بیست و پنجم خرداد ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها


بیست و پنجم خرداد ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

استان ها - ایرنا - مرگ و میر ناشی از کرونا در اغلب استان های کشور نسبت به چند هفته قبل روند نزولی به خود گرفته است و این کاهش در سایر شاخص ها از جمله تعداد بیماران در مراکز درمانی و مراجعان به بیمارستان ها هم مشاهده می شود.

به گزارش گروه اخبار استان ها، متاسفانه عادی انگاری بیماری کووید ۱۹ در بین عموم مردم نمود بیشتری یافته و این نگرانی وجود دارد که آثار این روند طی هفته دوم و سوم تیر ماه امسال در قالب پیک پنجم خود را نشان دهد.

بر اساس تحلیل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ، نگرانی از بروز پیک پنجم ویروس کرونا نیز اعلام شده و در صورت ادامه روند کنونی و عادی انگاری مردم ، این مهم رخ خواهد داد، هر چند میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور خوب بوده، اما درصد اعلام شده بین ۷۰ تا ۷۵ درصد قابل قبول نیست.

با توجه به این که برخی استان ها به خصوص استان هایی مانند هرمزگان و سیستان و بلوچستان دارای وضعیت قرمز هستند، این نگرانی برای استان های همجوار و کلان شهرهای دیگر وجود دارد که با گونه های جدید بیماری مواجه شوند.

در همین حال مسوولان بهداشتی ضمن مقابله با نوع جدید ویروس کرونا در استان های جنوبی به شدت در حال تلاش هستند که از گسترش سویه های نوین بیماری کووید ۱۹ به سایر استان ها جلوگیری شود.

به گفته وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی، با توجه به صدور مجوز مصرف واکسن ایرانی کووبرکت و با توجه به ظرفیت ایجاد شده در داخل کشور ، همه جمعیت هدف ایران تا پایان پاییز امسال واکسینه می‌شوند.

نمکی همچنین گفت که تا پایان تیرماه امسال، ۱۵ میلیون نفر واکسینه می‌شوند و برنامه‌های پیش‌بینی شده تا مردادماه پیش می‌رود .

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران تا پایان تابستان امسال، یکی از تولیدکنندگان بزرگ واکسن کرونا در جهان می‌شود.

سعید نمکی اظهار داشت : از هفته آینده هم دومین گروه واکسن ایرانی مجوز توزیع گرفته و همینطور گروه های بعدی واکسن ایرانی یکی یکی مجوز گرفته و توزیع خواهد شد.

اکنون ۱۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۰۱ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۳۱ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی قرار ندارد.

متاسفانه با فوت ۱۳۴نفر دیگر از هموطنان مبتلا به کووید ۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان‌ باختگان این بیماری در ایران به ۸۲ هزار و ۳۵۱نفر رسید.

روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه در اطلاعیه ای اعلام کرد : از دیروز تا امروز (۲۵ خرداد ۱۴۰۰) و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۲۱۶ هزار نفر بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۶۰ نفر از آن‌ها بستری شدند و مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به سه میلیون و ۴۹ هزار و ۶۴۸ نفر رسید.

تاکنون ۲ میلیون و ۶۸۳ هزار و ۲۱۰ نفراز بیماران بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. سه هزار و ۳۹۴نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند و ۲۱ میلیون و ۸۱۷نفرو ۷۴۷ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

وزارت بهداشت همچنین اعلام کرد: تاکنون چهار میلیون و ۳۵۲ هزار و ۹۶۱نفر دوز اول واکسن کرونا و ۸۶۹ هزارو ۹۸۳نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده و واکسینه شده اند. مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به پنج میلیون و ۲۳۲هزار و ۹۴۴ دوز رسید.

بیست و پنجم خرداد ماه و مهمترین اخبار کرونایی استان ها

به گزارش خبرنگاران ایرنا از سراسر کشور ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم با اشاره به بستری شدن ۲۳ بیمار مبتلا به کویید ۱۹ ظرف یک روز در بیمارستان پیمانیه این شهر گفت: بستری شدن این تعداد از بیمار در یک روز هشداری جدی است که جهرم به سمت وضعیت قرمز و شیوع گسترده این بیماری می‌رود.

محمد رحمانیان افزود: اگر همین روال ادامه پیدا کند بی‌شک شاهد اشغال بالای تخت‌های بستری بیمارستان و انجام دوباره محدودیت‌ها خواهیم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت:‌تا زمانی که واکسیناسیون به صورت جمعی انجام نشده است می‌بایست پروتکل های بهداشتی رعایت شود.

از استان اردبیل نیز گزارش شده است که روند کاهشی شیوع بیماری کووید.۱۹ در این استان که تا چند روز پیش ادامه داشت، در روزهای اخیر متوقف شده و خیز آرام و صعودی کرونا در این استان آغاز شده است.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد مدیریت کرونای استان اردبیل، شمار مبتلایان جدید کووید.۱۹ در این استان در شبانه‌روز گذشته به ۳۱ نفر رسیده که همانند آمار چند روز گذشته است.

بر اساس اعلام این مرجع، با وجود ثبت ششمین روز بدون فوتی کرونا در سال جاری، با فوت سه نفر دیگر از مبتلایان در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع جان‌باختگان کووید.۱۹ در این استان طی ۱۶ ماه گذشته به یک هزار و ۸۱۰ نفر رسید.

همچنین بر اساس آمار اعلام شده، شمار مبتلایان بستری همزمان در این استان نیز که تا چند روز پیش به ۱۶۰ نفر تنزل کرده بود، به تدریج در حال افزایش است به طوری که به ۱۸۵ فرد بستری در شبانه‌روز گذشته رسید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز سه‌شنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، با اشاره به توقف کاهش آمار فوتی، بستری‌های جدید و همزمان مبتلایان کرونا در مراکز درمانی این استان گفت: در روزهای اخیر میزان بستری کرونا در کل استان نسبت به میزان ترخیص افزایش یافته است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده وضعیت شیوع کرونا در این استان را همچنان شکننده عنوان کرد و افزود: در صورت بی‌توجهی شهروندان به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، احتمال صعودی شدن دوباره شیوع کرونا در استان وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز گفت: با توجه به جهش‌های جدید ویروس کرونا و همسایگی شهرستان‌های جنوبی این استان با هرمزگان، خطر خیز جدید ویروس کرونا این مناطق را تهدید می‌کند.

دکتر سعید کشمیری افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد میزان ابتلا و بستری در بیمارستان‌های شهرستان‌های جنوبی بوبژه کنگان افزایش یافته و این نگران کننده‌است.

وی اضافه کرد: با توجه به تبلیغات انتخاباتی انتظار می‌رود مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از حضور در تجمع‌های انتخاباتی بپرهیزند چون هرگونه تجمع در این شرایط خطرناک به شمار می‌رود.

کشمیری اظهار کرد: هر شهرستانی امکانات و تجهیزات متناسب با جمعیت همان شهرستان را دارد پس اجازه ندهیم با شیوع دوباره ویروس کرونا و پرشدن ظرفیت مراکز درمانی با مشکلاتی روبرو شویم.

وی تاکیدکرد: احتمال شیوع سوش هندی ویروس کرونا در جنوب استان بوشهر وجود دارد و باید نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقدام شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز گفت: هم ‌اینک۳۰۴ بیمار حاد تنفسی و ۱۷۵ نفر مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری با بیان اینکه افزود: با افزوده شدن ۵۷۵مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان تعداد مبتلایان این ویروس در استان به ۴۲ هزار و ۳۳۷نفر رسید.

وی بیان کرد: با فوت سه مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۴۱۵ نفر رسید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: ۱۷۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان شناسایی شد تا شمار مبتلایان در این استان به ۱۱۹ هزار و ۱۲۶ نفر برسد.

دکتر "مریم کوشکی"اعلام کرد: یک شهروند این استان طی شبانه روز گذشته به دلیل ابتلا به کرونا جان باخت تا شمار جانباختگان ناشی از کرونا در این استان به یکهزار و ۸۹۰ نفر برسد.

وی اظهار داشت: تاکنون ۳۷۲ هزار و ۱۷۲ نمونه کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال شده که از این مجموع ۳۶۸هزار و ۲۵۷ مورد پاسخ داده شده و ۲۴۹ هزار و ۱۳۱ نمونه آن منفی بوده است.

وی ادامه داد: اکنون ۳۴۰ بیمار مبتلا یا مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز با اشاره به‌ آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در شبانه روز منتهی به‌ بیست و پنجم خردادماه‌ ۲ بیمار که نتایج آزمایش کرونای آنها مثبت شده بود جان خود را در ایلام از دست دادند.

دکتر محمد کریمیان اظهار داشت: با احتساب این تعداد فوتی در شبانه روز گذشته، مجموع فوتی های استان به ۸۰۱ نفر افزایش یافت.

ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون حدود ۱۷۵ میلیون نفر را در دنیا به طور قطعی مبتلا کرده و بیش از سه میلیون و ۷۷۷ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان، بزریل، هندوستان و آفریقای جنوبی موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه استانها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند