91 درصد مساحت استان زنجان دچار خشکسالی است


91 درصد مساحت استان زنجان دچار خشکسالی است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان گفت: 91 درصد مساحت استان زنجان دچار خشکسالی است.

علیرضا جزءقاسمی بعد از ظهر امروز (۹ خردادماه) در نشست خبری مدیران حوزه آب و برق استان زنجان، با بیان اینکه آمار اعلامی از سوی اداره‌کل هواشناسی و شرکت آب‌ منطقه‌ای با توجه به پایش‌های صورت گرفته، متفاوت است، اظهار کرد: بر اساس پایش سایت مدیریت بحران کشور، بارندگی‌های استان نسبت به سال گذشته ۵۱ درصد و با کاهش ۱۱۰ میلی‌متری نسبت به بلندمدت کاهش ۳۹.۸ درصدی دارد.

وی افزود: ۹۱ درصد مساحت استان زنجان دچار خشکسالی شده که حاکی از وخامت اوضاع آبی این منطقه دارد و امسال نیز کاهش بارندگی و افزایش گرمای هوا بیش از سال‌های قبل بوده و بر مشکلات دامن زده است.

این مسئول ادامه داد: ۷۵ درصد آب شرب و بهداشتی استان از سفره‌های آب زیرزمینی و سدهای تهم و کینه‌ورس تامین می‌شود که کاهش ۶۸ درصدی ورودی روان‌آب‌ها به سدهای استان، می‌تواند تامین آب را برای شهرهای استان نیز با مخاطره مواجه کند.

جزءقاسمی با بیان اینکه با یک درجه گرمای هوا، ۳ درصد مصرف آب افزایش می‌یابد و عمده افزایش در بخش کشاورزی استان است، تصریح کرد: منابع تامین آب برخی روستاها در استان زنجان، آب چشمه و قنات است که متاثر از بارش‌های سالانه بوده و با توجه به کاهش بارش‌ها، در صورت کم نشدن مصرف، با چالش‌های جدی در این زمینه مواجه خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان زنجان یادآور شد: اصلاح فرهنگ مصرف، تنها راه برون‌رفت از شرایط فعلی در روستاها است و وقت آن فرا رسیده است تا روستائیان مصارف غیرضرور، همچون مصرف آب شرب برای باغ، باغچه و احشام را متوقف کنند. تولید آب در روستاها بیشتر از نیاز این مناطق بوده و هزینه ناچیز آب‌بها باعث شده است تا صرفه‌جویی در مصرف این مایه گران‌بها مغفول بماند.

این مسئول با اشاره به روستاهایی که مشکل تامین آب دارد، خاطرنشان کرد: پارسال ۱۷۹ روستا دچار مشکل شده بود که با اقدامات انجام شده، مشکل ۷۹ روستا حل شد و به دنبال اجرای پروژه‌های تعریف شده برای حل مشکل دیگر روستاها هستیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه زنجان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بنچمارک چیست؟ معرفی انواع برنامه و سایت های تست Benchmark