هایپرکار پژو ۹X8 معرفی شد. شرکت پژو فرانسه پس از ۱۰ سال با یک هایپرکار ساختارشکن به مسابقات لمانز برمیگردد. در ادامه با مشخصات این هایپرکار جدید پژو آشنا میشویم.
شرکت پژو فرانسه حدود یک دهه قبل توانست در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز به سری پیروزیهای آئودی پایان دهد. این شرکت در سال ۲۰۱۱ آخرین حضور خود در مسابقات لمانز را تجربه کرد، اما موفق به حفظ عنوان قهرمانی سال ۲۰۱۰ خود نشده بود. سرانجام این خودروساز فرانسوی پس از یک دهه بار دیگر با معرفی یک هایپرکار جدید به این عرصه بازگشته و قصد دارد در مسابقات لمانز سال ۲۰۲۲ حضور پیدا کند.
مشخصات پژو ۹X8
هایپرکار پژو ۹X8 از طراحی ساختارشکنی بهره میبرد. مهندسان آیرودینامیک پژو مدعی هستند برای این هایپرکار طراحی ویژهای را در نظر گرفتند تا بدون استفاده از بال عقب سنتی نیز داونفورسی که برای چسباندن خودرو به پیست نیاز است را ایجاد کنند.
ژان مارک فینو، مدیر موتوراسپرت استلانتیس در این خصوص عنوان کرد استفاده نکردن بال عقب سنتی در هایپرکار پژو ۹X8 یک طرح مهم ابتکاری محسوب میشود. ما توانستیم به سطحی از کارایی آیرودینامیکی برسیم، اما نمیتوانیم چگونگی اعمال این سبک طراحی را توضیح دهیم و آن را به عنوان یک راز حفظ خواهیم کرد.
با وجود این که مدیر موتوراسپرت استلانتیس در خصوص نحوه ایجاد داونفورس مورد نیاز بدون وجود بال عقب جزئیاتی را اعلام نکرده است، اما احتمالا یک دیفیوزر متحرک هوشمندانه یا پانلی در کف این خودرو مخفی شده تا بتواند داونفورس مورد نیاز را تامین کند.
هایپرکار پژو ۹X8 از لحاظ ظاهری نیز دارای طراحی جسورانه و وحشیانهای بوده که از ویژگیهای آن میتوان به آینههای جانبی یکپارچه، چراغهای پنجهای شکل نمادین پژو در هر دو طرف و اسنورکل روی سقف اشاره کرد. طراحان در بالای چرخها نیز برشهای بزرگی را در نظر گرفتند که باعث خروج هوای پرفشار از داخل گلگیرها خواهد شد.
پژو مدعی است کابین هایپرکار جدید این شرکت با الهام از طرح i-Cockpit خودروهای جادهای طراحی شده تا هنگامی که علاقهمندان این حوزه فیلمهای داخل خودروها را در مسابقات تماشا میکنند، قادر به تشخیص خودروهای پژو باشند.
برای هایپرکار پژو ۹X8 قوای محرکه هیبریدی در نظر گرفته شده است که یک موتور ۲.۶ لیتری V6 بنزینی با قدرت ۶۷۱ اسب بخار و یک موتور الکتریکی با قدرت ۲۶۸ اسب بخار را شامل میشود. پیشرانه بنزینی به کمک یک گیربگس ۷ سرعت دو کلاچه قدرت تولیدی خود را فقط به چرخهای عقب منتقل خواهد کرد و نیروی پیشرانه الکتریکی ۹۰۰ ولتی نیز فقط به چرخهای جلو منتقل میشود.
پژو اعلام کرد عدد ۹ در نام این هایپرکار از خودروهای قبلی این شرکت در مسابقات لمانز یعنی ۹۰۵ و ۹۰۸ گرفته شده است. حرف X نیز به ترکیب هیبریدی چهار چرخ محرک این خودرو و ۸ نیز به محصولات تولیدی فعلی پژو اشاره دارد. کوین مگنوسن، پل دی رستا، ژان اریک ورگن، لوئیک دووال، گوستاو منزس و میکل جنسن نیز تیم رانندگان پژو ۹X8 را تشکیل میدهند.