شهاب هنر ایران و خراسان با سفر ابدیش جامعه فرهنگی کشور را به سوگ نشاند


شهاب هنر ایران و خراسان با سفر ابدیش جامعه فرهنگی کشور را به سوگ نشاند

در پی درگذشت شهاب ملت‌خواه، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی پیام تسلیتی منتشر کرد.

در پی درگذشت این هنرمند پیشکسوت، سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی پیام تسلیتی منتشر کرد. در متن یوسف امینی آمده است:

«با نهایت تأثر و اندوه با خبر شدیم مردی از تبار فرهنگ و هنر، دار فانی را وداع گفت. شهاب هنر ایران و خراسان که کارنامه‌ای مشحون از تلاش خستگی‌ناپذیر در عرصه هنرهای مختلف و به ویژه هنر هفتم داشت و همچنان که از نام با مسمّایش پیدا بود، ملت‌خواه، در طول عمر پر ثمرش ره سپرد و با سفر ابدیش، مردم عزیز، هنرمندان گرانقدر و جامعه فرهنگی کشور را به سوگ نشاند. همان فرهیخته و هنرمند عزیزی که در کارنامه فرهنگی هنری‌اش، آثار بی‌شماری از جمله نویسندگی بیش از ۱۰۰ نمایش‌نامه، همکاری در تأسیس اولین انجمن فیلم‌نامه‌نویسان در ایران و انجمن فیلمنامه‌نویسان در خراسان، نقد فیلم‌های ایران و جهان، نویسندگی و کارگردانی نمایش‌های صحنه‌ای، داوری جشنواره و مسابقات فیلم‌نامه‌نویسی متعدد، همکاری در چندین فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی، همکاری در تدوین نظام‌نامه سازمان سینمایی کشور، ارائه مشاوره هنری به سازمان‌ها و موسسات فرهنگی هنری و همکاری با نهادهای فرهنگی و هنری، تدریس در حوزه سینما و تئاتر، قصه‌نویسی، نقاشی همکاری با صداوسیما، آموزش و پرورش و تدوین مجموعه‌ای از مقالات و نقدهای ادبی هنری سینمایی و به ویژه نویسندگی فیلم‌های مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و... را داشت.

درگذشت این فرهیخته و هنرمند متعهد و مسئولیت‌شناس و پر ثمر را به خانواده محترم آن مرحوم و جامعه فرهنگی هنری ایران و استان، تسلیت عرض می‌کنم. یادش را گرامی داشته و غفران الهی و عنایات حضرت علی‌بن موسی‌الرضا (ع) و ادعیه زاکیه حضرت صاحب‌الزمان (عج) را در حق آن عزیز سفر کرده آرزومندم».

همچنین رئیس شورای اسلامی شهر مشهد با انتشار یادداشتی درگذشت این هنرمند مشهدی را تسلیت گفت. در یادداشت محمدرضا حیدری آمده است:

«کرونا بار دیگر خسارتی بزرگ را بر عرصه فرهنگ وارد کرد و «شهابی» از آسمان هنر این سرزمین پر کشید. استاد شهاب ملت‌‍خواه از معلمین هنرمندی بود که در رشته‌های مختلف هنری از جمله نقاشی، تئاتر، سینما و... بیش از نیم قرن فعالیت جدی و مستمر داشت و آثار ارزشمندی نیز از خود به جا گذاشت. استاد ملت‌خواه در اخلاق و منش انسانی نیز سرآمد بود و برای اساتید و شاگردانش خوشنام و الگو بود. استاد ملت خواه از نخستین افرادی بود که پس از پیروزی انقلاب در تاسیس نهاد مقدس امور تربیتی به ویژه بخش فرهنگ و هنر نقش اصلی و اساسی داشت.

بدون تردید امروز شهر مشهد یکی از سرمایه‌های هنری و فرهنگی ارزشمند خود را را از دست داده است و این ضایعه به سادگی قابل جبران نیست، چراکه این افراد قابل تکرار نیستند. لذا از همکاران خود در مدیریت شهری و شورای شهر مشهد می‌خواهم به شایستگی هر چه تمام‌تر نسبت به گرامیداشت نام و خاطره این استاد فرزانه از طریق بازنشر آثارش این سرمایه مهم شهر را به ثروت هنری تبدیل کنند.

اینجانب این هجران اندوه بار را به خانواده محترم ایشان و جامعه هنری از صمیم قلب تسلیت عرض کرده و از پروردگار مهربان برای این استاد فرزانه بهشت برین و برای بازماندگان شکیبایی آرزو می‌کنم».

به گزارش ایسنا، این هنرمند پیشکسوت سینما و تئاتر عصر جمعه، ۱۱ تیرماه، در سن ۶۹ سالگی و پس از چند روز بستری در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان قائم (عج) مشهد در پی ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

ملت‌خواه که نویسندگی و کارگردانی فیلم‌های «دیوار»، «آتا»، «زیر آتش»، «شب حورا»، تولید بیش از هشت ساعت فیلم هشت میلی‌متری از وقایع دوران انقلاب و دفاع مقدس، نویسندگی بیش از ۲۵۰ نمایش‌نامه رادیویی برای صدای مرکز خراسان را در کارنامه داشت، علاوه بر سینما و تئاتر در رشته‌های دیگری هنری مانند نقاشی فعال بود و کتاب‌هایی را هم در این زمینه منتشر کرده‌ بود. در این زمینه کتاب‌های «نور و نمایش»، «فریاد خون حبیب»، «پروانه‌ها و عروج» و «غزلنامه‌ی تابران» از این هنرمند به جامانده است.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان رضوی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر یعنی