وزیر آموزش و پرورش: 19.5 درصد مدارس کشور فرسوده است


وزیر آموزش و پرورش: 19.5 درصد مدارس کشور فرسوده است

سمنان- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش گفت:سال 1395 حدود 30 درصد مدارس فرسوده بود و اکنون شمار مدارش فرسوده به 19.5 درصد رسیده که نشانه اهتمام ویژه دولت به نوسازی مدارس است.

به گزارش ایرنا، محسن حاجی میرزایی روز پنجشنبه در نشست همزمان شورای اداری و آموزش و پرورش استان سمنان در سالن یادگار امام (ره) استانداری اظهار داشت:به شرط ثابت بودن شاخص‌هایی مانند جمعیت، برای جبران ۱۹.۵ درصد مدارس فرسوده، باید ۲۰ هزار مدرسه ساخته شود.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: اعتبارات نوسازی مدارس اکنون ۱۰ برابر و تخصیص ۱۰۰ درصد شده است، اما برای ساخت این تعداد مدارس لازم است خیران و بخش‌های مختلف کمک کنند.

وی ابراز داشت: ۵۲ درصد اموال آموزش و پرورش سند ندارد و اکنون با همراهی سازمان ثبت اسناد، مراحل اداری ثبت این املاک به نام آموزش و پرورش در حال انجام است.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش در زمینه تعیین تکلیف اموال مازاد و غیرمازاد همراهی می‌کند، اما باید در ابتدا وضعیت اموال مشخص شود که روند اداری آن در حال انجام است.

حاجی میرزایی ادامه داد: مدارسی وجود دارند که اکنون به دلیل جانمایی نامناسب و یا نبود جمعیت مورد استفاده نیست.

وی اضافه کرد: سطح برخورداری از فضای آموزشی در استان سمنان مطلوب و بالاتر از میانگین کشور است.

ارزیابی وزن ۱۳ میلیون و ۲۹۰ هزار دانش‌آموز در کشور

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: کرونا تحرک بدنی دانش آموزان را کم کرد و موجب چاقی شد که به گفته متخصصان منشاء عمده بیماری‌ها است.
وی افزود: آموزش و پرورش ۱۳ میلیون و ۲۹۰هزار دانش‌آموز را به منظور کنترل وزن و چاقی مورد ارزیابی قرار داد.

وی بیان کرد: با کنترل وزن و چاقی سرشماری کامل دانش‌آموزان از لحاظ سلامت انجام و کارنامه صادر و هدفگداری شد و در اسفند سال گذشته با اجرای مجدد طرح کنترل وزن، مشخص شد سه واحد درصد به وزن متعادل رسیدند و این نشان از توجه آموزش و پرورش به بحث سلامت دانش آموزان و ارزش ترکیبی و همراهی آموزش و پرورش با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت ورزش و جوانان است.

حضور دانش آموزان در مدارس اولویت است

وزیر آموزش و پرورش گفت: تلاش می‌شود سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ به صورت حضوری باشد چرا که هیچ روشی نمی‌تواند جایگزین آموزش حضوری باشد.

وی بیان کرد: همه کشورها تلاش می کنند مدارس بازگشایی شود، آموزش حضوری و معلم جایگزین ندارد، با گسترش فناوری اطلاعات و ارتباطات برخی مشاغل منسوخ شد، اما کارکرد مدرسه را نتوانست از بین ببرد.

وی یادآور شد: گفت و گو، مسابقه و تعامل و ایجاد ارتباط در مدرسه به شکل گیری شخصیت دانش‌آموز کمک می‌کند، تلاش می‌شود حداقل یک روز در هفته یا یک ساعت در هفته کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود.
حاجی میرزایی اضافه کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قول مساعد داده است تا از مرداد ماه واکسیناسیون معلمان علیه ویروس کرونا آغاز شود.

وی ادامه داد: نظام یادگیری به افراد می‌آموزد چگونه رفتار کنند و در واقع مهارت‌های مختلف مانند مهارت زندگی، مهارت ارتباط موثر، مهارت فرهنگ استفاده درست از منابع و مدیریت مصرف در پی آموزش در افراد نهادینه می‌شود.
وی بیان کرد: آموزش و پرورش بزرگترین چالش قرن را با شیوع کرونا پشت‌سر گذاشت، چرا که شیوع چنین بیماری ویروسی بی‌سابقه بود، تجربه مدون در این زمینه نبود و حتی تصویری از آینده نیز وجود نداشت.

حاجی میرزایی تصریح کرد: آموزش و پرورش یک میلیون معلم و ۱۵.۵ میلیون دانش‌آموز دارد و مدرسه راه ارتباطی برای یادگیری بود که کرونا این ارتباط را تحت تاثیر قرار داد و اکنون آموزش پرورش توانست با اقدامات انجام شده مانند راه‌اندازی برنامه شاد ارتباط بین معلم و دانش‌آموز را برقرار کند.

وی تصریح کرد: شیوه آموزش و روش‌های متفاوت برای جلوگیری از عقب‌ماندگی دانش‌آموزان از آموزش در این دوره که بخش‌های مختلف با کرونا درگیر و دچار مشکل شدند ، ستودنی است.
وی یادآور شد: قبل از ارایه خدمات آموزشی در دوره شیوع کرونا باید جامعه هدف آموزش و پرورش به هم متصل می‌شد و آموزش و پرورش در بستر شاد این راهبرد را محقق کرد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در ابتدا شبکه آموزش شاد دارای ایراداتی بود اما اکنون این برنامه داخلی در مدت کوتاه با رفع نواقص بستر جمع شدن تمام جامعه هدف را فراهم کرد.

وی اضافه کرد: محتوای آموزشی مربوط به تمام پایه‌ها از پایه اول تا پایه دوازدهم تولید و در بستر شاد در اختیار دانش‌آموزان قرار گرفته است.

وی افزود: کرونا در کنار سختی‌ها، زمینه یادگرفتن کار نو، متحول شدن را فراهم کرد که می‌تواند به عنوان تجربه نو و موثر مورد استفاده قرار بگیرد.

گروه‌های آسیب شناسی دوره کرونا تشکیل شد

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: مهر امسال همانند مهر سال قبل نخواهد بود و گروه‌های تحقیقاتی برای آسیب شناسی دوره کرونا شکل گرفته است تا برای رفع خلاهای آموزشی دانش‌آموزان در دوره کرونا برنامه‎‌ریزی شود.

وی افزود: اجرای طرح رتبه‌بندی معلمان، اولویت مطالبات فرهنگیان و از مهمترین مولفه‌های سندتحول بنیادین است و در بودجه امسال نیز رتبه‌بندی معلمان پیش‌بینی شده و تا تصویب مجلس شورای اسلامی و طی مراحل قانونی اقدام می‌شود.
وزیر آموزش و پرورش گفت: طبق قانون تصویب شده در مجلس شورای اسلامی مدرک دوم از سوی هیچ یک از کارکنان دستگاه‌های اجرایی پذیرفتنی نیست و برای تغییر این شرط باید مجلس قانون‌گذاری کند.
حاجی میرزایی بیان کرد: برای رفع مشکلات دانشگاه فرهنگیان استان سمنان در تهران پیگیری خواهد شد تا مشکلات رفع شود.
وزیر آموزش و پرورش در این سفر یک روزه علاوه بر دیدار با آیت الله سیدمحمد شاهچراغی ، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان و همچنین علیرضا آشناگر ، استاندار سمنان، با نمایندگان معلمان استان نیز دیدار خواهد داشت.‌

حاجی میرزایی بعد از ظهر امروز پنجشنبه با نمایندگان دانش‌آموزان و تشکل های دانش آموزی دیدار و گفت وگو می کند و سپس با شرکت در جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش با مدیرکل ، معاونان و روسا و مدیران ادارات آموزش و پرورش شهرستانها و مناطق استان نیز نشست خواهد داشت.

افتتاح دبیرستان کاردانش شهید چمران و همچنین دیدار با جمعی از خیران مدرسه ساز استان ، آخرین برنامه‌ سفر یک روزه وزیر آموزش و پرورش به استان سمنان خواهد بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سمنان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اسامی داوران مرحله استانی اعلام شد/ داورانی از جنس هنر و تجربه