مسئله غدیر با تمام رسالت پیامبر اسلام برابری می کند


مسئله غدیر با تمام رسالت پیامبر اسلام برابری می کند

استاد حوزه علمیه کرمان گفت: اهمیت غدیر از آیه تبلیغ مشخص می شود اینکه خداوند به پیامبر فرمود آنچه بر تو نازل شده به مردم برسان و اگر چنین نکنی، انگار کل رسالتت را انجام نداده ای (آیه 67 سوره مائده). بنابراین مسئله غدیر با تمام رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برابری می کند.

حجت الاسلام"احمد شیخ بهایی" در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با تبریک فرا رسیدن عید غدیر اظهار کرد: اهمیت غدیر از آیه تبلیغ مشخص می شود اینکه خداوند به پیامبر فرمود "آنچه بر تو نازل شده به مردم برسان و اگر چنین نکنی، انگار کل رسالتت را انجام نداده ای"(آیه ۶۷ سوره مائده). بنابراین مسئله غدیر با تمام رسالت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برابری می کند.

وی افزود: پیامبر اسلام برای این کار تمام جمعیت را در غدیر خم جمع کرد تا مسئله ولایت و مولی بودن امیرالمومنین علیه السلام را ابلاغ کند.

شیخ بهایی با اشاره به اینکه مسئله غدیر باید نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شود، تصریح کرد: نکته مهمی که در مسئله غدیر وجود دارد این است که پیامبر در آن روز فقط درباه علی علیه السلام صحبت نکرده و نسبت به جانشینان خود در طول تاریخ مطلب بیان فرموده است. لذا غدیر فقط منحصر به یک نفر نیست که آیا عملا این فرد حکومت را به دست گرفت یا نه. بلکه مسئله تا روز قیامت استمرار دارد و بحث ولایت جانشینان امیرالمومنین علیه السلام نیز به همین شکل است.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه کرمان با اشاره به اینکه غدیر ما در زمان کنونی، بیعت با حضرت مهدی(عج) است، بیان کرد: در گذشته وقتی دسترسی به امام نبوده، با نماینده امام بیعت می کردند مانند بیعت مردم کوفه با مسلم بن عقیل که نماینده امام حسین علیه السلام بود و اکنون در زمان غیبت که به دسترسی به امام زمان نداریم، بیعت ما با نماینده حضرت است که ولایت و اداره جامعه را به عهده دارد و در زمان ما ولی فقیه است.

وی افزود: تجلی عینی غدیر در زمان ما همراهی و اعلام حمایت از ولی فقیه زمان است و این مسئله در زندگی ما خودش را نشان می دهد آیا به خاطر شکست ها و تبلیغات دشمن دست بر می داریم و علی را فقط به خاطر پیروزی هایی می خواهیم یا اگر شکست خورد و در جایی تنها شد، باز هم با او هستیم؟

شیخ بهایی تصریح کرد: این مسئله در همه عصرها استمرار دارد و همه نسبت به مسئله غدیر مسئولیت دارند. این نیست که بگوییم غدیر یک تاریخی دارد و هر چه بوده گذشته. پیام و آثار غدیر تا زمان ما و بلکه تا قیامت استمرار دارد.

این استاد حوزه علمیه کرمان بیان کرد: پرداختن به مسائل و تبلیغ غدیر اگر با روشن بینی همراه نباشد، تنها انجام یک مناسک در روز خاص است اما اگر با این بیان و محتوا غدیر را بررسی کنیم، معنا و مفهوم متفاوتی خواهد داشت.

وی ادامه داد: درباره روز غدیر سفارشات زیادی آمده و از جمله اعمال این روز، روزه گرفتن، نمازهای وارد شده، اذکار، تهنیت روز غدیر، قرائت زیارت امین الله و زیارت غدیریه و ... است.

شیخ بهایی اظهار کرد: افطاری دادن به روزه داران غدیر خیلی سفارش شده و معادل ثواب اطعام ۱۰۰ هزار پیامبر، شهید و صدیق را دارد.

وی با اشاره به اینکه شادی کردن، هدیه دادن به یکدیگر و ... جزو آداب روز غدیر است، بیان کرد: این روز فقط اختصاص به امت اسلام ندارد و در امت های گذشته همه اعلام جانشینی ها در این روز بوده و حضرت موسی در این روز جانشین خود را معرفی کرد و اعلام جانشینی حضرت سلیمان، عیسی و ... در این روز بوده است.

این استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنانش گفت: از جمله کارهایی که در این روز می توان غنیمت شمرد، مطالعه در حالات و زندگی امام علی علیه السلام در تاریخ اسلام، برقراری ارتباط قلبی با امام و قرائت زیارت. چراکه مطالعه زیارت ها باب معارف را باز می کند و مطالب زیادی به دست انسان می آید.

وی افزود: همچنین جشن گرفتن، اظهار شادی کردن و قصه غدیر را برای دیگران نقل کرند و کتاب خواندن از جمله کتاب "جاذبه و دافعه علی(علیه السلام) و کتاب های متعددی که درباره امام علی علیه السلام است و سخنان امام(ره) و مقام معظم رهبری در این موضوع را می توان انجام داد و باید سعی کنیم ولایت و اعتقاد خود را به حضرات معصومین علیهم السلام در روز غدیر تجدید و بازآفرینی کنیم.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کرمان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری