هشت درصد از جمعیت استان مرکزی در برابر کرونا واکسینه شدند


هشت درصد از جمعیت استان مرکزی در برابر کرونا واکسینه شدند

اراک - ایرنا - استاندار مرکزی گفت: هشت درصد از جمعیت نقاط مختلف این استان در گروه‌های سنی هدف اعلام شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برابر کرونا واکسینه شدند.

سید«علی آقازاده» روز شنبه در نشست ستاد مدیریت کرونا استان مرکزی، افزود: میانگین شاخص واکسیناسیون کرونا در کشور کمتر از پنج درصد است و استان مرکزی در این راستا عملکرد قابل قبولی داشته است.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه تولید واکسن کووبرکت به مرحله انبوه رسیده و از هفته گذشته تزریق آن وارد چرخه واکسیناسیون کشور شده، پیش‌بینی می‌شود در روزهای آتی فرآیند واکسیناسیون کرونا در استان مرکزی شتاب بیشتری به خود بگیرد و در مدت زمان کوتاهی شمار قابل توجهی از مردم در برابر کووید ۱۹ ایمن‌سازی شوند.
استاندار مرکزی اظهار داشت: مقام معظم رهبری نیز واکسن کووبرکت را دریافت کردند که این مهم نشان از اعتماد و توجه ویره معظم‌له به دانش و فناوری بومی دارد.
آقازاده بیان کرد: مقایسه آمارها و ارقام هفته چهارم خرداد ماه جاری نسبت به سوم، نشان از روند افزایشی آمار مبتلایان به کووید ۱۹ و شمار جان‌باختگان کرونا دارد که شواهد موج پنجم کرونا از استان‌های جنوبی مشاهده شده و به نواحی مرکزی ایران رسیده و به زودی تمام کشور را درگیر خواهد کرد.
وی اضافه کرد: در صورتی که روند افزایشی مبتلایان به ویروس کرونا در استان مرکزی تداوم داشته باشد، ستاد مدیریت کرونا مجبور به اعمال مجدد محدودیت‌ها است، بنابراین از طیف‌های مردم انتظار می‌رود با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده مستمر از ماسک مواجه شدن استان با موج پنجم کرونا را به تاخیر بیندازند.
استاندار مرکزی گفت: بر اساس گزارش‌های رسیده برخی آئین‌های مذهبی بدون رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در حسینیه محله کرهرود اراک برگزار می‌شود که فرماندار وظیفه دارد با برگزاری نشست‌های متعدد با مسئولان و معتمدان محلی و امام جمعه سنجان نسبت به تعطیل کردن این مراسم تا رسیدن به شرایط سفید کرونایی اقدام کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی نیز گفت: عادی انگاری رسیدن به موج پنجم را شتاب می‌بخشد و برای جلوگیری از این مهم باید رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در اولویت آحاد مردم قرار گیرد.
«بهروز اکرمی» افزود: افزایش میزان مبتلایان و مرگ و میر یعنی زنگ خطر و هشدار برای کل جامعه که در صورت ادامه روند و رفتار فعلی شهروندان، بار دیگر شاهد گسترش شیوع و انتشار این ویروس در سطح جامعه خواهیم بود.
وی ادامه داد: براساس گزارش‌های رسیده رانندگان ناوگان‌های اتوبوسرانی و تاکسیرانی در اراک و در ساوه نسبت به‌ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بی‌تفاوت هستند که در صورت تداوم این شرایط شهردارهای این ۲ شهر باید پاسخگو باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این نشست گفت: روند مبتلایان به ویروس کرونا در استان مرکزی صعودی است که این مهم بیانگر این است که استان در آغاز پیک پنجم کرونا قرار گرفته است.
دکتر «محمد جمالیان» افزود: براساس مصوبه ستاد ملی کرونا در وضعیت نارنجی باید برخی از مشاغل محدود و تعطیل شوند اما، به دلیل شرایط اقتصادی از تعطیلی این کسب و کارها جلوگیری شده و انتظار می‌رود اصناف دستورالعمل‌ها را با جدیت رعایت کنند و در غیر این صورت مطابق قانون برخورد می‌شود.
وی ادامه داد: شیوع موج پنجم کرونا از هفته گذشته به‌دلیل عادی‌انگاری‌در سطح استان مرکزی رقم خورده و پیش‌بینی می‌شود ایام دشواری پیش‌رو باشد و نیاز است با مشارکت همه‌جانبه برای مقابله با شروع موج پنجم تمامی ظرفیت‌های استان به‌کار گرفته شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: گزارش‌های رسیده حاکی از آن است که تالارها باغ‌ها و رستوران‌های به‌هیچ عنوان شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و اتاق اصناف باید این مهم را ظرف مدت ۴۸ ساعت به تمامی تالارها و رستوران‌ها اطلاع‌رسانی کند و بعد از این مدت در صورت مشاهده هر گونه عادی‌انگاری و بی‌تفاوتی نسبت به کرونا، واحدهای متخلف مهر و موم می‌شوند.
جمالیان گفت: واکسن به تعداد کافی برای ایمن‌سازی افراد مطابق با تقسیم بندی وزارت بهداشت وارد استان شده و کسانی که مرحله نخست واکسن خود را دریافت کردند به‌زودی دوز دوم را تزریق خواهند کرد و برنامه‌ فراخوان آنان تلفنی خواهد بود.
وی افزود: ۷۱ هزار و ۷۹۹ نفر در این استان دوز اول و ۲۶ هزار و ۸۰۰ مورد دوز دوم را دریافت کردند و تا پایان این هفته همه افرادی که دوز اول را دریافت کردند دوز دوم را دریافت می‌کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: نظارت بر فعالیت باشگاه‌های ورزشی استان مرکزی باید تقویت شود چراکه حجم مسابقات و برنامه‌های ورزشی به شدت افزایش پیدا کرده و این افزایش خطرآفرین است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: ۷۱ هزار و ۷۹۹ نفر در استان مرکزی دوز نخست واکسن کرونا را دریافت کردند و مشکلی در واکسیناسیون شهروندان وجود ندارد.
دکتر« علی‌محمدی» افزود: تا پایان وقت اداری سوم تیرماه جاری ۲۶ هزار و ۸۰۰ نفر نیز دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کردند.
وی ادامه داد: فرآیند واکسیناسیون دوز دوم کرونا از امروز آغاز شده و با برقراری تماس تلفنی با رده‌های سنی مشمول این فرآیند افراد در ساعات مشخص به مراکز واکسیناسیون مراجعه و واکسن دریافت می‌کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: در هفته پایانی خردادماه امسال ۹۶۲ نفر در استان مرکزی به کرونا مبتلا شدند که نسبت به هفته چهارم همان ماه با ۹۰۹ مورد ابتلا رشد داشته است.
شیوع ویروس کرونا از زمستان ۹۸ در کشور مشاهده شد و استان مرکزی پس از قم در زمره مناطقی بود که نخستین موارد ابتلا را گزارش کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج