زمان انتخاب رشته نهم + حداقل معدل برای ریاضی و تجربی


زمان انتخاب رشته نهم + حداقل معدل برای ریاضی و تجربی

زمان انتخاب رشته نهم بر اساس اعلام معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش از فردا 15 تیر 1400 آغاز می شود.

زمان انتخاب رشته نهم + حداقل معدل برای ریاضی و تجربی

به گزارش راهبرد معاصر زمان انتخاب رشته نهم اعلام شده است. بر اساس اعلام علیرضا کاظمی معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش انتخاب رشته نهم از 15 تیر با ورود به سامانه pada.medu.ir و تکمیل فرم شماره 6 رشته تحصیلی مورد نظر خود را انتخاب کنند. با این روش دیگر نیازی به حضور در مدرسه نیست. به گفته او ظرفیت مدارس و مناطق آموزش و پرورش برای هر رشته تحصیلی مشخص است و در سامانه پادا بارگذاری شده است.میانگین نمرات دروس ریاضی و تجربی برای دانش آموزان متقاضی رشته ریاضی باید به ترتیب حداقل ۱۵ و ۱۴ و برای متقاضیان رشته تجربی به ترتیب حداقل ۱۴ و ۱۵ باشد. دانش آموزان متقاضی رشته‌های ریاضی، علوم تجربی و فنی و حرفه‌ای به دو اولویت الف و ب تقسیم بندی شدند که گروه الف در اولویت ثبت نام هستند. همچنین دانش آموزانی که در اولویت ب هستند به شرط خالی بودن ظرفیت مدرسه می توانند در رشته مورد نظر خود ثبت نام کنند.

زمان انتخاب رشته نهم + حداقل معدل برای ریاضی و تجربی

جزئیات و زمان انتخاب رشته نهم

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: یک میلیون دانش آموز پایه نهم از ۱۵ تیر می‌توانند با ورود به سامانه pada.medu.ir و رویت فرم شماره (۶) رشته تحصیلی خود را انتخاب کنند و نیاز به حضور در مدرسه ندارند. علیرضا کاظمی افزود: ظرفیت مدارس و مناطق آموزش و پرورش برای هر رشته تحصیلی مشخص و در سامانه بارگذاری شده است.وی گفت: برای انتخاب رشته هر دانش آموز ۱۰۰ نمره در نظر گرفته شده که با توجه به نظر معلم، مشاور مدرسه و نظر دانش آموزان و اولیاء آن‌ها اعمال شده است.معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: میانگین نمرات دروس ریاضی و تجربی برای دانش آموزان متقاضی رشته ریاضی باید به ترتیب حداقل ۱۵ و ۱۴ و برای متقاضیان رشته تجربی به ترتیب حداقل ۱۴ و ۱۵ باشد.آقای کاظمی گفت: دانش آموزان متقاضی رشته‌های ریاضی، علوم تجربی و فنی و حرفه‌ای دو اولویت الف و ب تقسیم بندی شدند که گروه الف در اولویت ثبت نام هستند.وی افزود: دانش آموزانی که در اولویت ب قرار دارند به شرط خالی بودن ظرفیت مدرسه در رشته مورد نظر می‌توانند ثبت نام کنند.معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: شرط خرید اینترنتی کتاب‌های درسی برای دانش آموزان پایه دهم ثبت اطلاعات و انتخاب رشته تحصیلی آن‌ها در سامانه پادا و تأیید آن از طرف مدیر مدرسه است.

6 مولفه چگونگی انتخاب شاخه و رشته

مطابق با آیین نامه جدید هدایت تحصیلی، دانش‌آموزان از پایه نهم رشته تحصیلی خود را انتخاب می‌کنند که در آئین نامه هدایت تحصیلی چگونگی انتخاب شاخه و رشته براساس 6 مولفه تعیین شد و براین اساس عوامل موثر در انتخاب شاخه و رشته تحصیلی دانش آموزان عبارتند از:

1- نظر دانش‌آموز که 10 درصد از کل امتیاز به آن اختصاص دارد

2- نظر والدین با امتیاز 5 درصد

3- نظر معلمان تمام دروس دوره اول متوسطه با امتیاز 10 درصد

4- نتایج آزمون‌های مشاوره‌ای با امتیاز 30 درصد

5- نتایج عملکرد تحصیلی یا همان نمرات درسی با امتیاز 35 درصد

6- نظرات مشاور با امتیاز 10 درصد

زمان انتخاب رشته نهم + حداقل معدل برای ریاضی و تجربی

شرط معدل برای انتخاب رشته علوم تجربی

برای انتخاب رشته علوم تجربی در دبیرستان‌ها شرط معدل در نظر گرفته شده و دانش آموزانی که نتوانند این حداقل معدل را کسب کنند از انتخاب رشته علوم تجربی محروم خواهند بود.در حال حاضر 46 درصد از دانش آموزان دوره دوم متوسطه در رشته علوم تجربی تحصیل می‌کنند که با توجه به ظرفیت محدود پذیرش رشته های علوم تجربی در دانشگاه ها مشکلاتی برای دیپلم های علوم تجربی ایجاد شده است.

برخی دانش آموزانی که معدل بالا داشته اند ، نتوانسته اند وارد رشته تجربی و ریاضی شوند: برخی دانش‌آموزان با معدل بالای 18 از راهیابی به رشته تجربی و ریاضی بازمانده‌اند و به آنها رشته انسانی و فنی‌وحرفه‌ای پیشنهاد شده است زیرا که مناطق مختلف در هر رشته دارای سهمیه هستند به عنوان مثال یک منطقه با توجه به امکانات و نیروی انسانی خود در رشته تجربی یک هزار ظرفیت دارد بنابراین دانش‌آموز با معدل 18 رتبه لازم را برای ورود به این رشته کسب کرده است اما در منطقه‌‌ای دیگر ممکن است 200 ظرفیت برای رشته تجربی وجود داشته باشد بنابراین دانش آموز با معدل 18 نمی‌تواند وارد این رشته شود.

حداقل معدل لازم برای انتخاب رشته تجربی

مجموع سه نمره پذیرفته شده خرداد یا شهریور هر یک از درس های ریاضی و علوم تجربی، در سه پایه در دوره متوسطه اول بدون ضریب کمتر از 42 نباشد. نمره درس ریاضی و علوم تجربی در سه سال دوره متوسطه اول با ضریب 3 محاسبه می گردد. مجموع نمرات دروس مرتبط با رشته در سه سال دوره متوسطه اول با در نظر گرفتن ضریب هر یک از دروس حداقل 252 باشد. یعنی به عبارت دیگر چنانچه نمرات هر درس را در ضریب آن جمع نماییم و حاصل جمع آن را بر تعداد دروس مرتبط با رشته تقسیم نماییم معدل لازم برای انتخاب رشته تجربی حداقل 14 باشد.

زمان انتخاب رشته نهم + حداقل معدل برای ریاضی و تجربی

حداقل معدل لازم برای انتخاب ریاضی فیزیک

مطابق با آیین نامه جدید هدایت تحصیلی، دانش‌آموزان از پایه نهم رشته تحصیلی خود را انتخاب می‌کنند که در آئین نامه هدایت تحصیلی چگونگی انتخاب شاخه و رشته براساس ۶ مولفه تعیین شد .عملکرد تحصیلی که شامل نمرات درسی می شود ( 35 امتیاز ) که شامل نمره ریاضی 14 و نمره علوم تجربی 13 باشد . نمرات دروس علوم تجربی و ریاضی در پایه هفتم و هشتم با ضریب یک و نهم با ضریب 3 محاسبه می گردد .مجموع سه نمره کسب شده در درس ریاضی و علوم تجربی در پایه های هفتم و هشتم و نهم بدون ضریب در خرداد یا شهریور نباید کمتر از 42 باشد . مجموع نمرات کسب شده در سال هفتم و هشتم و نهم در دروسی که با رشته ی ریاضی مرتبط هستند با درنظر گرفتن ضریب حداقل 252 باشد به عبارت دیگر معدل دانش اموز حداقل 14 باشد تا بتواند وارد رشته ی ریاضی شود .

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان