30 اهداء کننده برتر خون در مازندران تجلیل شدند


30 اهداء کننده برتر خون در مازندران تجلیل شدند

ساری - ایرنا - 30 تن از اهدا کننده مستمر خون و پلاکت در مازندران امروز دوشنبه همزمان با روز جهانی خون طی برگزاری آیینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مورد تجلیل قرا گرفتند، ولی خاطره تلخ یکی از آنان اشک حاضران را درآورد و گونه‌هایشان را خیس کرد.

به گزارش ایرنا ، رمضان باقری که نامش در فهرست تجلیل از اهدا کنندگان خون استان قرار داشت ، پس از گرفتن لوح تقدیر خاطره اش را اینگونه نقل کرد : هر آدمی در این کره خاکی باید منتظر دریافت خون باشد ، پس شعار سال روز جهانی " خون بدهید تا نبض جهان بزند" را هر گز فراموش نکنید.

وی توضیح داد: دختر حدود سه ساله ام را به دلیل سرطان خون در دومین روز سال جاری از دست دادم. حدود ۱۰ سال به عنوان عضو اصلی اهدا کننده مستمر خون استان مازندران هستم و هر سه ماه یک بار خون اهد می کردم ، اما هفت ماه پیش که متوجه مریضی سرطان خون دخترم شدم و این بیماری سبب مرگ دلبندم شد، گله کردم که چرا من که نذر خون کردم و عضو اصلی اهدا کنندگان بودم ، باید عزیزم دچار این بیماری و منجر به فوتش شود و بر همین اساس با انتقال خون قهر کردم.

باقری که با بغض و اشک خاطره تلخ زندگی دخترش را تعریف می کرد، ادامه داد: دخترم به مدت سه ماه در یکی از بیمارستان های ساری بستری بود و در این مدت حدود ۹ بانک خون و پنج بار پلاکت خون دریافت کرد؛ نیاز خونی که در برخی از روزها به دلیل کمبود و حتی نبود و یا در نوبت قرار گرفتن آن ، سبب می شد تا هر لحظه من و هسمرم بمیریم و زنده شویم.به هر حال تقدیر سرنوشت دخترم مرگ بود و در دومین روز امسال عزیزم را از دست دادم.

وی ادامه داد : ۱۴ اردیبهشت امسال همزمان با ۲۱ ماه رمضان که به مدت ۱۰ سال در این روز مهم خون اهدا می کردم ، دخترم به خوابم آمد که " بابا اهداء خون یادت نره" ، من ضمن شکرگزاری از خداوند متعال ، در این روز بار دیگر با اهدای خون ، با انتقال خون آشتی کردم.

این اهدا کننده مستمر خون مازندران از همه مردم خواست که اهدا خون را همواره در برنامه زندگی خودشان قرار بدهند، چراکه هر کدام از ما یک روزی محتاج خون همنوع خود هستیم.

30 اهداء کننده برتر خون در مازندران تجلیل شدند

کرونا و اهمیت اهدای خون

خاطره تلخ آقای باقری و اظهاراتش یک بار دیگر اهمیت اهدای خون را آن هم در میانه شیوع ویروس کرونا نشان داده است ، موضوعی که مورد توجه مدیرکل انتقال خون استان مازندران هم قرار گرفت و از همه مسئولان و شهروندان استان خواست تا همواره اهدا خون را در اولویت برنامه ریزی های خود قرار بدهند.

دکتر ذوالفقار تقوی در این مراسم افزود: امیدوارم حساسیت اهمیت به اهداء خون در بین همه مسئولان کشور واقعی شود و همه برنامه های فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و حتی سیاسی همراه با پیوست فرهنگ اهداء خون اجرایی شود.

وی با اظهار این که سال گذشته حدود ۱۲۳ هزار واحد خون به مراکز انتقال خون مازندران اهدا شده است، گفت: ۶۴ درصد خون اهدایی در استان از سوی اهدا کنندگان مستمر بوده است.

تقوی با قدردانی از همه اهدا کنندگان خون ،توضیح داد: اگرچه احساس تکلیف مازندرانی ها نسبت به اهدا خون مطلوب است و طبق آمار نیز به ازای هر هزار نفر ۳۶ نفر اهدا کننده خون هستند و رتبه دوم کشوری را بین استان های کشور داریم، اما با توجه به شمار زیادی بیماران خاص به ویژه تالاسمی ها و سرطانی ها ، ذخایر خونی در استان با کمبود مواجه است.

مدیر کل انتقال خون مازندران با بیان این نکته که متوسط اهدا خون دربین زنان مازندران از میانگین کشوری کمتر است، توضیح داد: سهم زنان اهدا کننده خون مازندران در سال گذشته کمتر از ۴درصد بوده است ، در حالی که نیمی از جمعیت استان را بانوان تشکیل می دهند و از سوی طبق بررسی های صورت گرفته نیاز خونی در مراکز درمانی استان به لحاظ جنسیتی برابر است.

تقوی با بیان این که سهم زنان دراهدا خون کشور فرانسه ۵۰ درصد ، عمان ۱۴ درصد ، یاران پنج درصد و استان مازندران ۳.۵درصد است، تضویح داد: باورو فرهنگ غلط نسبت به ضعیف بودن زنان ، ترس زنان از دیدن خون و کم خون بودن زنان سبب شده است تا سهم زنان در این امر مهم و حیاتی و صد البته بشردوستانه بسیار اندک باشد.

وی تصریح کرد: اگر بانوان استان مازندران مشارکت حدود ۱۰ درصدی در اهدای خون داشته باشند ، به طور یقین کمبود گروه های خونی دوران کرونایی جبران می شود.

استان مازندران دارای حدود سه میلیون و ۳۰۰ نفر جمعیت است که حدود نیمی این جمعیت را زنان تشکیل می دهند.

وی توضیح داد: ماهانه ۶۰ درصد از خون‌های اهدایی به صورت ثابت به مصرف بیماران خاص شامل چهار هزار و ۵۰۰ بیمار خاص اعم از تالاسمی ،هموفیلی ،دیالیزی و سرطانی می‌رسد و با توجه به فعال بودن ۶ مرکز جراحی قلب باز در مازندران نیاز خونی استان همواره بالا است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مازندران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !