«تنبور لَکستان» منتشر شد


کتاب «تنبور لَکستان؛ آوانویسی و بررسی تحلیلی» تألیف رامتین کاکاوندی از سوی انتشارات عارف روانۀ بازار موسیقی شد. نوشته «تنبور لَکستان» منتشر شد اولین بار در موسیقی ایرانیان. پدیدار شد.

«تنبور لَکستان» منتشر شد«تنبور لَکستان» منتشر شدبه گزارش موسیقی ایرانیان، رامتین کاکاوندی در این خصوص گفت: در این کتاب به مبحث موسیقی مقامی تنبور لکستان و قوائد چگونگی طرز تنبورنوازی دورۀ مذکور اشاره شده و با شیوۀ نواختن امامقلی امامی که یکی از برجسته‌ترین نوازندگان تنبور و میراث‌دار فرهنگ موسیقایی آن حوزه بوده‌اند مقام‌های آن دوره را تجزیه و تحلیل و وضع و حالت پیدایش مقام‌ها را با طرز رسم ایشان آوانگاری شده است؛ خواه وارث محض مقام‌های دورۀ شاه‌خوشین بوده باشند، یعنی روایت‌گر صدیقِ مجموع نغمات، یا تنها، حافظ اسامی مقام‌ها و اسامی اشخاصی که در مکتوبات یا روایات دورۀ شاه‌خوشین برروی مقامی آورده باشد. خواه، تنها، فرزند آن خطه، و نوازنده‌ای چیره‌دست که با تسلط بر موسیقی فولکلوریک لک، و نغماتی که در آن منطقه مرسوم است، آواها را با مهارتی شگفت با تنبور می‌نواختند.

وی در خصوص انگیزه انتشار این کتاب توضیح داد: با الهام از شیوۀ نوازندگی شاگردان آقاسید نصرالدین، مصمم به آوانگاری این نوع شیوه شدم و با گردآوری آثار ضبط شدۀ اساتید برجسته و با جمع‌آوری تاریخ پیدایش و خلق مقامات تصمیم به انتشار این مجموعه گرفتم.

کاکاوندی در ادامه درباره محتوای کتاب گفت: مقام‌های آوانگاری‌شدۀ این مکتوب، برداشتی از شیوۀ مقام‌نوازی امامقلی امامی است، به سه دلیل: نخست اینکه، چون ذات موسیقی مقامی براساس بداهه است و تمامی مقام‌ها به صورت سینه‌به‌سینه منتقل شده‌اند و طبیعتاً به موسم انتقال، دخل و تصرف نوازنده نیز میسر بوده؛ ایشان نیز از این حاجت مستثنا نبوده‌اند و پس از احاطه پیداکردن در این امور، بیانگر روایت خویش شده‌اند.

دومین دلیل این است که اساس موسیقی مقامی تنبور، تکرار، دوباره‌گفتن یا به دفعات انجام‌دادن است؛ خواه، تکرار در گردش ملودی و نغمات باشد، خواه در ریتم، ضرب یا ادوار؛ و با بررسی آثار امامی ملتفت خواهیم شد که ایشان نیز در اجرای مقام‌ها از عامل تکرار، در ملودی و ریتم، به دفعات استفاده کرده‌اند.
و سومین عاملِ تفاوتِ بارزِ میانِ منطقۀ لکستان و دیگر مناطق رواج تنبور: وام‌گیری از مجموعه ابزارهای: آوایی، ملودیک، نغمگی، ضربی، فواصلی و ریتمیک موسیقی فولکلوریک منطقۀ لکستان است، که قالب ارائۀ آن ابزارها توسط سازهای سورنا، کمانچه، تمبک، دهل و… بوده است و این نگرش، به‌وفور در مقام‌های نواخته‌شدۀ امامی دیده می‌شود؛ یعنی بهره‌گیری از فواصل، ریتم و تکنیک‌های سازهای اجراکنندۀ موسیقی فولکلوریک لکستان و ادغام آن ابزارها با موسیقی مقامی تنبور.

رامتین کاکاوندی زادۀ ۲۵ مرداد ۱۳۶۹ کارشناس آهنگسازی، نویسنده و نوازندۀ تنبور. از نسل چهارم مقام‌نوازان پس از آقاسیدنصرالدین خاموشی جیحون‌آبادی، تعدادی از مقام‌های تنبور را بین سال‌های ۱۳۷۵ تا ۱۳۷۹ خورشیدی از استاد سیدخلیل عالی‌نژاد فرا گرفته و مابقی مقام‌ها را نزد عبدالمحمد شربتی از شاگردان آقاسیدنصرالدین خاموشی تلمذ نموده است.

تاکنون آلبوم‎های «پلی به سوی خورشید، در چارچوب موسیقی مقامی تنبور»، «آمد ندید برفت، در چارچوب موسیقی سنتی، دونوازی سه‌تار و تمبک»، «یادگار روزگار تار، در چارچوب موسیقی سنتی، دونوازی تار و تمبک»، «آلبوم مَرنو، در چارچوب موسیقی کلاسیک، آهنگسازی»، «آلبوم ضرب‌آهنگ، در چارچوب موسیقی مقامی دف» و کتاب‌های «شیوۀ نوین آموختن دف، از دورۀ مقدماتی تا متوسطه»، «مروارید مست بیداری ۱۰ قطعه برای تار و سه‌تار»، «خوف درۀ خاموش ۷ قطعه برای سه‌تار»، «هفتاد و دو مشق تنبور، برای آموزش دورۀ مقدماتی»، «همزاد همرنگ هراس، دونوازی دف، دورۀ عالی در ژانر وحشت»، «هفتاد و دو مقام تنبور، آوانویسی مکتب تنبور صحنه برای آموزش دورۀ متوسطه»، «هفتاد و دو مبنای تنبور، مبنای نظری موسیقی مقامی تنبور، برای آموزش دورۀ پیشرفته» از وی منتشر شده است.

«تنبور لَکستان» منتشر شد«تنبور لَکستان» منتشر شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !