شورای ششم و انبوه مطالبات شهروندان قزوینی


شورای ششم و انبوه مطالبات شهروندان قزوینی

قزوین - ایرنا - با برگزاری ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی و تعیین نفرات حاضر در شورای ششم، جمعی از شهروندان قزوینی از دغدغه ها و مطالبات متنوع و انبوه خود با نمایندگان خود در پارلمان شهری سخن گفتند.

به گزارش ایرنا، در کشور ما شوراهای شهر یا پارلمان های شهری مهمترین رکن اداره امور شهرها به شمار می روند و عملکرد آنها نقش مهمی در تامین رفاه و رضایت مندی شهروندان دارد.

در همین راستا، در کنار انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم شاهد برگزاری ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و تعیین چهره های جدید برای مدیریت پارلمان های محلی که نقش سیاست گذاری و انتخاب مدیران شهری را برای یک دوره چهارساله برعهده دارند، بودیم.

با انتخاب افراد و چهره های جدید در شورای اسلامی قزوین باید انتظار تغییر و تحولات مهمی را در سیاست گذاری و تصمیمات حوزه مدیریت شهری این داشت و از سویی تغییر ترکیب اعضاهای شورای اسلامی شهر قزوین، مطالبات و انتظارات شهروندان این شهر را بار دیگر به کانون توجهات تبدیل شده است.

خبرنگار ایرنا به همین بهانه به سراغ جمعی از شهروندان قزوینی رفت تا مطالبات و خواسته های آنان را از شورای جدید دریافت و منعکس کند.

حجم بالای درخواست ها، انتظارات و دغدغه های شهروندان قزوینی نوید این است که شورای ششم کار سختی را پیش روی خود دارد و باید اعضای برگزیده شده خود را برای خدمت بی چون و چرا به شهروندان آماده کرده و کمربندهای خود را برای کار بی وقفه سفت کنند.

شورای ششم و انبوه مطالبات شهروندان قزوینی

تکمیل طرح توسعه امامزاده حسین(ع)

یکی از مطالبات مهم شهروندان قزوینی تکمیل طرح ساماندهی و توسعه بقعه امامزاده حسین (ع) است، طرحی که از سال ۹۰ کلید خورده و به دلیل مسایل و مشکلات مختلف و کمبود منابع مالی مسکوت مانده، مشکلات عدیده ای را برای مجاوران امامزاده حسین به عنوان مهم ترین بنای زیارتگاهی قزوین و محله دباغان ایجاد کرده و اصالت و هویت این محله قدیمی شهر را از بین برده است.

حسین شالباف یکی دیگر از شهروندان قزوینی است که اولویت کار شورای ششم را تکمیل طرح توسعه و ساماندهی آستان امامزاده حسین (ع) قزوین می داند.

این شهروند قزوینی گفت: باید از شهرداری و دستگاه های متولی این طرح پرسید وقتی توان انجام طرحی با این ابعاد را نداشتند چرا آنرا تعریف و کلید زدند؟، طرحی که ناتمام مانده و تنها دیواره های ویران و خراب خانه های تملک شده آن به عنوان یک چهره زشت از شهر نمایان است.

او با بیان اینکه این طرح سالهاست خاک می خورد و موجب مشکلات عدیده ای در محلات جنوبی قزوین به ویژه دباغان شده است،افزود: یکی از انتظارات مهم شهروندان ساکن در بافت جنوبی شهر تعیین و تکلیف این طرح و به پایان رساندن آن است که البته دستگاه های دیگر نیز مانند اوقاف، راه و شهرسازی و میراث فرهنگی در آن دخالت دارند اما شهرداری باید بکوشد تا با همراه ساختن این دستگاه این طرح نیمه کاره را به پایان ببرد.

شالباف با تاکید بر اینکه رسیدگی به جنوب شهر باید مورد توجه جدی شوراهای جدید و شهرداری باشد، گفت: به خاطر اجرای این طرح بسیاری از شهروندان که نسل در نسل در محله دباغان زندگی می کردند این مکان را به ناچار ترک کردند و این محله امروز به محل حضور اتباع بیگانه تبدیل شده و استعداد بالایی در زمینه آسیب های اجتماعی دارد.

ساماندهی ترافیک در بافت مرکزی قزوین

رفع گره های ترافیکی در نقاط مرکزی شهر قزوین را نیز باید از مطالبات مهم شهروندان قزوینی و ساکنان این محلات از شورای ششم دانست.

سعید درزی یکی دیگر از شهروندان قزوینی مهم ترین اولویت شورای ششم را ساماندهی به وضعیت ترافیک دانست و گفت: ترافیک در قزوین در حال تبدیل شدن به یک معضل جدی است.

این شهروند قزوینی ادامه داد: در خال حاضر خیلی از شهروندان برای رفتن به خیابان های مرکزی شهر چه با خودروی شخصی و چه با تاکسی و اتوبوس واحد مشکل دارند و شاهد گره های ترافیکی در ساعات عصر و ابتدایی شب در خیلی از خیابان های مرکز و اطراف آن مانند فردوسی، خیام، نادری، فلسطین، طالقانی، سعدی، بازار و سپه هستیم.

درزی همچنین گفت: حجم زیادی از برخی از صنوف پرمخاطب مانند مطب پزشکان، داروخانه ها و تجهیزات پزشکی و لوازم خانگی و البسه و بانک ها بیشتر در چند خیابان قزوین متمرکز شده اند که این موضوع به معضل ترافیک دامن زده و شهرداری به همراه سایر دستگاه ها و ادارات ذیربط باید تمرکززدایی حضور این اصناف و خدمات را در دستور کار قرار بدهد.

برخی میادن و تقاطع ها و خیابان های سطح شهر از جمله خیابان پادگان و میدان عدل و بلوار نیازمند اصلاحات هندسی هستند چرا که خود از عوامل ایجاد ترافیک به شمار می روند.

شورای ششم و انبوه مطالبات شهروندان قزوینی

رسیدگی به نواحی منفصل شهری قزوین

شهر قزوین دارای پنج ناحیه منفصل شهری است، مناطق مسکونی که نه می توان نام روستا را به آنها اطلاق کرد و نه می توان آنها را شهر نامید، مناطقی که در نزدیکی و حواشی شهر قزوین قرار دارند و به شکل نامرتب و نامتوازن و با کمترین اصول شهرسازی و معماری و مهندسی رشد پیدا کرده اند.

یک بانوی ساکن در یکی از نواحی منفصل شهری قزوین (ناصرآباد) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: همیشه بودجه برای مرکز و شمال شهر مصرف می شود اما انتظار ما این است که شورای جدید فکری نیز به حال ما حاشیه نشین ها بکند.

این شهروند که فرهنگی بود،ادامه داد: وضعیت آسفالت معابر و خیابان ها، فاضلاب و زباله و سایر امکانات شهری در نواحی منفصل شهری مناسب نیست و با محرومیت در دریافت خدمات شهری روبرو هستیم.

او همچنین گفت: فرزندان ما برای پر کردن اوقات فراغت خود مشکل دارند چرا که در نواحی منفصل شهری کمبود شدید فضاهای ورزشی و فرهنگی و فضای سبز احساس می شود و از مدیریت شهری آینده و جدید انتظار داریم به این مسایل توجه کنند.

توسعه و بهسازی فضای سبز

مجید اکبرشاهی از دیگر شهروندان قزوینی است که توسعه و بهسازی فضای سبز را از اولویت هایی که شورای جدید باید به آنها توجه کند، می داند.

او می گوید: آپارتمان نشینی و دست و پنجه نرم کردن با مشکلات مالی که اجازه سفر به شهروندان را نمی دهد باعث شده خیلی ها برای تفریح و پر کردن اوقات فراغت خود بخواهند بخشی از ساعات خود را در بوستان ها و پارک ها سپری کنند اما بعضی شهروندان دسترسی مناسبی به فضای سبز ندارند چرا که توزیع مناسبی در این خصوص شاهد نیستیم و یک محله دارای چندین فضای سبز است، در حالی که یک محله دیگر از داشتن یک پارک کوچک نیز محروم است.

اکبرشاهی گفت: بعضی بوستان های قدیمی مانند پارک ملت و دهخدا نیز از بی توجهی شهرداری رنج می برند و توجه شهرداری به آنها در حد تعویض موزاییک ها و مبلمان شهری است و نبود برنامه های فرهنگی و تفریحی در آنها این مکان ها را به حاشیه رانده است.

ساماندهی پسماند و اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا

کاظمی شهروند قزوینی و استاد دانشگاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، ساماندهی به وضع پسماند و زباله را از اولویت هایی که شورای ششم باید به آنها توجه کند، دانست.

این شهروند قزوینی گفت: در حال حاضر در خیلی از محلات شهرداری با تاخیر اقدام به حمل زباله می کند و شهروندان با صحنه های نامناسبی از حجم زیاد کیسه های زباله در مقابل درب منازل و حضور حیوانات موذی و همچنین سگ و گربه و بوی نامناسب آن روبرو هستند.

وی اضافه کرد: شورای جدید باید به موضوع ساماندهی پسماند و تفکیک زباله از مبدا که جزو قوانین است توجه داشته باشد و برای این کار همت به خرج دهد.

کاظمی گفت: آنطور که از اخبار شنیده ام ظرفیت محل دفن و پردازش زباله در محمدآباد که محل انتقال و دفن بهداشتی زباله های قزوین است رو به اتمام است و شورای جدید باید در این خصوص نیز تدبیری بیاندیشد.

این شهروند قزوینی همچنین اظهار کرد: شورا و شهرداری قزوین در دوره جدید باید منابع درآمدی جدید برای خود تامین کند و مانند دوره های قبل نگاه خود را در این حوزه به تراکم فروشی و فروش املاک محدود نکند.

شورای ششم و انبوه مطالبات شهروندان قزوینی

انتقال میدان میوه و تره بار در دوراهی همدان به بیرون شهر

یک شهروند قزوینی ساکن در محله دوراهی همدان نیز گفت: سال هاست که از طرح موضوع انتقال میدان میوه و تره بار قزوین می گذرد و هیچ اقدامی در این خصوص نشده است.

او با بیان اینکه از ترافیک و شلوغی ناشی از وجود میدان تره بار در محله خود کلافه شده ایم،ادامه داد: با احداث پل طبقاتی امام رضا(ع) که به میدان دوراهی همدان (دفاع مقدس) مشکل ترافیک در محدوده این میدان که جنب میدان میوه و تره بار قرار دارد دوچندان شده و ضرورت انتقال این مکان به بیرون شهر بیشتر شده است و از شورای جدید می خواهیم به این موضوع ورودی جدی و فوری داشته باشد.

این شهروند قزوینی گفت: با وجود آنکه میوه فروشان سیار در نفاط مختلف شهر قزوین ساماندهی شده اند اما هنوز خیلی از وانت بارها اقدام به توقف در اطراف میدان میوه و تره بار قزوین می کنند که این موضوع بر مشکل ترافیک افزوده و گاهی اوقات باعث بروز تصادف نیز می شود.

انتقال مشاغل مزاحم شهری به خارج از شهر و ساماندهی ورودی های شهر قزوین

طرح انتقال مشاغل مزاحم شهری و ساماندهی ورودی های شهر قزوین موضوع و مطالبه ای قدیمی است که هنوز هیچ کدام از شوراها و مدیران شهری با وجود وعده های رنگارنگ موفق به اجرای آن نشده اند.

همیشه یکی از انتقادات خیلی از شهروندان و کارشناسان حوزه شهرسازی به مسایل شهری قزوین، عدم تناسب ورودی های شهر قزوین با قدمت، تاریخ و فرهنگ این شهر است که به جای داشتن جاذبه و خوشامدگویی به میهمانان و مسافران در واقع دارای دافعه است.

آرمان مهر از شهروندان قزوینی و کارشناس ارشد معماری گفت: متاسفانه ورودی های شهر قزوین در شان این شهر تاریخی و فرهنگی نیست و چهره نامناسبی را از این شهر در ابتدای کار در ذهن مسافران و میهمانان قرار می دهد.

او گفت: از شورای ششم انتظار می رود به این موضوع ورود جدی داشته باشد و آنرا در اولویت برنامه های خود قرار دهد.

این شهروند همچنین بر ضرورت خروج مشاغل مزاحم و آلاینده از داخل شهر به بیرون آن گفت و اظهار امیدواری کرد شورای ششم بتواند برخلاف شوراهای قبلی این مهم را عملیاتی کند و به این ترتیب سیما و چهره شهر حالت بهتر و شکیل تری به خود بگیرد.

توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و ایجاد بی آرتی

گسترش روزافزون شهرها و پیچیدگی های زندگی شهری می طلبد تا در آنها شاهد ایجاد زیرساخت هایی به منطور افزایش رفاه حال شهروندان باشیم که از مهم ترین آنها سیستم پیشرفته و پرسرعت حمل و نقل عمومی است.

نسرین غلامی یکی از شهروندان ساکن در شمال شهر قزوین است که اعتقاد دارد یکی از مهم ترین اولویت ها و کارهایی که شورای ششم باید در دستور کار خود قرار دهد توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی ارزان باشد.

او می گوید: طرح ایجاد بی ارتی که مدتی در شورای قبل مطرح شد طرح خوبی بود و خیلی از شهروندان با آن موافق بودند و باید در این شورا دوباره مطرح و اجرایی شود، مثلا می توان یک خط را از شمال تا جنوب شهر پیش بینی کرد که می تواند در کاهش ترافیک و سفر ارزان قیمت و با سرعت شهروندان به نقاط مختلف شهر بسیار مفید باشد.

غلامی همچنین گفت: قزوین در حال تبدیل شدن به یکی از شهرهای گردشگری کشور است و باید شاهد نوسازی و جایگزینی اتوبوس ها و تاکسی های فرسوده با خودروهای جدید و مدل بالا باشیم.

شورای ششم و انبوه مطالبات شهروندان قزوینی

تکمیل کمربندی نسیم شمال و کمربندی شرقی

قزوین از معدود شهرهایی است که به نسبت شهرهای با وسعت و جمعیت مشابه از مسیرهای کمربندی مناسبی برخوردار نیست و شهروندان مجبورند برای رسیدن به نقاط مختلف از خیابان های پرترافیک و چندین چراغ قرمز عبور کنند.

ابراهیم شیرمحمدی ساکن خیابان ایرانگاز از محلات جنوبی شهر قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: اهالی این خیابان از رفت و آمد حجم انبوهی از خودروهای سنگین شامل تریلی و کامیون خسته شده اند.

او افزود: بهسازی کمربندی نسیم شمال طولانی شده و از شورای جدید انتظار داریم تا این پروژه را زودتر به اتمام برساند و با همکاری پلیس راهور خودروهای سنگین که مدام در حال رفت و آمد از این خیابان هستند را به این مسیر هدایت کند چرا که سرو صدا و آلودگی و خطرات ناشی از حضور و تردد این خودروها روی اعصاب شهروندان ساکن در این خیابان راه می رود.

شیرمحمدی گفت: بیشتر ساکنان این خیابان را اقشار ضعیف جامعه تشکیل می دهند که از توان پرداخت هزینه برای تفریح خود و فرزندان را ندارند بنابراین از شورای جدید می خواهیم نسبت به راه اندازی اماکن تفریحی و فرهنگی و ورزشی مانند سالن ورزشی و بوستان در این محله اقدام کند.

یو نامطبوع فاضلاب در خیابان ایرانگاز و بخشی از خیابان راه آهن نیز ساکنان این محلات را آزار می دهد که از شورای جدید می خواهیم برای حل این موضوع با همکاری شرکت آب و فاضلاب راهکاری بیاندشد.

این شهروند قزوینی که محل کارش در شمال شهر و خودش ساکن جنوب شهر است،گفت: انتظار داریم شورای ششم هرچه زودتر کمربندی شرقی یا سبز را تکمیل کند تا شهروندان برای دسترسی به نقاط مختلف سهولت بیشتری داشته باشند.

توجه به سیما و منظر شهری و استفاده مناسب از المان ها و نمادها برای جذاب سازی چهره شهر

توجه به سیما و منظر شهری در ایجاد نشاظ و شادابی بین شهروندان نقش برجسته ای دارد و امروزه بسیاری از مدیران و دست اندرکاران شهری بخش زیادی از برنامه ها و امکانات در اختیار خود را صرف این حوزه می کنند.

سحر نجفی یکی از شهروندان قزوینی است که در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: سیمای شهر قزوین آنطور که باید زیبا نیست و برای شهروندان و گردشگردان جذاب نیست که یکی از دلایل آن استفاده نکردن از تجربیات سایر شهرها و عدم بهره گیری از نیروهای متخصص و کاربلد در این حوزه از جمله در بخش زیباسازی شهری است.

این شهروند گفت: چند المان قدیمی و تکراری هر ساله در مناسبت های مختلف در معابر و میادین قرار داده می شود که برای خیلی از شهروندان کسل کننده هستند، در حالی که می توان با کم ترین هزینه چهره شهر را شاداب کرد مثلا رنگ آمیزی پل ها و تقاطع ها ایده خوبی در این خصوص است که شهرداری در این مورد ضعیف ظاهر شده و این مساله می تواند در دستور کار شورای جدید باشد.

خانم نجفی همچنین نورپردازی شهر قزوین را ضعیف دانست و گفت: علاوه بر آن قزوین پایتخت خوشنویسی ایران شناخته می شود اما فقط این عنوان را یدک می کشد و شهرداری در این خصوص کار خاصی نکرده اما شورای جدید باید به این موضوع توجه کند، مثلا می توان اسامی خیابان ها و کوچه ها را با خط نستعلیق نوشت و جانمایی کرد و المان هایی در این خصوص ساخت و در میادن شهری نصب کرد.

شورای ششم و انبوه مطالبات شهروندان قزوینی

ضرورت ساماندهی دستفروشان و متکدیان

اسماعیل معصومی یک شهروند دیگر قزوینی گفت: حضور پرتعداد دستفروشان در نفاط مختلف شهر را باید یکی از معضلات مهم شهری دانست که سیما و نظم شهر را برهم زده است.

او گفت: من به بسیاری از شهرهای کشور سفر کرده ام اما در کمتر شهری حضور دستفروشان مانند قزوین بی سامان است البته با تذکرات دستگاه قضا در چند ماهه اخیر شاهد ساماندهی میوه فروشان سیار بوده ایم اما این موضوع باید برای همه دستفروشان اجرایی شود و مستمر باشدو انتظار می رود شورای ششم به این موضوع توجه جدی جدی داشته باشد.

معصومی ادامه داد: روز بازارهای قزوین را می توان گسترش داد و دستفروشان را در مکان های مشخص شده ساماندهی کرد و همچنین انتظار می رود یک مکان مشخص برای کارگران فصلی در نظر گرفته شود تا شاهد تجمع آنها در میادین مادر، سرداران و زیر پل امام رضا در تقاطع ایرانگاز نباشیم.

این شهروند با بیان اینکه متکدیان معضل قدیمی شهر قزوین است و در سر چهارراه ها هر روز با متکدیانی که بیشتر آنها اتباغ خارجی هستند برمی خوریم،گفت: با برنامه ریزی مناسب شهرداری می توان این معضل را حل کرد و در این خصوص باید از تجربیات شهرهای موفق بهره گرفت.

این شهروند قزوینی همچنین بر ساماندهی سگ های ولگرد در سطح شهر تاکید کرد و امروز شهروندی در قزوین نیست که هر روز به ویژه در ساعات پایانی شب با چندین سگ ولگرد روبرو نشود و خیلی از بانوان به همراه فرزندان خود در حین عبور از خیابان و معابر با این صحنه روبرو شده و دچار ترس و نگرانی می شوند.

ساماندهی بافت های فرسوده و سرعت بخشی به بازآفرینی شهری

یکی از معضلات خیلی از شهرهای کشور نامناسب بودن وضعیت بافت های فرسوده هستند که محیطی ناکارآمد برای زندگی شهری به حساب می آیند و بازآفرینی شهری در آنها ضرورت دارد.

نعمت الله قاسمی از شهروندان قزوینی ساکن در یکی از بافت های فرسوده شهر قزوین گفت: شهرداری باید هزینه های ساخت مسکن در بافت های فرسوده را کم کند تا مالکان حاضر در این مناطق که از اقشار نسبتا ضعیف هستند بتوانند بدون تحمیل هزینه های اضافی خانه های خود را نوسازی کرده و با این کار هم خود در خانه نو و ایمن ساکن شوند و هم صورت شهر زیبا شود.

او گفت: در حال حاضر هزینه های مجوز در برخی محلات رایگان اعلام شده که تقاضا داریم این موضوع به همه بافت های فرسوده شهر سرایت کند.

این شهروند قزوینی اضافه کرد: شهرداری و شورا در مناطق بافت فرسوده نباید دنبال درامدزایی باشند بلکه باید با ایجاد مشوق به ساکنان کمک کنند تا آنها در نوسازی و بازآفرینی شهر مشارکت و همراهی داشته باشند.

شورای ششم و انبوه مطالبات شهروندان قزوینی

شورای ششم کلید بلدیه را به یک شهردار قوی، متعهد و با تجربه بسپرد

مطالبات شهروندان قزوینی از شورای هفتم به موارد طرح شده محدود نمی شود، بعضی شهروندان هم از شورای ششم انتظارات متفاوتی دارند.

سعید چگینی از شهروندان قزوینی می گوید: شورای هفتم باید برخلاف ادوار قبل یک فرد قوی، متخصص و تحصیل کرده مرتبط با مدیریت شهری ، با تجربه و دارای کارنامه و البته متعهد را به عنوان شهردار برگزیند تا این فرد بتواند مدیریت مطلوبی بر شهر داشته باشد.

این شهروند قزوینی با انتقاد از این که شورای پنجم در گزینش و انتخاب مدیران کارنامه ضعیفی از خود به جای گذاشت، از انتخاب شهرداران ضعیف گرفته تا معاونان شهردار و روسای سازمان های شهرداری که خیلی از آنها بی تجربه و غیرمتخصص و ناکارآمد بودند و صرفا به دلیل گرایش های سیاسی و جناحی و توصیه شخصیت های سیاسی انتخاب شده بودند.

او گفت: شهردار و مدیران قوی در حوزه مدیریت شهری می توانند با خلاقیت و برنامه ریزی اداره امور شهر را با هزینه کم و با شکل مطلوب پیش ببرند در حالی که شهردار و مدیران نابلد شهری هزینه مدیریت شهر را بالا برده و با هزینه تراشی های خود شهر را در پایان مسوولیت خود با انبوهی از مشکلات تحویل نفر بعد می دهند.

چگینی ادامه داد: اعضای شورا باید به مردم در خصوص عملکرد خود پاسخ گو باشند و در انجام کارها خدا را در نظر بگیرند و انگیزه خدمت به شهر و شهروندان را داشته باشند نه اینکه حضور در شورا را فرصتی برای کسب امتیاز و پست دادن به فامیل و دوستان خود بدانند.

این شهروند قزوینی همچنین گفت: ای کاش اعضای شوراهای اسلامی و شهردار در ابتدای کار خود لیست اموال و دارایی های خود و خانواده شان را منتشر می کردند و یک نهاد قانونی نیز به این موضوع نظارت داشت که پس از پایان دوره مسوولیت شان چه تغییر در دارایی های آنان ایجاد شده است، در این صورت جلوی بسیاری از سوء استفاده ها و تخلفات مالی در حوزه شوراها و مدیریت شهری گرفته می شد.

او همچنین از شورای جدید خواست تا شفافیت را در راس کارهای خود قرار دهد و اعضای آن برنامه ها و کارها و تصمیمات خود را شفاف با شهروندان در میان بگذارند و با مردم صادق باشند.

از دیگر مباحث و مطالبات مربوط به مدیریت شهری و شوراها که در مصاحبه خبرنگار ایرنا با شهروندان به آن اشاره نشد، تاکید بر توسعه متوازن شهری و تناسب در اجرای طرح های عمرانی و زیرساختی و فرهنگی و اجتماعی بود.

علاوه بر این، نوسازی بافت فرسوده و کارآمدسازی آنها به ویژه در محله هادی آباد و خیابان حیدری و شهرک مهدیه،تکمیل بوستان بانوان کمربندی جمهوری اسلامی، تعیین تکلیف بدهی شهرداری به بانک شهر، ساماندهی رودخانه بازار، رسیدگی به وضعیت محله بلاغی و طرح خیابان شهید انصاری شرقی، ایجاد فضاهای فرهنگی و ورزشی از دیگر مطالبات شهروندان قزوینی از شوراها و شهرداری به شمار می رود که در فضاهای مجازی و رسانه ها مطرح می شود و انتظار می رود شورای جدید به آنها توجه داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صفر تا صد عروسی های فریبا نادری + عکس مراسم های ازدواج خانم بازیگر !