مشارکت اجتماعی سیاسی از لوازم «انتظار» است/ انتخاب اصلح دغدغه دین دارد


مشارکت اجتماعی سیاسی از لوازم «انتظار» است/ انتخاب اصلح دغدغه دین دارد

یک مبلغ و پژوهشگر دینی گفت: انتظار زمینه‌ساز ظهور زمانی مشارکت اجتماعی سیاسی را می‌طلبد. اگر حکومت دینی را پذیرفته‌ایم پس کمک به آن و حمایت از آن ما را در انتظار پویا برای ظهور حضرت ولیعصر (عج) کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه غدیر و مهدویت خبرگزاری شبستان، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری و به منظور بررسی نقش مشارکت های سیاسی اجتماعی در انتظار زمینه ساز ظهور امام عصر(عج) با حجت الاسلام «های الیاسی»، مبلغ و پژوهشگر دینی گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

حجت الاسلام الیاسی از تاثیر مستقیم مشارکت های سیاسی اجتماعی بر انتظار زمینه ساز، اظهار کرد: از زمان معصومان علیهم السلام، داشتن حکومت برای اثرگذاری های سیاسی اجتماعی و حتی اعتقادی یکی از نیازهای اساسی برای پیروان اهل بیت(ع) و حتی خود ائمه معصوم(ع) بوده است. تا جایی که ائمه(ع) قبل از عاشورا برای اصلاح امت، رسیدن به حکومت را مدنظر قرار داده و برای آن تلاش کرده اند اما بعد از عاشورا، مسیر تدبیر امور امت فرق کرد.

مبلغ و پژوهشگر دینی تصریح کرد: در کل این دوران، هر جا پیروان اهل بیت(ع) به ویژه شیعه در کنار امام معصوم(ع) قرار گرفته اند، رسیدن به این هدف جدی تر دنبال شده است مثل حکومت علوی که امیرمومنان(ع) فرمودند: اگر مردم نبودند و از من درخواست نمی کردند و یارانی برای من یافت نمی شد، خلافت را نمی پذیرفتم.

هر جا شیعه کوتاهی کرد آسیب دیدیم

وی ادامه داد: بنابر این، مشارکت مردم برای مقبولیت بخشیِ ولایت اجتماعی، نقش اساسی در حرکت دینی امامان معصوم علیهم السلام داشته است و جایی که شیعه و پیروان اهل بیت(ع) از حمایت و همراهی دست کشیده اند دستان امام معصوم(ع) برای تدبیر امور اجتماعی و سیاسی مردم دچار انقباض و محدودیت شده است.

حجت الاسلام الیاسی در ادامه بیان کرد: در عصر حاضر که از آن به دوران غیبت امام زمان(عج) یاد می شود، نقش این همراهی و حمایت اهمیت بیشتری می یابد، چراکه داشتن یک حکومت دینی قطعاً به مردم برای رسیدن به امور دینی اعتقادی کمک بیشتری و با شبهات و هجمه ها نسبت به دین برخورد می کند. تفاوت این رسیدگی و پاسخ دهی در مقایسه دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به خوبی قابل مشاهده و درک است.

این کارشناس دینی با بیان اینکه شرکت در انتخابات به معنای حمایت از حکومت دینی است، تاکید کرد: چراکه دقیقا خط مقابل این حضور، دشمنان دین هستند که هدف اول‌شان تخریب پایه های دینی مردم است و برای این مقصد، مردم را تشویق به عدم حضور در انتخابات می کنند!

انتخاب اصلح دغدغه دین مردم را دارد

وی در ادامه ابراز کرد: از این رو، مردم برای انتخاب اصلح باید شخصی را انتخاب کنند که به مبانی دین در تصمیمات و برنامه ها توجه و دغدغه دینی داشته باشد مثل تعظیم شعائر اهل بیت(ع). هر جای تاریخ حکومت هایی با این تعظیم شعائر امشکل و مخالفت داشته اند، مردم را از دین و جلوه های آن همچون مجالس دینی منع کرده اند اما در مقابل هر جا حکومتی حامی تعظیم شعائر دین بوده به مردم در این مسیر کمک کرده است همچون تشویق به زیارت و گرامیداشت اهل بیت(ع).

حجت الاسلام الیاسی در پاسخ به این سوال که شرکت در انتخابات به عنوان جلوه ای از جلوات مشارکت سیاسی اجتماعی منتظران چه ارتباطی با انتظار پویا و زمینه ساز ظهور امام مهدی(عج) دارد، گفت: انتظار به معنای نشستن و منتظر ماندن نیست، وقتی بررسی می کنیم، درمی یابیم یکی از ارکان انتظار، دعا است دعا یعنی طلبی که باید با حرکت همراه باشد؛ انتظار یعنی حرکت و رفتن برای جلب نظر شخص منتظَر و نیز خدای متعال. این انتظار زمانی تقویت باورها و نصرت ولی خدا است و زمانی مشارکت اجتماعی سیاسی را می طلبد. اگر حکومت دینی را پذیرفته ایم پس کمک به آن و حمایت از آن ما را در انتظار پویا برای ظهور حضرت ولیعصر (عج) کمک می کند. از این رو، قطعا یک حکومت دینی مدنظر امام عصر(عج) است.

این مبلغ و کارشناس دینی در ادامه بیان کرد: در یکی از ادعیه معروف به «صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی» می خوانیم یکی از ترفندهای شیطان، از بین بردن نام امام زمان(عج) است: او اراده می کند یاد امام زمان(عج) از بین برود!

وی اضافه کرد: در حکومت غیردینی توجهی به حضرت حجت(عج) نمی شود در مقابل در حکومت دینی مردم به حضرت بقیه الله الاعظم(عج) دعوت می شوند این دعوت زمانی از جانب شعیب است که بنی اسرائیل را به دعا برای ارسال موسی(ع) دعوت می کند و زمانی می شود حکومتی که منادی انتظار است و باید مورد حمایت قرار بگیرد.

حجت الاسلام الیاسی تاکید کرد: البته مسئولان چنین حکومتی هم باید در فکر انتظار و رفتارهایی که مردم را به سمت حضرت حجت(عج) و حرکت به سوی ظهور سوق می دهد، باشند نه اینکه با رفتار خود مردم را دین گریز و امام زمانت(عج) گریز کنند! چراکه اینها دو روی یک سکه است.

وی درباره نقش مشارکت در انتخابات و تاثیر انتخاب اصلح بر گره گشایی از امور منتظران، بیان کرد: در روایت از پیامبر اکرم (ص) است کسی که به امور مسلمین اهتمام ندارد در دایره مسلمانی نیست! اهل بیت(ع) نیز به امور مسلمین اهتمام داشته اند اگرچه این اهتمام به شیعیان بیشتر بوده اما مانع از توجه آن حضرات(ع) به دیگران نشده است.

حجت الاسلام الیاسی با بیان اینکه شرکت در دانتخابات و انتخاب اصلح به رتق و فتق امور مسلمین و سربلندی و قدرت کشور کمک می کند لذا باید شخصی را انتخاب کنیم که دغدغه مند مردم باشد و در این باره اهتمام کند. اگر یقین کنیم با شرکت در انتخابات گره ای از مسائل اقتصادی، اجتماعی و اشتغال و ازدواج مردم باز می شود باید چنین کنیم تا شخصی روی کار بیابد که به درد مردم بخورد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ ذوقم وه یه که بیای بشنوم دنگ صدات