نخستین آزمایشگاه جامع جنوب کرمان به بهره برداری رسید


نخستین آزمایشگاه جامع جنوب کرمان به بهره برداری رسید

جیرفت - ایرنا - معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از راه‌اندازی نخستین آزمایشگاه جامع تحقیقات جنوب کرمان در این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایرنا، فاطمه سیدی روز سه شنبه در آئین افتتاح نخستین آزمایشگاه جامع تحقیقات منطقه جنوب کرمان گفت: این آزمایشگاه جامع دارای دستگاه های HPLC، PCR(تکنیک بیان ژن)، GC، الایزافول اتومات، الکترولایت انالیزر، سل کانتر هماتولوژی، اتوانالیزر بیوشیمی، الکتروفروزیس و وسترن بلات است.

وی یکی از امتیازات این مرکز را خرید دستگاه GC و HPLC برشمرد و افزود: این دستگاه ها در طرح ‏های تحقیقاتی مختلف شیمی تجزیه، شیمی آلی، شیمی دریا، محیط زیست و به طور کلی در شاخه ‏های مختلف شیمی، کشاورزی و داروسازی کاربرد وسیعی دارد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت افزود: از این دستگاه برای جداسازی و شناسایی ترکیبات مختلف استفاده شده که نه تنها قابلیت تعیین مقادیر بسیار کم در حدود میکرو گرم در لیتر را دارد بلکه قدرت شناسایی آن را در کمتر سیستم دستگاهی می توان یافت.

وی ادامه داد: با استفاده از این دستگاه می‏ توان آلاینده ‏های موجود در آب، خاک و هوا را شناسایی و اندازه‏ گیری کرد.

سیدی گفت: قبل از این معاونت غذا و دارو آزمایشات رو به تهران رسال می کرد اما با راه اندازی این مرکز تمامی آزمایشات در این مرکز انجام می شود.

وی ادامه داد: بخش ها و واحد های زیر مجموعه آزمایشگاه جامع تحقیقات را شامل آزمایشگاه و اتاق کشت سلولی (Cell Culture)، ازمایشگاه ملکولی PCR و Real Time PCR، بخش وسترن بلات و الکتروفورز، ازمایشگاه تشخیص طبی(شامل بخش های بیوشیمی، سرولوژی، خون شناسی، هورمون، میکروب شناسی) دانست.

وی افزود: دستگاه های آزمایشگاه جامع علاوه بر فعالیت های تحقیقاتی، امور آزمایشگاهی را نیز انجام می دهند.

سیدی، خدمات قابل ارائه درآزمایشگاه جامع مرکز تحقیقات را شامل انجام تکنیک های الیزا و وسترن بلات و ارایه خدمات به تمام مراکز آموزشی و بیمارستان ها، استخراج DNA از میکروارگانیسم ها، خون، رده های سلولی، بافت تازه و بافت پارافینه، خدمات دستگاهی و مشاوره در خصوص نتایج به همراه آنالیز داده ها و انجام تکنیک PCR (بررسی بر روی ژل الکتروفورز) و Real Time PCR اعلام کرد.

وی هدف از راه اندازی اولین آزمایشگاه جامع تحقیقات جنوب کرمان را ارائه خدمات به دانشگاهیان، محققان، شرکت های دانش بنیان، صنایع و سایر پژوهشگران حوزه سلامت و منطبق بر استانداردهای ملی عنوان کرد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی جیرفت نبود آزمایشگاه جامع تحقیقات را یکی از کمبودهای مهم بخش تحقیقات اعلام کرد و گفت: محققان و اعضای هیات علمی می توانند تحقیقات آزمایشگاهی خود را در این مرکز انجام دهند.

وی به دستگاه psr اشاره کرد و گفت: با راه اندازی این دستگاه کمک بزرگی به تست بیماران کرونایی جنوب کرمان می شود.

سیدی با بیان اینکه آزمایشگاه جامع تحقیقات را محل کلینک ولایت شهرستان جیرفت راه اندازی شد،افزود: دسترسی آسان مراجعه کنندگان به امکانات آزمایشگاهی از دیگر مزایای راه‌اندازی آزمایشگاه جامع در کلینک ولایت است.

وی به دستگاه hplc اشاره کرد و گفت: این دستگاه وظیفه اندازه گیری سموم و افت کش ها در بخش کشاورزی دارد و در بخش غذایی و دارویی هم توانایی اندازه گیری مواد با غلظت مواد موثره بسیار کم را نیز دارد.

وی بیان اینکه سالانه پنج میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در جنوب کرمان تولید می شود، افزود: این دستگاه نقش مهمی در طرح های تحقیقاتی کشاورزی و تایید سلامت محصولات صادراتی کشاورزی این منطقه دارد.

دانشگاه علوم پزشکی جیرفت مستقل از مرکز استان، هفت شهرستان جنوبی استان کرمان را تحت پوشش دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی