درسی از قرآن /راه نفوذ دشمن، با ترس و طمع ماست


درسی از قرآن /راه نفوذ دشمن، با ترس و طمع ماست

قرآن کریم می فرماید: دشمنان اگر شما (مسلمین) را خوشحالی پیش آید از آن غمگین شوند، و اگر به شما حادثه ناگواری رسد خوشحال شوند...

به گزارش خبرگزاری شبستان، قرآن کریم می فرماید: "إِنْ تَمْسَسْکُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَإِنْ تُصِبْکُمْ سَیِّئَةٌ یَفْرَحُوا بِهَا ۖ وَإِنْ تَصْبِرُوا وَتَتَّقُوا لَا یَضُرُّکُمْ کَیْدُهُمْ شَیْئًا ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا یَعْمَلُونَ مُحِیطٌ" یعنی آنکه: اگر شما (مسلمین) را خوشحالی پیش آید از آن غمگین شوند، و اگر به شما حادثه ناگواری رسد خوشحال شوند. اما اگر شما صبر پیشه کنید و پرهیزکار باشید مکرر و عداوت آنان آسیبی به شما نرساند، که همانا خدا بر آنچه می‌کنید محیط و آگاه است.

این آیه راه شناختِ دوست و دشمن را بیان مى‏ کند، که بهترین راه آن، توجّه به روحیات و عکس‏العمل آنها در مواقع کامیابى و یا ناکامى مسلمانان است. در سیاست خارجى نیز توجّه به محکوم کردن‏ ها، تأییدها، تبریک و تکذیب‏ها، و انواع کمک‏ ها و تبلیغات، لازم است.
در آیات قبل، به مسلمانان سفارش نمود که دشمنان را نه همراه بگیرند و نه دوست. این آیه مى ‏فرماید: این برخورد ممکن است تاوان سختى داشته باشد و آنان بر علیه شما توطئه کنند، بنابراین شما باید اهل صبر و تقوا باشید، تا حیله ‏هاى آنان ضربه ‏اى به شما نزند.

پیام ها

۱- حسادتِ دشمنان به قدرى است که اگر اندک خیرى به شما برسد، ناراحت مى‏ شوند. «ان تمسسکم حسنة تسؤهم»
۲- راه نفوذ دشمن، یا ترس و طمع ماست و یا بى‏ پروایى و بى ‏تقوایى ما، که صبر و تقوا، راه خنثى کردن آنهاست. «ان تصبروا و تتّقوا لایضرّکم»
۳- در برابر حسودانى که از رشد ما ناراحتند، چاره‏اى جز صبر و تقوا نیست. «ان تصبروا و تتّقوا لایضرّکم»
۴- خداوند با افشاى روحیّات دشمن، به مسلمانان هم روحیّه مى‏ دهد و هم بیدار باش. «ان تمسسکم حسنة تسؤهم... لا یضرّکم کیدهم»

پایان پیام/296

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟