اجابت دعا یکی از فضیلت های امام رضا (ع) / تاکید بر زیارت امام رضا (ع) در 23 ذی القعده


اجابت دعا یکی از فضیلت های امام رضا (ع) / تاکید بر زیارت امام رضا (ع) در 23 ذی القعده

آیت الله حسینی مازندرانی با اشاره به آیات و روایات اجابت دعا و توسل به ائمه اطهار (ع)، گفت: اجابت دعا یکی از فضیلت های امام رضا (ع) است.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، بعد از روایت‌های ثواب زیارتی حضرت سیدالشهدا(ع)، روایت‌های ثواب زیارتی امام رضا(ع) نسبت به دیگر ائمه(ع) در جایگاه دوم قرار دارد. در باب زیارت روایت‌های متعدد نقل شده است، به گونه‌ای که در کتاب «کامل الزیارة» ابن قولویه که معتبرترین و کهن‌ترین کتاب زیارتی است که حدود هزار سال -در قرن چهارم- پیش نگارش یافته است، روایت‌های متعددی درباره ثواب زیارت ائمه(ع) آمده است. در روایتی جواد الائمه(ع) ثواب زیارتی پدر بزرگوارش را بالاتر از ثواب زیارتی امام حسین(ع) دانسته و می‌فرماید: زیارت پدرم افضل است، زیرا حضرت اباعبدالله الحسین(ع) را همه مردم زیارت مى‌کنند؛ اما پدرم را جز خواص شیعه زیارت نمى‌کنند.

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، گفتگویی با آیت‌الله «سیدرضا حسینی مازندرانی»، استاد اخلاق و تولیت حوزه علمیه امام حسین (ع) شهر ری انجام داده است که در ادامه می خوانید:

چرا 23 ذی القعده را روز زیارتی مخصوص امام رضا (ع) می نامند؟

زیارت اهل بیت (ع) علاوه بر اینکه باعث تقرب به خداوند می شود، بسیاری از صفات ما را تغییر داده و به سمت امامان و فضلیت های الهی سوق می دهد. امام رضا (ع) در ماه ذی القعده متولد شدند و سالروز ولادت خواهر گرامی شان حضرت معصومه (س) نیز در این ماه قرار دارد. ماه ذی القعده به ماه امام رضا (ع) معروف است چرا که آغاز آن با ولادت امام رضا (ع) خواهر گرامی شان و پایان آن با شهادت فرزند برومند امام رضا (ع) و امام نهم مصادف است. همچنین از مرحوم مجلسی نقل شده است که زیارت امام رضا (ع) در تمام ایام دارای فضل و شرف است به ویژه در ایامی که به امام رضا (ع) اختصاص دادند یعنی 11 ذی القعده سالروز ولادت ایشان، 23 ذی القعده و آخر ماه صفر که همزمان با سالروز شهادت امام رضا (ع) است.

زیارت امام رضا (ع) چه ثواب و جایگاهی دارد؟

یکی از اعمال روز 23 ذی القعده زیارت امام رضا (ع) از نزدیک یا دور است و باید یادآور شویم که در روایت 23 ذی القعده سالروز شهادت امام رضا (ع) قید شده است. در 25 روایت از پیامبر اکرم (ص) آمده است برای رفع مشکلات خود به مزار پدر و مادر بروید و از آنها بخواهید در حق تان دعا کنند و زمانی که دعا کردن در جایگاه ائمه معصوم (ع) انجام می شود، اجابت آن چند برابر افزایش می یابد؛ بنابراین در ثواب زیارت های ائمه اطهار (ع) اجابت دعا را داریم. روز 23 ذی‌القعده، ماه رجب و روز شهادت امام رضا(ع) به عنوان روز زیارتی مخصوص ایشان مطرح شده است.

امام رضا (ع) فرموده اند در مشکلات خود از ما کمک بخواهید چرا که اگر مشکلی برای ما رقم بخورد ما از مادرمان حضرت فاطمه (س) استعانت می جوییم. همچنین امام جواد (ع) می فرمایند زیر گنبدی که پدرم دفن شده است دعا کنید زیرا در آن منطقه قطعه ای از بهشت قرار دارد و چون در بهشت دعای امام مستجاب است، زیر گنبد امام رضا (ع) نیز دعا به اجابت می رسد.

چه روزهایی برای زیارت امام رضا (ع) توصیه شده است؟

زیارت ائمه معصومین (ع) در همه ایام سال توصیه و تاکید شده است. در مورد زیارت امام رضا (ع) نیز آیات و روایات زیادی وجود دارد. از جمله توصیه شده است که بهتر است در این ایام خاص به زیارت امام رضا (ع) برویم. یازدهم ذی القعده همزمان با سالروز ولادت امام رضا (ع)، روزهای بیست و سوم و بیست و پنجم ذی القعده، اول یا ششم ماه مبارک رمضان، ماه رجب از جمله ایامی است که توصیه شده است به زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) برویم.

درباره آیات و روایاتی که به ثواب زیارت امام رضا (ع) تاکید کرده اند، توضیح دهید؟

در آیات قرآن کریم نسبت به زیارت اهل بیت (ع) تاکید شده است و اینکه هر فرد در کنار بزرگان و ائمه قرار بگیرد که با خداوند متعال ارتباط قوی تری نسبت به دیگران دارند و جایگاه شان در حریم الهی بالاتر از بقیه است. در قرآن آیات زیادی درباره راه های انسانیت آمده، بنابراین در کنار اولیای خدا بودن از دو منظر فطری و وجدانی برای ما ضروری است و اگر کسی بخواهد مسیر انسانیت را طی کند، باید با یکی از اولیای الهی ارتباط برقرار کند.

چگونه می توان از منش و سیره اخلاقی امام رضا (ع) در زندگی امروز بهره مند شد؟

اخلاق ممتاز، انسانیت، احترام به دیگران، رفتار و خلق حسنه با خانواده، تواضع و فروتنی، صبر و مقاومت، سخاوت، پرهیزکاری، تقوا، زهد و عبادت از ویژگی های بارز امام رضا (ع) بود. می توانیم با الگوگیری از سیره و منش ائمه اطهار (ع) اقدامات سازنده ای در بهبود سبک زندگی خود انجام دهیم. لازمه به کارگیری سیره و منش اهل بیت (ع) در زندگی، شناخت و درک صحیح از ائمه اطهار (ع) از ایشان است. خانواده یکی از نهادهایی است که می تواند در آموزش سیره و منش اهل بیت (ع) به نسل جوان موثر باشد.



پایان پیام/47

روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

10 توصیه مهم به زائران و خادمان اربعین حسینی