هر آنچه باید از سافت بال و بیسبال بدانید


هر آنچه باید از سافت بال و بیسبال بدانید

به مرور رشته سافت بال و بیسبال در المپیک پرداختیم

از چند روز دیگر رقابت های المپیک 2020 در کشور ژاپن و به میزبانی شهر توکیو آغاز خواهد شد. به همین مناسبت تصمیم گرفتیم در این بخش به طور ویژه به رشته سافت بال و بیسبال در این مسابقات بپردازیم.

سافت بال یکی از ورزش هایی است که شاید فقط در همین المپیک شاهد آن باشیم؛ طبق اعلام کمیته جهانی المپیک، این ورزش فقط در المپیک توکیو حضور خواهد داشت و حتی از المپیک پاریس هم حذف می شود.

تاریخچه سافت بال

منشا این بازی از بیسبال است؛ در بازی سافت‌ بال توپی به قطر ۱۱ تا ۱۲ اینچ (۲۸ تا ۳۰/۵ سانتیمتر) از سوی بازیکنی به نام «پیچر» به سوی بازیکنی از تیم حریف که «بتر» نام دارد، پرتاب می‌شود. او با یک چوب دایره‌وار و نرم که بت نامیده می‌شود، به توپ ضربه می‌زند.

بازیکنان تیم مدافع برای دریافت توپ در جای جای زمین موضع گرفته‌اند. اگر یکی از بازیکنان تیم مهاجم بتواند قبل از گرفته شدن توپ توسط بازیکنان تیم مقابل، سه علامت مشخص شده در زمین را که بیس نام دارند لمس کرده و در نهایت دست خود را به جایی که در انتهای مسیر مشخص شده بگذارد، امتیاز به نام تیم آن‌ها به ثبت خواهد رسید. «بتر» باید پس از پرتاب توپ از سوی پیچر حرکت خود را شروع کند.

هر آنچه باید از سافت بال و بیسبال بدانیدسافت بال

سافت بال در المپیک

این مسابقات با 6 تیم در رده مردان و زنان برگزار خواهد شد؛ همانطور که مشخص است تیمی که در پایان بازی ها بیشترین امتیاز را کسب کند، مدال طلا را به دست می آورد. برای هر بخش مدال های جداگانه ای در نظر گرفته شده است.

تیم های شرکت کننده در این رقابت ها عبارت هستند از:

ژاپن به عنوان میزبان استرالیا کانادا ایتالیا مکزیک آمریکا

تاریخچه بیسبال

هیچ کس را نمی توان مخترع بیسبال دانست و به نوعی این بازی خود به خود از بازی‌های متداول پیشین ناشی شده‌است. بیس‌بال از بازی‌های متعددی که با چوب و توپ برگزار می‌شدند اشتقاق پیدا کرده‌است. از جمله این بازی‌ها می‌توان ورزش قدیمی راوندر که در آمریکای شمالی بازی می‌شد، ورزش انگلیسی کریکت و ورزش بسیار قدیمی رومانیایی اُینا را نام برد.

نخستین مسابقه ورزش مدرن بیس‌بال که در اسناد نوشتاری گزارش شده‌است، به مسابقه‌ای در ۴ ژوئن ۱۸۳۸ در بیچ‌ویل، انتاریو، کانادا مربوط می‌شود. بیسبال در دهه ۱۸۶۰ حالت نیمه‌حرفه‌ای پیدا کرد. نخستین تیم کاملاً حرفه‌ای بیس‌بال در ایالات متحده، تیم سینسیناتی رد استاکینگز بود که در ۱۸۶۹ تشکیل شد.

در کوپرزتاون نیویورک سالن بیسبال مشهوری قرار دارد و آن را برای این در این محل ساخته‌اند که یکی از بنیان‌گذاران بزرگ بیسبال به نام ابنر دبلدی در آن محل ابعاد محوطه بیسبال را در سال ۱۸۳۹ طرح‌ریزی کرد. اما بازی‌هایی شبیه بیسبال سال‌های پیش از ۱۸۳۹ متداول بوده‌است.

هر آنچه باید از سافت بال و بیسبال بدانیدبیسبال

بیسبال در المپیک

رقابت های بیسبال نسبت به سافت بال کمی متفاوت است؛ این بازی ها در دو گروه 3 تیمی برگزار خواهد شد.

گروه A:

ژاپن مکزیک جمهوری دومینیکن

گروه B:

کره جنوبی آمریکا رژیم صهیونیست

بعد از دور گروهی، مرحله بعدی به شکل زیر خواهد بود:

هر آنچه باید از سافت بال و بیسبال بدانید

فرق بیسبال و سافت بال

با وجود همه اشتراک های این دو ورزش، بیسبال و سافت بال در برخی نکات با هم متفاوت هستند:

توپ سافت بال بزرگتر از بیسبال است که این موضوع کار را برای کسانی که با چوب قرار است توپ را بزنند، راحت تر می کند. همچنین زمین بازی سافت بال هم کوچک تر از بیسبال است و این موضوع کار را برای دونده ها راحت تر می کند.

در مجموع سافت بال را می توان نسخه راحت بیسبال نامید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها