23 هزار و 403 رای اولی استان مرکزی در آستانه آزمونی بزرگ


23 هزار و 403 رای اولی استان مرکزی در آستانه آزمونی بزرگ

اراک - ایرنا - شمارش معکوس بزرگترین ماراتن مشارکت سیاسی 1400 آغاز شده و 23 هزار و 403 رای اولی استان مرکزی در آستانه آزمون سیاسی بزرگ، برای ادای تکلیف و مشارکت در پیشرفت کشور آماده‌اند.

انتخابات فارغ از اینکه برای گزینش کارگزاران نظام در چه کرسی و سمتی برگزار شود، رفراندومی عمومی است که تمرین ورزیدگی سیاسی و اجتماعی را در کالبد خود دارد و گفتمان‌سازی هدفمند و مشارکت مبتنی بر شعور سیاسی موضوعی اساسی در این عرصه است که در ابعاد مختلف باید نقد و نظر شود.

انتخابات عرصه تمام قدی برای ارایه ایده‌ها و نحله‌های فکری‌، تقویت همگرایی ملی و مشارکت در تصمیم‌سازی است و رای اولی‌ها به‌عنوان نسل مولد آتی کشور باید برای حضور در عرصه انتخابات و رای آگاهانه آموزش ببینند تا بتوانند با گزینش اصلح در رقم زدن سرنوشت کشور سهیم باشند و زوایا و نتایج انتخاب هوشمندانه آنان در ابعاد مختلف زندگی آنان هویدا شود و این چیزی است که محوریت توسعه متوازن بر آن استوار است.

رای اولی‌ها باید در کنار علم‌آموزی در نهاد تعلیم و تربیت فرصت ورزیدگی سیاسی و اجتماعی داشته باشند و این سرمایه‌ای است که کشور به شدت نیازمند آن است چرا که در سایه نقد و نظر منصفانه و مهارت در گزینش راه درست است که امور کشور به پیش می‌رود و برآیند آن نشاط اجتماعی و بهبود سرمایه اجتماعی است که بسترساز رونق اقتصادی و رشد ابعاد فرهنگی و اجتماعی کشور می‌شود.

نظام اسلامی با کارنامه ۴۰ ساله اکنون در آستانه ورود به گام دوم انقلاب است که ریل گذاری در امور باید به شکلی برجسته‌تر و با همراهی ملت و دولت و سایر ارکان نظام به پیش برود و تحقق این مهم با شور انتخاباتی به تنهایی کسب نمی‌شود بلکه باید شعور در گزینش کارگزاران اصلح چاشنی آن باشد و از این منظر حضور آگاهانه رای اولی‌ها در کشور و استان در پای صندوق‌های رای به مثابه تسهیل مسیر و گره زدن ایده و نظر خود به کلیت تصمیماتی است که به شکوفایی ایران اسلامی می‌انجامد.

انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی به‌صورت همزمان با سراسر کشور ۲۸ خردادماه جاری برگزار می‌شود و متولدان ۲۸ خردادماه سال ۱۳۸۲ به قبل افرادی هستند که نخستین تجربه اخذ رای خود را در پیش دارند و باید همگام با سایر گروه‌های سنی واجد شرایط در شعب رای‌گیری حاضر شده و بر مبنای مطالعه و آگاهی بهترین افراد را برای تصدی در کرسی ریاست جمهوری و پارلمان های محلی برگزینند.

23 هزار و 403 رای اولی استان مرکزی در آستانه آزمونی بزرگ

انتخابات عرصه هویت‌یابی و خودشناسی برای رای اولی‌ها است

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان مرکزی نیز گفت: حضور و نقش نسل جوان و نوجوان در عرصه‌های مهم سیاسی یکی از بهترین عرصه‌های هویت یابی و خود شناسی برای نسل جوان و نوجوان به شمار می‌رود.

«میلاد مرادی» افزود: شناخت معیارهای دقیق و انتخاب‌های درست در هر مسئله‌ای ( دوست،همسر،رئیس جمهور ) از مهم‌ترین حلقه‌های مفقوده است که در نظام آموزشی نیازمند تقویت مستمر است.

وی ادامه داد: با توجه به نقش دانش‌آموزان (چون بیشتر قبل از سن رای هستند ) در این بازه سنی جدی گرفته نمی‌شود و انتخاب به‌عنوان مسئله جدی برای آنان مطرح نمی‌شود که این مهم موجب شده دانش آموزان به راحتی تحت تاثیر عوامل و نظرات محیط اطراف خود در تصمیم‌گیری ها و انتخاب های مهم زندگی قرار گیرند.

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان مرکزی خاطرنشان کرد: بر این اساس اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با راه‌اندازی پویش ایرانیوم سعی در پررنگ‌تر کردن مسئله انتخابات به دور از حواشی جامعه مخاطب خود کرده‌است.

مرادی گفت: در این پویش دانش‌آموزان با پرسیدن سوال و مطالبه دغدغه‌های خود از کاندیداهای ریاست جمهوری تحلیلگر مسایل شده و نسبت به سرنوشت آینده کشورو سهیم شدن در آن ادای تکلیف می‌کنند.

وی ادامه داد: پویش ایرانیوم ویژه نوجوانان ۱۵ تا ۱۷ سال طراحی شده و دانش‌آموزان در این پویش علاوه بر پرسش از کاندیداها با حضور در چالش‌های متنوع این پویش می‌توانند نظر و نگاه سیاسی خود را آزادانه بیان کنند.

مسئول اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان استان مرکزی گفت: از دانش‌آموزان دعوت می‌شود با پیوستن به این پویش حرف‌ها و نظرات خود را نسبت به آینده کشور بیان کرده و سهم مهمی در پرشور تر شدن فضای انتخاباتی کشور داشته باشند.

23 هزار و 403 رای اولی استان مرکزی در آستانه آزمونی بزرگ

حضورمسئولانه دانش‌آموزان در پای صندوق‌های رای نخستین گام

یکی رای اولی اراکی نیز گفت: امسال برای نخستین بار به برکت انقلاب اسلامی شرایط برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی و شهر و روستا برایم مهیا شده و محوریت ادای این تکلیف سیاسی در نخستین گام حضور مسئولانه در شناخت دیدگاه‌ها و یافتن افراد اصلح است.

«امید قربانی» افزود: شعار و طرح برنامه حداقل کاری است که نامزدها برای عرضه خود در عرصه انتخابات دارند و مهمترین بخش این آزمون سیاسی برعهده مردم است که در سایه رصد شرایط جامعه و برنامه نامزدها به بهترین انتخاب برسند و رای اولی‌ها به دلیل اینکه نخستین تجربه انتخاباتی را دارند باید دقت عمل بیشتری به خرج دهند.

وی ادامه داد: نامزدهای انتخابات آتی نیز باید با ارایه برنامه‌های منطبق با واقعیت زمینه حضور حداکثری مردم در انتخابات را فراهم کرده و ارایه وعده‌هایی که امکان تحقق آنها وجود ندارد خودداری کنند.

این رای اولی گفت: نامزدها باید هرآنچه که در تبلیغات مطرح می‌کنند در صورت انتخاب شدن جامه عمل پوشانند و مردم از نامزدها انتظار دارند به پشتوانه رای مردم احترام گذاشته و مسئولانه وعده‌ها و برنامه‌هایشان را محقق کنند تا گره از مشکلات اقتصادی و سایر بخش‌های اجتماعی و فرهنگی گشاده شده و نشاط ، آرامش و توسعه حاکم شود.

وی گفت: برای انتخاب افراد شایسته ضمن توجه به مناظره‌های تلویزیونی، تبلیغات محیطی و عرصه مجازی از نظرات پدر و مادرم و کسانی که تجارب سیاسی بیشتری دارند نیز بهره می‌گیرم.

23 هزار و 403 رای اولی استان مرکزی در آستانه آزمونی بزرگ

با حق رای احساس بلوغ سیاسی می‌کنم

یکی دیگر از رای اولی‌های استان مرکزی نیز گفت: با حق رای در انتخابات پیش رو احساس بلوغ سیاسی می‌کنم و اینکه بتوانم برای اولین بار در سرنوشت کشور با رای خود سهیم شوم فرصتی است که آن را از کف نمی‌دهم.

«سمیرا رضایی» افزود: رسیدن به سن تکلیف سیاسی تولد دوباره است و به نوعی مجوز عبور به شهروندی بزرگسالی است و اینجاست که باید با حساسیت تمام در عرصه انتخابات به نقد و نظر برنامه نامزدها پرداخت و در سایه شعور سیاسی با رای آگاهانه به کشور کمک کرد.

وی گفت: نامزدهای انتخابات امسال که خود را در معرض رای قرار داده‌اند باید به‌عنوان الگوی جامعه مصداق انسان متعهد، مومن، مردمی و خداترس بوده و از تخریب، توهین و ارایه وعده دروغ خودداری کنند.

این رای اولی ادامه داد: با توجه به مشکلات کنونی از نامزدهای انتخاباتی انتظار می رود با بررسی این مشکلات برای حل و رفع مشکلات جامعه بکوشند.

رضایی گفت: نیاز است برنامه فوق‌العاده‌ای برای آموزش و افزایش قدرت تصمیم‌گیری دانش‌آموزان تدارک شود تا این قشر بتوانند در دوره‌های مختلف زندگی از جمله انتخابات بهترین تصمیم ‌گیری را داشته باشند.

23 هزار و 403 رای اولی استان مرکزی در آستانه آزمونی بزرگ

۲۸ خرداد امسال صحنه حضور هدفمند مردم در انتخابات

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی خاطرنشان کرد: یک میلیون و ۹۸ هزار و ۳۶۶ نفر در این استان واجد شرایط رای در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا هستند که ۲۳ هزار و ۴۰۳ نفر آنان نخستین بار رای می‌دهند.

«بهروز اکرمی» ادامه داد: چهار هزار و ۷۷۵ نامزد شوراهای اسلامی روستا و ۷۴۹ نامزد انتخاباتی شوراهای اسلامی شهر در این استان با هم رقابت دارند و در حوزه انتخابیه تفرش، فراهان و آشنیان نیز ۴۳ نفر برای تصاحب کرسی خانه ملت در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس رقابت می‌کنند.

وی اظهار داشت: تبلیغات نامزدهای شوراهای اسلامی شهر و روستا از ۲۰ خردادماه جاری کلید خورده و ۲۶ خرداد ماه امسال به مدت یک هفته ادامه دارد.

رئیس ستاد انتخابات استان مرکزی گفت: پیش بینی لازم برای رای‌گیری از بیماران کووید ۱۹ نیز در این استان شده است و شعب سیار برای اخذ رای و حضور این بیماران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی آمادگی دارند.
اکرمی خاطرنشان کرد: ۳۰ هزار نفر وظیفه برگزاری انتخابات امسال را در این استان را برعهده دارند و بر اساس پیگیری‌های انجام شده تمامی اعضای شعب علیه بیماری کووید ۱۹ واکسینه می‌شوند.

وی یادآور شد: یک‌هزار و ۱۸۸ شعبه اخذ رای برای انتخابات ریاست جمهوری تاکنون از این استان در سامانه جامع انتخابات کشور ثبت شده که این شاخص در قیاس با انتخابات دوره قبل ۱۱ درصد افزایش دارد.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی شمار شعب اخذ رای برای انتخابات شوراهای شهر و روستا در استان مرکزی را یک‌هزار و ۵۱۷ مورد عنوان کرد و گفت: این شاخص نیز در قیاس با انتخابات دوره قبل ۶ درصد افزایش یافته‌ و علت آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از انتقال کرونا است.

اکرمی اظهار داشت: ملزومات اجرایی و پشتیبانی انتخابات، تعرفه‌ها و نیروهای انسانی و تدارکات تامین شده و تمامی ستادهای شهرستانی و فرمانداری‌ها آمادگی برگزاری انتهابات سالم و پرشور را دارند.

وی گفت: برگزاری تجمع ممنوع است و از نامزدها انتظار می‌رود رعایت دستورالعمل‌ها را در دستور کار خود قرار دهند تا شاهد برگزاری انتخاباتی در چارچوب قانون باشیم.

23 هزار و 403 رای اولی استان مرکزی در آستانه آزمونی بزرگ

پویش رای اولی‌ها فرصتی برای تمرین مشارکت سیاسی

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: پویش رای اولی‌ها از ابتدای سال‌جاری به منظور فرهنگ‌سازی و حضور حداکثری مردم به‌ ویژه جوانان در انتخابات راه‌اندازی شده‌ و فرصتی برای ورزیدگی و تمرین با هدف آمادگی سیاسی در گزینش اصلح است.

«معصومه انصاری» افزود: توزیع محتوا و سخنان بزرگان به ویژه امام راحل(ره) در راستای اجرای پویش رای اولی‌ها از فروردین ماه امسال آماده شد و در اردیبهشت ماه این مطالب در فضای مجازی بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: متولدان ۲۸ خرداد ماه سال ۸۲ به قبل می‌توانند در سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس شورای اسلامی حضور یابند و حدود ۱۶ هزار دانش‌آموز پایه دوازدهم در آموزش و پرورش این استان به تحصیل اشتغال دارند که بسیاری از آنان واجد شرایط رای شده‌اند.

23 هزار و 403 رای اولی استان مرکزی در آستانه آزمونی بزرگ

انتخاب آگاهانه رای اولی‌ها پشتوانه کشور

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی گفت: امنیت، اقتدار و پیشرفت کشور مرهون حمایت و حضور مردم در کنار مسئولان است و رای اولی‌ها به همراه سایر واجدان شرایط با ارای آگاهانه خود پشتوانه مستحکم برای نظام اسلامی هستند.
«بهرام حسین‌آبادی» افزود: انتخابات مهمترین فرایند مشارکت‌جو برای حضور در عرصه تصمیم‌سازی نظام مقدس جمهوری اسلامی است و باید از این فرصت به درستی استفاده شود.

وی ادامه داد: رای اولی‌ها باید از اهمیت حضور متعهدانه و همراه با حساسیت در گزینش افراد اصلح مطلع شوند و با رای خود در سازندگی فردای وطن سهیم باشند.

استان مرکزی با یک میلیون و ۴۱۴ هزار نفر جمعیت در قلب ایران قرار دارد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران جمعه ۲۸ خرداد همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا، اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی (برای ۱۱ حوزه انتخابیه؛ آستانه اشرفیه، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تفرش، بهار و کبودرآهنگ، گچساران و میانه و برای شش کرسی مجلس شورای اسلامی) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (برای ۴ حوزه انتخابیه؛ تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران) برگزار خواهد شد.

سعید جلیلی، محسن رضایی میرقائد، سیدابراهیم رئیس‌الساداتی مشهور به رییسی، علیرضا زاکانی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلی‌زاده و عبدالناصر همتی هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری هستند.

علاوه بر سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراهای اسلای شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی نیز همزمان در ۲۸ خردادماه امسال در ایران برگزار می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)