اجرای برنامه آبیاری نوین در 300 هکتار از اراضی خنداب کلید خورد


اجرای برنامه آبیاری نوین در 300 هکتار از اراضی خنداب کلید خورد

اراک - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنداب گفت: اجرای برنامه آبیاری نوین در سطح 300 هکتار از اراضی این شهرستان که به‌عنوان قطب محصولات باغی استان مرکزی شهرت دارد در سال جاری کلید خورد.

«رضا حسین اسماعیلی» روز پنحشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: راهبردهای برنامه‌ای در توسعه آبیاری نوین خنداب از سال گذشته آغاز شده به گونه‌ای که در این بازه زمانی تاکنون ۵۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی با این شیوه آبیاری شده و شاخص عملکردی در این حوزه نسبت به سنوات قبل از آن ۳۰۰ درصد افزایش نشان می‌دهد.
وی بیان داشت: ۳۶۰ هکتار از دشت‌های عمومی شهرستان خنداب از سال گذشته تاکنون یکپارچه‌سازی شده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنداب گفت: ۱۰۰ هکتار گل محمدی در سال زراعی جاری از گلستان‌های این شهرستان برداشت شده و حدود ۳۰۰ تن گل تر نیز دریافت شد که به ازای هر کیلوگرم گل، ۲ لیتر گلاب‌گیری انجام شد هرچند که در بسیاری مواقع کشاورزان، گل را به صورت غنچه و خشک شده به فروش رسانند.
اسماعیلی بیان کرد: داربستی کردن باغات از برنامه‌های اولویت‌دار زراعی این شهرستان است که این اقدام از دوسال پیش آغاز شده و تاکنون ۴۵ جریب از باغات با اعتبار ۹۰۰ میلیون ریال داربستی شده که با توجه به هزینه‌بری این اقدام باید اعتبارات در این راستا افزایش یابد.
وی تصریح کرد: ۳۵ هکتار از اراضی خنداب امسال زیر کشت گیاهان دارویی رفته که پیش‌بینی می‌شود حدود ۴۰ تن گیاه دارویی خشک از آن برداشت شود.
مدیرجهاد کشاورزی شهرستان خنداب گفت: حوزه کشاورزی این شهرستان با معضل کمبود کود مواجه نیست و تنها برای توسعه داربستی کردن باغات نیاز به تسهیلات کم بهره و اعتبار است.
اسماعیلی گفت: هنوز محصولات باغی در شهرستان خنداب برداشت نشده است اما پیش بینی میشود در سال زراعی جاری میزان برداشت ۱۵۰ تا ۱۷۰ تن باشد.
وی بیان کرد : سرمازدگی شدید امسال خسارت ۴۵۰ میلیارد ریال به سردختی باغات خنداب وارد کرده که رقم برآوردی خسارت به سازمان جهادکشاورزی و فرمانداری گزارش شده است و عمده محصولات خسارت دیده شامل زردآلو, بادام, گردو, هلو، شلیل، آلو، به، سیب،گلابی، انگور،گیلاس و آلبالو است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خنداب عنوان کرد: هفت هزار متر قنوات کشاورزی خنداب پارسال مرمت شد و عملیات انتقال آب با لوله ۲ هزار متر و ۴۰۰ متر کانال کشی صورت گرفته است.
اسماعیلی گفت:ایجاد سیلوی ذخیره گندم با ظرفیت ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن ، ایجاد واحد فرآوری کشمش ، داربستی کردن باغات، یک‌پارچه کردن اراضی دشت‌های و لایروبی قنوات، انتقال آب با لوله به مزارع را از جمله اقدامات انجام شده از سال ۹۷ تاکنون در این شهرستان است که با جدیت استمرار دارد.
شهرستان خنداب به مرکزیت شهری به همین نام در فاصله ۹۰ کیلومتر اراک واقع شده و حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟