سافرانبلو کجاست؟


سافرانبُلو یعنی زندگی در تاریخ. در مقایسه با شهرهای ترکیه اینجا چندان اثری از شهرنشینی مدرن نمی بینید. از نظر آثار تاریخی و فرهنگی، سافرانبلو برای گردشگران منطقه ایست تماشایی. سافرانبلو با داشتن آثار تاریخی کهن توانسته این آثار را در طول سالیان سال حفظ و نگهداری کند و همین نکته این شهر را به شهرت جهانی رساند و سرانجام در لیست میراث جهانی یونسکو...

سافرانبُلو یعنی زندگی در تاریخ. در مقایسه با شهرهای ترکیه اینجا چندان اثری از شهرنشینی مدرن نمی‌بینید. از نظر آثار تاریخی و فرهنگی، سافرانبلو برای گردشگران منطقه‌ایست تماشایی. سافرانبلو با داشتن آثار تاریخی کهن توانسته این آثار را در طول سالیان سال حفظ و نگهداری کند و همین نکته این شهر را به شهرت جهانی رساند و سرانجام در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. چطور به سافرانبلو برویم؟ در سافرانبلو تماشای چه جاذبه‌هایی در انتظار ماست؟

تور 10 روزه دور ترکیه

سافرانبلو چرا معروف شد؟

سافرانبلو در شهر کارابوک ترکیه قرار دارد. شمال‌غربی ترکیه محدوده قرار گرفتن این شهر تاریخی است. شهرت سافرانبلو به خاطر وجود خانه‌های بسیار قدیمی در آن است. از طرفی زیبایی‌های طبیعی این منطقه هم علت دیگری برای شهرتش شده. برخی تاریخ پیدایش سافرانبلو را 3000 سال قبل از میلاد مسیح تخمین زده‌اند.

سافرانبلو کجاست؟

سافرانبلو نامش را از گیاه زعفران که به ترکی و البته انگلیسی با نام مسافران شناخته می‌شود، گرفته‌است. سافرانبلو میزبان سلسله‌های تاریخی چون روم باستان، سلجوقیان، عثمانی و دوره بیزانس بوده‌است. مورخان ترک می‌گویند بیشترین پیشرفت‌ها در سافران‌بلو یا شهر پر از زعفران در دوره عثمانی‌ها اتفاق افتاده.

چه جاذبه‌هایی در سافرانبلو خواهیم دید؟

جاذبه‌های تاریخی سافرانبلو:

شهری که به خاطر وجود خانه‌های تاریخی شهرت دارد، بیش از 1200 اثر تاریخی و فرهنگی را در خود جای داده! خانه‌های سافرانبلو یا شهر زعفران، دو بخش هستند و خانه‌های ییلاقی که خانه باغ هستند و بسیار تماشایی‌اند و بخش دوم خانه‌های قشلاقی‌اند که برای آب و هوای سرد سافرانبلو ساخته شده‌اند.

منطقه‌ای در شهر که بیشترین آثار تاریخی برای بازدید گردشگران در آن جمع شده، چارشی یا بازار نام دارد. در شمال این منطقه قلعه‌ای تاریخی قرار گرفته که از آن می‌توانید چشم‌انداز کل شهر را ببیند. در جنوب هم تپه‌های هیدیرلیک قرار دارد که باز هم کل شهر از فراز آنها زیر پای شماست.

قلعه و اطراف آن اولین مناطقی در سافرانبلو هستند که زندگی و ساخت و ساز در آنجا شکل گرفته و به سمت اطراف شهر کشیده شده. از بالای تپه می‌توانید برج ساعت را ببینید که حدود 200 سال فعال بوده و همچنان کار می‌کند. بنای دیگر اطراف آن زندان سافرانبلو مربوط به دوران بیزانس و در حال حاضر غیر فعال است.

در سافرانبلو بیش از 25 مسجد جامع تاریخی وجود دارد. 2 مسجد جامع شهرت بسیاری دارند. مسجد جامع محمد پاشا و دیگری مسجد جامع یکی از سردارانِ سلطان سلیم سوم، به نام عزت محمد پاشاست. هر دوی این مساجد جامع به دست سرداران معروف عثمانی در شهر ساخته شده است.

سافرانبلو کجاست؟

یکی از جاذبه‌های سافرانبلو حمام استاد جن‌گیری (Cinci Hoca) یا همان "حسین اَفندی کاراباش‌زاده" است. جینجی هوجا (استاد جن‌گیری) در سافرانبلو به دنیا آمد. روزی که سلطان ابراهیم بیمار بود و طبیب‌های آن دوران از درمانش عاجز بودند، جینجی هوجا از طرف کوسِم سلطان وارد قصر می‌شود و سلطان را درمان می‌کند. همین موضوع سبب می‌شود تا کاخ سلطان ابراهیم برای همیشه میزبان او باشد و از طرفی جینجی هوجا ثروت زیادی از طریق سلطان ابراهیم بدست می‌آورد. علت لقب گرفتن حسین اُفندی به استاد جن گیری یا همان جینجی هوجا این بود که در آن زمان معتقد بودند، او با جن‌ها در ارتباط است! جینجی هوجا با ثروتی که بدست می‌آورد، استراحتگاه و حمامی به سبک عثمانی را در سافرانبلو که زادگاهش بوده، می سازد. این دو اثر تاریخی و جذاب امروز هم قابل استفاده هستند.

جاذبه‌های طبیعی سافرانبلو:

علاوه بر جاذبه‌های تاریخی، سافرانبلو فضای طبیعی دوشت‌داشتنی دارد. جنگل‌های سافرانبلو هم محبوب توریست‌هاست و هم مردم محلی. آخر هفته‌ها و زمانی که هوا مناسب است این جنگل‌ها محل پیک نیک و تفریح اهالی سافرانبلوست. برای توریست‌ها مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در نظر گرفته شده که می‌توانند در امنیت کامل از آن استفاده کنند. پارک جنگلی سافرانبلو را حتما در لیست بازدید خود قرار دهید.

تراس کریستال در سافرانبلو یکی دیگر از دیدنی‌های طبیعی این شهر است. چشم‌اندازی که با وجود تراس هیجان‌انگیز آن، تماشایش بسیار زیباتر شده است.

سافرانبلو کجاست؟

صنایع دستی و بازار در سافرانبلو چطور است؟

اقتصاد سافرانبلو بر اساس وجود بازرهای رنگارنگ این منطقه است. صنایع دستی در سافرانبلو نقش مهمی در چرخاندن اقتصاد مردم آن دارد. یکی از حرفه‌هایی که هنوز در سافرانبلو فعالیت دارد آهن‌گری است. مسگری، پالان‌دوزی، نعلبندی و ساخت صنایع‌دستی با قلع از دیگر حرفه‌های موجود در بازار سافرانبلوست که هنوز به همان سبک سنتی در حال اجراست. تماشای آهن‌گری و مسگری در بازار سافرانبلو را از دست ندهید. از بازار یا چارشی سافرانبلو می‌توانید صنایع دستی زیبایی را تهیه کنید. سافرانبلویی‌ها در کار با فلزات استادند.

سافرانبلو کجاست؟

سافرانبلو کجاست؟

آب و هوای سافرانبلو چطور است؟

سافرانبلو آب و هوایی میانه دارد. چیزی بین آب و هوای مناطق نزدیک به دریای سیاه و آناتولی مرکزی (ترکیه مرکزی). زمستان‌ها هوا سرد است و تابستان هوای گرمی دارد؛ هوای بهار در سافرانبلو معتدل است و نسبتا سرد.

سافرانبلو کجاست؟



1400/04/08 | کد مطلب: 4365
سافرانبلو کجاست؟
سافرانبلو کجاست؟ هانیه کاظمی
سافرانبلو کجاست؟

مهندس برق، ارشد مدیریت، عاشق ورزش، موسیقی، مطالعه و تماشای فیلم


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اهمیت مرحله دوم انتخابات کمتر از مرحله اول نیست مردم، مجلس را تکمیل کنند