احداث سد خاکی مارد در کیفیت آب بهمنشیر تاثیر بسیار مثبتی دارد


احداث سد خاکی مارد در کیفیت آب بهمنشیر تاثیر بسیار مثبتی دارد

موسوی احداث سد خاکی مارد را برای کیفیت بهتر آب بهمنشیر بسیار اثرگذار دانست و گفت: مهمترین اولویت ما تامین آب باکیفیت برای شهرستان آبادان است و احداث این سد تاثیر بسیار مثبت و کم نظیری در رودخانه بهمنشیر و محیط زیست آبادان ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از منطقه آزاد اروند، «سید زین العابدین موسوی» عصر امروز (چهارشنبه 9 تیر) در حاشیه بازدید از سد خاکی مارد، در جمع خبرنگاران ارتباط آب اروند رود با بهمنشیر از طریق رودخانه کارون را یکی از عمده ترین عوامل بی کیفیتی آب رودخانه بهمنشیر خواند و اظهار کرد: متاسفانه سال ها این مشکل لاینحل مانده بود اما ما توانستیم آب باکیفیت غدیر را به آبادان برسانیم و در ترمیم و جبران کمیت آن نیازمند میکس کردن آب غدیر با آب بهمن شیر بودیم.

معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان افزود: تنها راه چاره برای ایجاد کیفیت بهتر در آب بهمنشیر، جلوگیری از ورود آب شور به رودخانه بود و باید ارتباط اروند با کارون بالادست قطع و یا کنترل می شد، چرا که قاعدتا پائین بودن EC بهمنشیر می تواند کیفیت آب شرب و کشاورزی ما را تضمین کند.

وی با تاکید بر اینکه اگر احداث سد مارد انجام نمی شد وضعیت بسیار نامطلوبی به وجود مقدی آمد تصریح کرد: قردان همه دست اندر کاران این طرح هستیم و با اطمینان عرض می کنم سد خاکی مارد اتفاق بی نظیری است که در سال 1400 در آبادان به وقوع پیوست و آثار مثبتش را همشهریان در کوتاه مدت احساس خواهند کرد.

موسوی از کاهش حدود سه هزار میکروموس EC آب بهمنشیر با توجه به احداث سد مارد خبر داد و اضافه کرد: خوشبختانه تا این لحظه این مقدار ECاز آب بهمنشیر کاهش یافته و این رقم بزرگی است.

وی ابراز کرد: به جز آب شرب، ما مشکل آب فاقد کیفیت بهمنشیر را خصوصا در تابستان داشتیم، چون دام های ما مستقیما از این آب سیراب می شوند و مزارع و نخیلات ما تشنه آب شیرین هستند که با اقداماتی که صورت گرفته امیدواریم کیفیت آب مورد نیاز دام ها و مزارع تضمین شود.

فرماندار ویژه آبادان با اشاره به اینکه سد مارد در سایر فصول سال هم تاثیر مثبتی بر محیط زیست آبادان دارد عنوان کرد: با احداث این سد خاکی آب شور برگشتی از دریا و اروندرود به بالادست و ایستگاه پمپاژ مارد مسدود و کنترل شد و شوری آب دریا به بهمنشیر هرگز نخواهد رسید.

وی به پروژه ساخت این دایک خاکی اشاره کرد و ادامه داد: این سد با عرض 11 متر و ارتفاع از کف 19 متر و طول از ساحل تا ساحل مقابل 190 متر با جنس متریال خاک محل و لاشه سنگ از 25 اردیبهشت سال جاری شروع و در سوم تیرماه امسال با همت مسئولین به پایان رسید.

موسوی از کارگزاری پنج دهنه لوله سایز 700 برای بهره برداری بهتر و عبور آب زیست محیطی به صورت یک طرفه در آینده نزدیک خبر داد و تاکید کرد: در روز اول اتمام سد شاهد بودیم حدود یک هزار میکروموس EC بهمنشیر پائین تر آمد و در روزهای بعد تا بالای سه هزار میکروموس شاهد تقلیل EC آب بودیم و امیدوار هستیم از این حد هم پائین تر برود.

وی اذعان کرد: امروز در نزدیک ترین تصفیه خانه شهری به آبادان EC آب هفت هزار و 822 بود و در تصفیه خانه آبادان این عدد به 4 هزار و 583 تقلیل یافت، این در حالی است که در سال گذشته EC تصفیه خانه آبادان لااقل همه روزه 100 میکروموس بالاتر از آن ایستگاه بود و هم اکنون نیز حدود 3200 میکروموس پائین تر از آن است.

فرماندار ویژه آبادان خاطر نشان کرد: با تاکید استاندار پیگیر رهاسازی آب از بالادست هستیم تا آب بهمنشیر را به آب شیرین باکیفیت تبدیل کنیم، البته در حال حاضر برخی روستاهای ما مشکلاتی دارند که با استقرار تانکر در حال رفع مشکلات هستیم و با افزودن تانکر و رهاسازی آب از بالادست این مشکلات موقت هم به حول قوه الهی و تلاش مسئولان، صبر و شکیبایی و همکاری مردم حل خواهد شد.

وی با تقدیر از دستورات به موقع استاندار خوزستان بیان کرد: از اقدامات خوب مدیر کل اداره کل مدیریت بحران استانداری، تلاش های به موقع سازمان آب و برق خوزستان، پیگیری های مستمر و میدانی مولوی نماینده مردم آبادان، معاونت عمرانی فرمانداری ویژه آبادان، دستورات به موقع دادستان آبادان و سایر دست اندر کاران تقدیر و تشکر می کنم.

موسوی همچنین در پایان خطاب به رسانه ها یاد آور شد: از رسانه ها خواستار اطلاع رسانی گسترده و سریع به شهروندان شهرستان آبادان برای این خدمت بی نظیر که وظیفه ذاتی مسئولین است هستم چراکه این پروژه در کمترین زمان ممکن به وقوع پیوست.

پایان پیام/660

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!