اعتبارات قطره چکانی زخم بر دل بیابان می‌گذارد


اعتبارات قطره چکانی زخم بر دل بیابان می‌گذارد

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: تنها 23 درصد از مساحت حوزه‌های آبخیز، مطالعه و بررسی شده و به علت نبود اعتبار، هنوز مطالعات بخش وسیعی از وسعت حوزه‌های آبخیز خراسان جنوبی انجام نشده است.

علیرضا نصرآبادی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در خراسان جنوبی روان آب‌ها به دلیل نبود شرایط جذب و جمع آوری، از حوزه کویر مرکزی و لوت یا از نقاط مرزی استان خارج می‌شود.

وی افزود: با توجه به استمرار خشکسالی و بروز شرایط بحرانی تلاش ما این است که با اجرای طرح‌های آبخیزداری نهایت استفاده را از روان آب‌ها در استان داشته باشیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه هدر رفت و خروج آب به سوی کویر و مرز از دغدغه‌های اساسی اداره کل منابع طبیعی است، تصریح کرد: تنها ۲۳ درصد از مساحت حوزه‌های آبخیز، مطالعه و بررسی شده و به علت نبود اعتبار، هنوز مطالعات بخش وسیعی از وسعت حوزه‌های آبخیز خراسان جنوبی انجام نشده است.

وی وسعت حوضه‌های آبخیز خراسان جنوبی را ۷.۵ میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: از این مساحت، در یک میلیون و ۷۸۰ هکتارِ آن، مطالعات انجام شده که در یک میلیون و ۱۶۵ هکتار از مساحت مطالعه شده، عملیات آبخیزداری نیز اجرا شده است.

نصرآبادی ادامه داد: خراسان جنوبی بیش از ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار عرضه بیابانی دارد که بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار آن کانون‌های بحرانی فرسایش بادی هستند.

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی تا قبل از سال ۹۳ تعداد ۲۸ کانون فریاش بادی داشت که هم اکنون به ۳۵ کانون افزایش یافته است، افزود: دلیل این افزایش، تغییرات اقلیمی در جهان و بارش‌های متمرکز و سیل آسا، مجاورت با دو کویر لوت و مرکزی، حاکمیت ۲۰ سال خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، ضعف پوشش گیاهی، که باعث فرسایش خاک می‌شود است.

اجرای بیش از یک میلیون هکتار طرح مقابله با بیان زایی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه چندین سال است که اجرای یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار طرح مقابله با بیان زایی در خراسان جنوبی در دست اجراست که تاکنون یک میلیون هکتار آن اجرا شده است، تصریح کرد: شهرستان‌های زیرکوه، طبس، فردوس، بشرویه و خوسف با مشکل حرکت شن‌های روان درگیر هستند.

نصرآبادی گفت: نهال کاری، هلالی آبگیر، اصلاح مراتع بیابانی، اصلاح و احیای پوشش گیاهی با رعایت تنوع گیاهی، احداث بادشکن زنده و غیر زنده برای جلوگیری از حرکت ماسه‌های روان از جمله اقداماتی است که برای مقابله با بیابان زایی انجام می‌شود.

وی گفت: از سال ۹۷ به بعد از محل صندوق توسعه ملی و کارگروه ملی مقابله با گرد و غبار اعتبارات ویژه به خراسان جنوبی اختصاص یافت و در سه سال اخیر طرح‌های مقابله با بیابان زایی در بیش از ۱۰۰ هزار هکتار از عرصه‌های بیابانی استان با اعتبار حدود ۱۵۰ میلیارد تومان انجام شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی ادامه داد: اجرای بخشی از این طرح به دلیل تاخیر بارش‌ها و زمان کاشت گونه‌ها به تاخیر افتاده که تا پایان امسال حدود ۳۰ هزار هکتار از عرصه‌ها در زمان مناسب کاشت، نهال کاری می‌شوند.

نصرآبادی بیان کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و افزایش عرصه‌های بیابانی با خودداری از تغییر کاربری‌های نادرست، بهره گیری از روش‌های کشاورزی حفاظتی و آبیاری صحیح و روش‌های درست معدن کاری باید سرعت توسعه بیابان‌ها را کنترل کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه یکی از وظایف اصلی آبخیزداری مقابله با خطر سیلاب و خشکسالی است، تصریح کرد: بیش از ۷ ونیم میلیون هکتار از مساحت ۱۵ میلیون هکتاری خراسان جنوبی، شامل حوزه‌های آبخیز است که تاکنون از این مساحت، تنها در ۹۱۵ هزار هکتار عملیات آبخیزداری انجام شده است.

نصرآبادی افزود: ۹۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از عملیات آبخیزداری انجام شده در سال‌های ۹۷ تا ۹۹ با اعتبارات صندوق توسعه ملی اجرایی شده است.

وی یادآور شد: از سال ۹۸، به دنبال عملکرد مطلوب سازه‌های آبخیزداری و نتیجه‌ی طرح‌ها در کنترل سیلاب و جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش دبی قنات‌های پایین دست توانستیم برای بخش مطالعات نیز اعتباراتی دریافت کنیم.

وی ادامه داد: از محل اعتبارات توسعه ملی سال ۹۸، در مجموع ۲۸ طرح مطالعه‌ تفصیلی – اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری در سطح ۴۷۳ هکتار از حوزه‌های آبخیز و همچنین ۳ مورد مطالعات اثر بخشی اجرای پروژه‌های آبخیزداری در سطح ۱۷ هزار هکتار انجام شده و بخشی دیگر در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی افزود: علاوه بر این، ۲ مورد مطالعه تدوین برنامه‌ راهبردی طرح مدیریت جامع حوزه آبخیز در استان در حال اجرا است.

اعتبارات قطره چکانی زخم بر دل بیابان می‌گذارد

۲۱۵۳ سازه‌ آبخیزداری ساخته شد

وی ادامه داد: علاوه بر این از نیمه سال ۹۸ تا کنون از محل اعتبارات استانی در سطح ۸ حوزه از حوزه‌های آبخیز استان به مساحت ۴۴ هزار هکتار، مطالعات تفصیلی- اجرایی منابع طبیعی و آبخیزداری با اعتبار ۳۰۰ میلیون تومان در حال انجام است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: از سال ۸۴ تا ۹۹ در خراسان جنوبی ۲۱۵۳ سازه‌ آبخیزداری با هزینه‌ ۱۷۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ریال ساخته شده که ظرفیت ذخیره سازی حدود ۸۱ میلیون مترمکعب رواناب را دارد.

وی با بیان اینکه با اقدامات آبخیزداری انجام شده، سالانه به صورت میانگین حدود ۴۰ میلیون مترمکعب روان آب در استان جمع آوری می‌شود، بیان کرد: از ابتدای سال زراعی جاری تا اواخر فروردین ماه، ۱۶ میلیون مترمکعب روان آب در سازه‌های آبخیزداری استان جمع آوری شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری با حفظ کانون‌های جمعیتی به ویژه در مناطق مرزی، نقش بسیار مهمی در پدافند غیرعامل دارد.

نصرآبادی با بیان اینکه در سه سال گذشته همچنین ۲۹۱ رشته قنات در خراسان جنوبی، با اجرای سازه‌های آبخیزداری احیا شده‌اند، تصریح کرد: اعتبارات آبخیزداری استان خراسان جنوبی در سه سال اخیر از محل اعتبارات ملی ۱۶ برابر رشد را نشان می‌دهد به گونه‌ای که این اعتبار اختصاصی حتی از ۴۰ سال گذشته نیز بیشتر بوده است.

وی با بیان اینکه خشکسالی سال جاری هنوز اثرات خود را در آبدهی قنواتی که بالادست آن‌ها سازه آبخیزداری اجرا شده، نگذاشته است، خاطرنشان کرد: در بیشتر عرصه‌های منابع طبیعی استان به تعداد زیادی از سازه‌های بزرگ و کوچک آبخیزداری نیاز داریم و برای احداث این سازه‌ها نیاز است کارهای مطالعاتی انجام شود که بر این اساس امیدواریم با اختصاص اعتبارات کارهای مطالعاتی این عرصه‌ها را انجام دهیم.

انتهای پیام


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

آزمایش‌های مولکولی اصلی‌ترین راه تشخیص کووید 19 است