یکه‌تازی گرما در اردبیل


یکه‌تازی گرما در اردبیل

اردبیل - ایرنا - هوای گرم برای چندمین بار طی یک ماه گذشته ساکنان اردبیل را به ستوه آورده و همچنان در پهنه گسترده‌ای از این استان سردسیر یکه تازی می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ساکنان شهر اردبیل که خنکای تابستانی آن ضرب المثل است برای رهایی از این گرمای آزاردهنده به پارک‌ها ، بوستان‌ها و فضاهای بیرون شهری و یا شنا دراستخرها ، برکه‌ها و رودخانه‌های این شهرستان پناه آورده‌اند.

مجهز نبودن فضاهای سربسته مانند بسیاری از منازل ، مغازه ها و اداره‌ها در اردبیل به وسایل سرمایشی باتوجه به سردسیری منطقه بر مشکلات ناشی از گرما و تحمل این پدیده جوی کم سابقه افزوده است.

بیشینه دما در اردبیل امروز به ۳۸ درجه بالای صفر رسید درحالیکه در تابستان‌های سال‌های عادی دمای این کلانشهر به ندرت از ۲۸ درجه فراتر می‌رود.

در این حال ساکنان این شهرستان امروز سحرگاه بسیاری خنکی را با کمینه دمای ۱۲ درجه بالای صفر سپری کردند که این میزان اختلاف دما باعث شگفتی است.

در دیگر نقاط استان اردبیل نیز بیشینه دمای امروز بین ۳۲ تا ۳۷ درجه بالای صفر بود و ساکنان شهرستان فیروزآباد روز بسیار گرمی را با دمای ۴۱ درجه سپری کردند.

نقشه‌های تراز میانی جو از استقرار پرارتفاع جوی بر فراز فلات ایران خبر می‌دهند که از امروز در پهنه مرکزی استان اردبیل با نفوذ جریان‌های گرم جنوبی در سطح زمین همراه شده است.

این وضعیت فردا نیز ادامه می‌یابد اما از اواخر وقت دوشنبه با نفوذ زبانه هوای پرفشار و وزش بادهایی با جانب وزش غالب شمال شرقی و شمالی هوای منطقه به ویژه در ساعات شب بطور محسوس خنک می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل با اشاره به ادامه حاکمیت گرمای کم سابقه در این استان طی ۲۴ ساعت آینده از ساکنان منطقه خواست ضمن صرفه جویی در مصرف آب و برق مراقب آتش سوزی در کشتزارها، مراتع و جنگل‌های این استان باشند.

اردبیل به خاطر موقعیت خاص جغرافیایی هوای بسیار متغیر دارد. این شهرستان به خاطر ارتفاع زیاد از سطح دریا، قرار داشتن در مسیر جریان‌ها و ناوه‌های بارشی و نیز واقع شدن در عرض بالاتر در زمستان‌ها هوای سرد و مرطوب و در تابستان‌ها بطور معمول خنک است.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

100 راس گوسفند بر اثر آتش‌سوزی در نمین تلف شد