فرارسیدن سالروز این حماسه بزرگ را خدمت ملت بزرگ ایران خصوصا مردم شهید پرور شهرستان بندرعباس تبریک گفت و بیان داشت: یاد و خاطره شهدای گرانقدری را که با ایمان والای خود در این راه گام نهادن را گرامی میدارم.

اسامی ۱۰۳ شهید همرزم همراه من است

ناخدایکم بازنشسته تکاور دریایی نیروی دریایی ارتش بایادی از شهدای مدافع خرمشهر و یاد و خاطره شهدای تکاور نداجا گفت: در طول ۳۴روز دفاع خرمشهر از تکاروران و تفنگدارانی که همراه ما بودند ۱۰۳شهید دارم که اسامی آنها همیسه همراه من هست. ای شهید تو در بین مایی و از ما جدا نشده ای تو در قلب مایی.

هوشنگ صمدی یکشنبه شب نیز در جمع همطاران خود با اشاره به خاطرات آزادسازی خرمشهر در دوران دفاع مقدس افزود: امروز خوشحالم درخدمت شما عزیزانی هستم که مدافعین کشور ایران هستید مدافعین مرز آب های ایران هستید.

وی درتشریح بخشی از عملیات دفاع از خرمسهر در برابر متجاوزین بعثی پرداخت و ادامه داد: استعداد ارتش عراق در ۳۱شهرویور ۱۳۵۹ چهل و هشت یگان سازمان یافته، دوره دیده و آموزش دیده در قالب تیپ، لشکرهای زرهی مکانیزه و پیاده با پشتیبانی ۸۰۰ اراده توپ دوربرد، پنج هزارو۴۰۰ اراده تانک نفربر، ۴۰۰ ضد هوایی، ۳۶۶ فروند هواپیمای جنگی، ۴۰۰ فروند بالگرد گردان گارد ریاست‌ جمهوری، ۱۲ گردان عملیات ویژه آغاز حمله از جبهه غرب از پاسگاه مهران و دهلران و از جبهه جنوب از شلمچه بود.

ناخدا یکم بازنشسته نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: معاون صدام در دی ماه ۱۳۶۰ گفته بود این جنگ برای خاطره عهدنامه ۱۹۷۵ یا چند کیلومتر خاک و یا رودخانه نیست بلکه هدف سرنگونی جمهوری اسلامی است صدام و معاونانش این آرزو را به گور بردند.

صمدی افزود: از بیست و هشتم مهر ۱۳۵۹ تا سوم خرداد ۱۳۶۱ کار به جایی رسیده و تقریبا می توانم بگویم یگانهای تانک مکانیزه، چتربازان و تمام یگان هایی که برای تصرف خرمشهر آماده شده بودند در اطراف خرمشهر نزدیک به خرمشهر بودند، خیابان های اطراف میدان فرمانداری ساعت به ساعت دست به دست می شد ساختمان فرمانداری تا روز دوم خرداد ۵۹ شاید چهار بار تا ۵ بار به تصرف عراق درآمد، از تصرف عراق در آوردیم پرچم ایران رفت بالا این حرکت دست به دست می شد.

وی ادامه داد:خیابان عشایری در بالای میدان فرمانداری ۲ بود که تمام پل هم با تیربار دوشکا و هم با توپ کاملا در تیررس داشتند، تفنگداران و تکاوران نیروی دریایی که محور مقاومت در خرمشهر بودند در گوشه گوشه شهر جنگ تن به تن در خیابان ها و خانه ها داشتند تلفات ارتش عراق از نظر نیروی انسانی به اندازه ای بود که حتی در روزهای آخر بوی تعفن شهر را گرفته بود از شهرداری کمک خواستیم برای جمع آوری اجساد، هر روز و هر شب به هر ترتیبی بود مجروحین و شهدا را تخلیه کردیم.

وی بیان داشت: وضعیتی که تکاوران و تفنگداران به همدیگر داشتند و به همدیگر میگفتند این بود جسد من دست دشمن نیفتد این موضوع برای ما خیلی برای ما اهمیت داشت. ما تا آخرین فشنگ تا آخرین نفس واقعا جنگیدیم.
فرمانده گردان تکاوران نداجا در دفاع از خرمشهر ادامه داد: در موقعیت حساس بین بیست و هشتم مهر تا چهارم خرداد پشتیبانی ما به هیچ وجه مقدور نبود مرکز تدارکات ما در اطراف آبادان بود خوشبختانه افسر مهمات ما از بوشهر مهمات آماده کرده بود هیچ گونه کثری مهمات نداشتیم فقط حملش از ابادان تا خرمشهر برای ما مقدور نبود پل در زیر تیر مستقیم عراقی ها بود عبور از کارون به این آسانی ها نبود مکرر تقاضای مهمات میکردیم.

افسر مجروحی داشتیم شهید بزرگوار محمد مختاری با توجه به اینکه یک هفته قبل ترکش خورده بود شانه سمت راستش شدید مصدوم شده بود ودر حال استراحت بود بلند میشود فریاد میزند وانت را پر کنید از مهمات به تنهایی پشت وانت می نشیند به سمت مدافعین با سرعت هرچه تمام تر از روی پل رد می شود به میدان فرمانداری میرسد می خواهد دور بزند از خیابان ساحلی خودش را به مرکز فرماندهی گردان برساند در میانه میدان فرمانداری گلوله توپ یا خمپاره درست می افتد وسط وانتی که پر از مهامات است از شهید مختاری فقط یک لنگه پوتین مانده است. سایر شهدا هم به همین ترتیب یادشان در قلب همه ما تا ابد خواهد بود.

ناخدایکم بازنشسته هوشنگ صمدیاظهار داشت: از روز یکم تقریبا محاصره خرمشهر دارد هر لحظه تنگتر میشود سه قرارگاهی که خودرا اماده حمله می کنند برای شکستن محاصره خرمشهر هرلحظه نزدیک می شوند اما اشاره ای بکنم به نیروهای شرکت کنند نیروی دریایی در این عملیات، یک گردان تکاوران، یک گردان رزمی تکاوران، ۷ گردان تفنگدار دریایی، دفاع اروند رود از آبادان تا اروندکنار تا خسروآباد برعهده ۷ گردان تفنگدار دریایی است، ۳۰۰ فروند قایق تندرو با قایقران که این ۳۰۰ فروند به ۳گردان تقسیم می شوند.

هرگردان هرقایق ران تحویل هر یک از حمله کنندگان ۳قرارگاه که حمله می کنند گردان تکاروان و گروه رزمی تکاوران در جناه جنوبیِ گروه سوم قرارگاه در عملیات شرکت دارند، ۷ فروند بالگرد ۵ فروند هاورگرافت از نیروی دریایی یک گروهان اس بی اس و غواص برای زدن پل، گردان های مهندسی نزاجا هرگروهانش ۲۲۲متر پل دارد گه این پل اگر دوطرف ساحل امادگی دلشته باشد این پل آماده عبور در تانک و نفربر میشوند و این غواص ها اماده شدند برای جمع کردن تلفات احتمالی.

وی گفت: پرسنل وارد خرمشهر شدند نیروها هم دیگر می بوسند سجده بر زمین می کنند ولی همه در حال گریه هستند مقایسه می کنم با ۴ آبان ۵۹ وقتی با آخرین پرسنل درحال خارج شدن از خرمشهر بودم همه سرها بسمت خرمشهر برگشت همه گریه کردند همه ناراحت بودند برخلاف میل باطنی از خرمشهر دور میشوند ولی حالا همه به خرمشهر وارد شدند و همه خوشحالند

شورای عالی انقلاب فرهنگی در تقویم رسمی ایران، سوم خرداد را به عنوان روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» نامگذاری کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه هرمزگان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


زشتی 9 ملکه زیبایی جهان بدون آرایش ! + عکس های قبل و بعد از مسابقه