به کارنامه نامزدهای ریاست جمهوری توجه شود نه وعده‌ها


به کارنامه نامزدهای ریاست جمهوری توجه شود نه وعده‌ها

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: مردم به کارنامه و برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توجه داشته باشند نه به وعده‌ها و شعارهایی که بعضا غیر منطقی و غیر معقول است.

علی‌اکبر کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص وعده های اقتصادی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: در فضای انتخاباتی مردم باید قبل از توجه به وعده‌های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری به کارنامه افراد توجه کنند و ببینند که فردی که چنین وعده‌هایی را می‌دهد، در مناصب مدیریتی و جایگاه‌هایی که حضور داشته تا چه میزان توانسته وعده‌ها و شعارهایش را محقق کند که در مناظرات یا گفت‌وگوی با مردم بخواهد چنین وعده هایی را به مردم بدهد.

وی افزود: هر وعده‌ای که از سوی یک نامزد انتخاباتی داده می‌شود ممکن است که با یک حساب سرانگشتی منطقی به نظر برسد، اما مشکل اینجاست که کاندیداها صرفا یک تصویر کات شده‌ای از فرآیند را به مردم ارائه می‌دهند که فاقد پشتوانه کارشناسی است. به عنوان مثال گفته می‌شود که یارانه قرار است چندین برابر شود ولی گفته نمی‌شود که این میزان افزایش یارانه قرار است در چه چارچوبی و چه فرآیند و مبانی محقق شود.

این نماینده مردم در خانه ملت ادامه داد: در خصوص افزایش یارانه گفته می‌شود که یارانه دهک‌های بالاتر حذف می‌شود و به دهک‌های پائین تر مبلغ بیشتری اختصاص می‌یابد ولی در واقع توضیح کامل در خصوص فرآیند اجرای این وعده مصداق سخن گفتن صادقانه با مردم است، نه اینکه صرفا گفته شود یارانه به 10 برابر یا بیشتر افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: هر وعده ای که به مردم داده می‌شود باید صادقانه بوده و مبانی تحقق وعده به مردم گفته و به درستی برای آنها تبیین شود تا کارشناسان و آحاد مختلف مردم بدانند چنین وعده‌ای با چه فرض‌ها و استدلال‌هایی منطقی به نظر می‌رسد.

کریمی: اگر وعده یک نامزد ریاست جمهوری صرفا شعاری و توخالی باشد یک نوع کلاه گذاشتن بر سر مخاطب است و اگر بدون هیچ توضیح و استدلالی گفته شود که تورم تک رقمی خواهد شد منطقی نبوده و یک وعده شعاری است، همچنین باید سازوکار و راهکار تک رقمی شدن نرخ تورم و روش‌هایی که می‌تواند این شعار را عملیاتی کند به مردم گفته شود. ممکن است در یک مناظره انتخاباتی و آن هم در زمان چند دقیقه‌ای که به یک نامزد اختصاص داده می‌شود نتوان راهکار عملی شدن این وعده را به مردم گفت، اما در سایر فضاهای تبلیغاتی باید به صورت مشروح دلایل و استدلال منطقی خود را تشریح کنند و برای هر ادعای خود دلیل بیاورند.

وی در ادامه به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری توصیه کرد که از طرح وعده هایی که مبانی منطقی ندارد پرهیز کنند. باید از وعده هایی که با مقدورات کشور نمی توان آنها را در فاز اجرایی قرار داد اجتناب کرد چرا که جز اینکه سطح انتظارات و مطالبات مردم را بالا ببرد و یک فضای یاس و ناامیدی متاثر از اجرایی نشدن وعده‌ها در فضای جامعه ایجاد کند نتیجه دیگری ندارد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در صحنه انتخابات باید واقعیت‌ها را به مردم گفت و اگر وعده‌ای به مردم داده می‌شود با دلیل و منطق و به گونه‌ای باشد که صاحب نظران و کارشناسان چنین وعده‌ای را منطقی و معقول بدانند.

او بیان کرد: اگر ملاک انتخاب رئیس جمهور آینده وعده‌های غیر منطقی و غیر معقول باشد، رفتار فرد از نگاه مردم متعارض و متناقض دیده می شود چرا که حرفی زده شده اما نمی توان به دلیل نبود سازوکار مناسب آن را عملیاتی کرد. اجرایی نشدن وعده‌های نامزدهای ریاست جمهوری موجب کاهش اعتماد عمومی به نظام و مردم می‌شود و به سطح اعتماد عمومی در جامعه لطمه و آسیب وارد می‌کند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز