ارزش در برابر خرید کیا اپتیما 2400 با تمام مزایا و معایب آن


ارزش در برابر خرید کیا اپتیما 2400 با تمام مزایا و معایب آن

کیا اپتیما یک سدان سایز متوسط است که نسل اول آن در سال 2000 میلادی و نسل دومش در سال 2005 میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد.

به گزارش خبرگزاری موج، کیا اپتیما یک سدان سایز متوسط است که نسل اول آن در سال ۲۰۰۰ میلادی و نسل دومش در سال ۲۰۰۵ میلادی به بازارهای جهانی معرفی شد. تاکنون چهار نسل متفاوت از این خودرو روانه بازار شده است. نسل سوم اپتیما در سال ۲۰۱۰ میلادی معرفی شد و تا سال ۲۰۱۵ میلادی بر روی خط تولید قرار داشت.

کیا در سال ۲۰۱۳ میلادی یک مدل فیس‌لیفت از این مدل را معرفی کرد. این نسخه تغییراتی را به‌ویژه در چراغ‌ها تجربه کرده بود. اپتیمای نسل سوم را کیا اپتیما TF هم می‌نامند. کیا اپتیما TF در مدل‌های مختلف و امکانات متنوع، وارد بازار شده است که شامل پنج تیپ SX Turbo ،LX Turb ،EX LX، و SXL است و با ۳ سیستم انتقال قدرت با ظرفیت‌های ۱۶۰۰ سی‌سی، ۲۰۰۰ سی‌سی و ۲۴۰۰ سی‌سی عرضه می‌شود که همگی دیفرانسیل جلو هستند. اطلس‌خودرو این نسل از اپتیما را با موتور ۲۴۰۰ سی‌سی از سال ۲۰۱۲ میلادی وارد بازار کشورمان کرد. این خودرو همچون نسل قبل موفق شد فروش بالایی را به‌ دست آورد. این نسل از اپتیما همچنان در بازار خرید و فروش کارکرده‌ها نیز بسیار موفق و پرکار است.

مشخصات فنی

اپتیما ۲۴۰۰ سی سی با پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خود می‌تواند ۱۷۷ اسب‌ بخار قدرت و ۲۳۱ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. این موتور با یک جعبه‌دنده ۶سرعته اتوماتیک با قابلیت تیپ ترونیک همراه است و قدرت را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. حداکثر سرعت این خودروی کره‌ای ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صدش ۹٫۵ ثانیه است.

اپتیما با حجم باک ۷۰ لیتری‌اش در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی ۸ لیتر مصرف سوخت دارد. و دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است. اپتیما دارای چرخ‌های کرومی ۱۸اینچی و چراغ‌های LED برای رانندگی در روز است. این خودرو همچنین از یک سیستم ترمز حرفه‌ای به نام Red Brake Calipers با قابلیت تبادل آنی گرما با محیط اطراف بهره می‌برد.

امکانات و ایمنی

امکانات این خودرو شامل استریوی اینفینیتی، سیستم چندرسانه‌ای به‌صورت لمسی (Uvo) و رادیو HD است. از دیگر تجهیزات این خودرو می‌توان به تنظیم تلسکوپی فرمان استاندارد، سیستم ناوبری (navigation) همراه با دوربین پشتیبانی اشاره کرد. مشخصه‌های استاندارد ایمنی اپتیمای کیا شامل ترمزهای ضدقفل روی ۴ چرخ، سیستم کنترل کشش خودرو، کیسه‌‌های هوای جانبی، کیسه‌‌های هوای سقفی و سیستم کمکی در سربالایی‌‌ها می‌‌شود. در آزمون‌های تصادف، اپتیما موفق به دریافت امتیاز عالی ۵ ستاره برای عملکرد کلی ایمنی و دریافت ۵ ستاره برای آزمون‌های تصادف از جلو و کنار شده است. مؤسسه بیمه برای ایمنی بزرگراه (IIHS) به اپتیما امتیاز بالا در آزمون‌های استقامت سقف، برخورد از کنار و برخورد از روبه‌رو را داده است. باتوجه‌به تجربه رانندگی درج‌شده در اپتیما دیوار ، در این بخش تنها باید به این نکته اشاره کرد که اپتیما کابین چندان جاداری ندارد و در ردیف عقب، افراد قدبلند را با دردسر مواجه خواهد کرد.

شرایط بازار

محصولات کیا همواره به‌دلیل امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی متعدد نسبت به زمان تولیدشان در ایران از محبوبیت زیادی برخوردارند؛ ضمن اینکه طراحی محصولات کیا چه در کابین و چه در بدنه برای ایرانیان جذابیت زیادی دارد. اپتیما نیز در این قاعده می‌تواند یک سردمدار باشد. با‌این‌حال این خودرو هم نواقص دیگر هم‌خانواده‌هایش مانند سواری خشک و جلوبندی ضعیف را به همراه دارد.

اپتیما متاسفانه هزینه نگهداری سنگینی را نیز بر گردن مالک خود تحمیل می‌کند. بنابراین باید هنگام خرید نمونه‌های کارکرده آن به‌دقت سلامتشان را به‌خصوص در بخش جلوبندی بررسی کنید. قیمت کیا اپتیما نیز بسته به کیفیت و شرایطی که دارد، کمی بالا به نظر می‌رسد؛ اما در مقایسه با محصولات چینی و داخلی، شرایط متعادل‌تر خواهد بود. براساس نرخ‌های درج‌شده در قیمت روز خودرو اپتیما دیوار این خودرو به‌نسبت رقبایش یعنی سوناتا و آکورد نیز چندان گران نیست؛ هرچند دربرابر این رقبا، از شتاب و بازده فنی قابل‌قبول و کابین بی‌صدا و آرامی نیز بهره نمی‌برد.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

کدام مکمل‌ها روند پیری را کُند می‌کند؟