90 هکتار از مراتع سروآباد کردستان طعمه حریق شد


90 هکتار از مراتع سروآباد کردستان طعمه حریق شد

سنندج- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سروآباد گفت:‌ آتش‌سوزی گسترده در مراتع سه روستای بخش مرکزی شهرستان با تلاش بی‌وقفه و خستگی ناپذیر گروه‌های جهادی و مردمی مهار شد.

مسلم مرادی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در آتش سوزی جنگل ها و مراتع روستاهای سرومال، چشمیدر و بوریدر در بخش مرکزی شهرستان که طی ۲ روز گذشته اتفاق افتاد ۹۰ هکتار از جنگل ها و مراتع این شهرستان در اثر سهل انگاری گردشگران طعمه حریق شد.

وی افزود: پس از دریافت گزارش آتش سوزی در جنگل های روستای سرومال بلافاصله ۲ تیم ویژه اطفا حریق از سروآباد عازم منطقه شد که به دلیل گرمای زیاد هوا و صعب العبور بودن عملیات مهار آتش سوزی با مشکل روبرو شد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سروآباد یادآور شد: با اعزام چهار تیم دیگر متشکل از نیروهای با تجربه اداره منابع طبیعی سروآباد و اعضای انجمن پاکو ( پاریزه رانی چیای کوسالان) و همچنین سه دستگاه خودرو کمک دار به محل حادثه، عملیات اطفای حریق سرعت بیشتری گرفت.

وی اضافه کرد: با توجه به وزش شدید باد و کوهستانی بودن منطقه، مهار آتش تا پاسی از شب به طول انجامید و باعث پس از ۱۰ ساعت تلاش خستگی ناپذیر نیروهای اداره منابع طبیعی، اعضای انجمن زیست محیطی پاکو سروآباد و نیروهای مردمی مهار شد.

مرادی تاکید کرد: از تمامی گردشگران و کوهنوردان درخواست می شود، با توجه به خشک شدن پوشش گیاهی و افزایش دمای هوا، از هرگونه روشن کردن آتش در طبیعت خودداری کرده و از بی احتیاطی و سهل انگاری پرهیز کنند.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری سروآباد یادآور شد: حفاظت و حراست از عرصه های منابع طبیعی که سرمایه ارزشمند و گرانبهای جامعه است نیازمند احساس مسوولیت همه افراد است و تنها وظیفه ادارات خدمات رسان، منابع طبیعی و محیط زیست نیست بلکه همه اقشار باید در این ارتباط احساس مسوولیت کنند.

از مساحت ۱۲۰ هزار کیلومتری شهرستان سروآباد نیز ۵۷ هزار هکتار آن را منطقه حفاظت شده کوسالان و شاهو، ۱۲ هزار هکتار آن را اراضی ملی و ۵۱ هزار هکتار را اراضی کشاورزی و باغی تشکیل می‌دهد.

شهرستان سروآباد با ۲ بخش مرکزی و اورامان و جمعیتی افزون بر ۵۲ هزار نفر در فاصله ۹۰ کیلومتری از غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و ۲۴ کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

جشن استقبال از بهار در روستای پالنگان کامیاران