والدین در مقابل نوجوان توافق های به عمل آمده را رعایت کنند


والدین در مقابل نوجوان توافق های به عمل آمده را رعایت کنند

عضو سازمان نظام روانشناسی ایران گفت: والدین در مقابل نوجوان توافق های به عمل آمده را رعایت کنند.

والدین در مقابل نوجوان توافق های به عمل آمده را رعایت کنند
مریم تشویقی روانشناس کودک و نوجوان با اشاره به چگونگی رفتار پدر و مادرها با نوجوانان اظهار کرد: گوش دادن روشی برای کمک به نوجوان است تا با مشکلاتش بهتر رو به رو شود.
وی با بیان اینکه برای اینکه والدین موثر باشند نکاتی مهمی را باید رعایت کنند، خاطرنشان کرد: پدر و مادرها در مقابل نوجوان خود غرولند و انتقاد نکنند و از تهدید کردن، مسخره کردن یا تضمین دادن بی جهت خودداری نمایند.


به جای شخص از عمل نوجوان انتقاد کنید
عضو سازمان نظام روانشناسی ایران خطاب به پدرها و مادرها تصریح کرد: در مواجهه با نوجوان خود آرامش داشته باشید و علاقه نشان دهید. از بحث و منازعه دوری کنید و انتقاد را به حداقل برسانید.

وی با تاکید بر این نکته که اگر والدین فکر می کنند انتقاد ضرورت دارد، به جای شخص از عمل او انتقاد کنند، بیان کرد: در مقابل نوجوان توافق های به عمل آمده را رعایت کنید، همچنین نه تنها نوجوانتان بلکه خودتان را هم تشویق کنید.

این روانشناس کودک و نوجوان در ادامه راهکارهایی را برای ایجاد تعادل بین آزادی نوجوان و مراقبت از او بیان کرد و در همین ارتباط گفت: نوجوان بزرگ شده است و به آزادی نیاز دارد.

تشویقی در همین ارتباط توضیح داد که چون نوجوان آسیب پذیر است و در بسیاری از موارد به جای عقل و منطق از احساسات خود پیروی می کند، به مراقبت مناسب هم احتیاج دارد.

وی در همین زمینه اضافه کرد: اگر بتوانیم در دادن آزادی به نوجوان و مراقبت از او زیاده روی نکنیم و اندازه نگه داریم، به هر دو نیاز او پاسخ مثبت داده ایم و از خطرهایی که آزادی زیاد و مراقبت شدید ایجاد می کنند، پیشگیری کرده ایم.


مدتی از وقت خود را به نوجوان اختصاص دهید
عضو سازمان نظام روانشناسی ایران عنوان کرد: گاهی اجازه می دهیم نوجوانان با دوستان خود ساعاتی را بگذراند اما در چارچوب قوانین خانواده مثلا: سر ساعت به خانه برگردد و اگر این اتفاق نیفتاد بار بعد محدود می شود تا با عواقب بی قانونی رو به رو شود.

این روانشناس کودک و نوجوان در بخش دیگری از سخنان خود نکاتی را درباره چگونگی برخورد با نوجوان در خانواده بیان کرد و سخنانی را در این زمینه ارائه داد.

تشویقی در همین راستا تاکید کرد: در اعماق وجود نوجوان آرزوی ارتباط با والدین و پذیرفته شدن از سوی آنان و مورد حمایت قرار گرفتن آنان وجود دارد پس زمانی که این اتفاق بیافتد نوجوان احساس می کند مورد عشق والدین است.

وی با نکوهش عدم ارتباط پدر و مادرها با فرزند تاکید کرد: وقتی نوجوان، ارتباطی با والدینش نداشته باشد و حمایت و پذیرش آنان را لمس نکند، مخزن عشق درونش خالی می شود و این خلاء بر رفتار او اثر می گذارد.

عضو سازمان نظام روانشناسی ایران یادآور شد: اگر والدین می خواهند نوجوان شان احساس محبت کند باید مدتی از وقت خود را به او اختصاص بدهند. وجه دیگر مهرورزی به نوجوان این است که از او حمایت کنید و او را بپرورید.


نوجوان گاهی از والدین کناره گیری می کند
وی با اشاره به این نکته مهم که نوجوان گاهی از والدین کناره گیری می کند و آن ها را قدیمی می نامد، خاطرنشان کرد: در همین راستا نوجوان اعتراض می کند که والدین، محدودش می کنند و زیادی به پر و پایش می پیچند.

این روانشناس کودک و نوجوان عنوان کرد: در این دوره از زندگی نوجوانان تمایل دارند مخالف میل صاحبان قدرت که والدین خود هستند رفتار کند و این گونه سرکش می شود.

وی با یادآوری این نکته که قهر کردن نیز واکنش متداول دوران نوجوانی است، بیان کرد: ممکن است با این کار خود پدر و مادر خود را ناراحت و عصبانی کند.

تشویقی در تکمیل این بخش از سخنان خود خطاب به پدرها و مادرها گفت: به یاد داشته باشید که او در مورد هویت خود به چالش افتاده و در حال یادگیری است.

وی با تاکید بر این موضوع که پدر و مادر با نوجوان مقابله به مثل و بحث و جدل نکنند خطاب به آنها اظهار کرد: شما پدر و مادر هستید با نوجوان خود مدارا کنید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟