آیا قیمت دلار گرانتر می شود؟


آیا قیمت دلار گرانتر می شود؟

توجه به ریشه های افزایش قیمت دلار در هفته اخیر بهتر می تواند نشان دهد که آیا دلار گرانتر می شود یا خیر.

آیا قیمت دلار گرانتر می شود؟
به گزارش پول نیوز، افزایش قیمت دلار و سایر ارز‌های خارجی در هفته اخیر باتوجه به رسیدن دولت حسن روحانی به آخرین هفته حضور در پاستور غافلگیرکننده و بی سابقه بود و واکنش‌های زیادی را در بازار به دنبال داشت.

عده‌ای منتظر رسیدن دلار به قیمت‌هایی مانند ۳۵ هزار تومان و ۵۰ هزار تومان هستند و برخی این افزایش قیمت را باور نکرده و البته از ارائه تحلیل روشن هم عاجزند. با این حال هیچ پدیده‌ای نمی‌تواند بدون دلیل باشد و افزایش قیمت دلار هم قطعا دلایل عینی دارد.

یک حقیقت کلی در بازار ایران وجود دارد و آن این است که به دلیل وجود نظام چندنرخی ارز و بخشش میلیارد‌ها دلار معادل ۴۲۰۰ تومان برای واردات کالا‌های اساسی به حلقه‌های قدرت، میل به افزایش قیمت دلار را برای جناح قدرتمند رانتی جاسازی کرده است و گیرندگان رانت، منافع عینی در نوسانات شدید دادن به بازار ارز دارند. این مدل ایجاد نظام چندنرخی یعنی پرداخت ارز ترجیحی و گره زدن منافع گیرندگان به افزایش قیمت ارز در سال ۱۳۹۱ هم ایجاد شد و تا زمانی که پرداخت دلار ۱۲۲۶ تومانی متوقف نشد بازار ارز و کالا‌های وارداتی به آرامش نرسید.

اگرچه میز اقتصاد تحریریه بار‌ها تاکید داشته و معتقد است که دلار ارزان به تولید داخل لطمه زده و راه را برای واردات هموار می‌کند، اما قویا با بی ثباتی در بازار ارز مخالف است و هر نوع دستکاری در بازار را رد می‌کند.

با این همه، رسیدن به نرخ تعادلی بدون ارزپاشی نفتی و استمرار نقش کنترل گر بانک مرکزی یک ضرورت است که در هفته گذشته شاهد غیبت نسبی بازارساز در بازار ارز بودیم و گویی اراده جدی برای افزایش قیمت‌ها توسط بانک مرکزی وجود داشت. این گزاره در کنار سکوت رسانه‌های منتقد دولت باعث بدگمانی سیاسی تحلیلگران شد که چرا طیف مقابل سکوت کرده و از عملکرد دولت روحانی در مدیریت بازار ارز انتقاد نمی‌کند؟

افزایش ورودی ارزی کشور (۱۰ برابر بهار سال ۱۳۹۹) و آزادسازی نسبی منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی و ژاپن که دولت روحانی دوست ندارد از آن‌ها برای خرید استفاده کند و فعلا کار به پرداخت بدهی به شرکت‌های کره و ژاپن محدود شده است، گزاره‌هایی نیستند که از دل آن‌ها دلار رو به بالا استنتاج شود.

حذف فوری دلار ۴۲۰۰ تومانی و ایفای نقش سازنده بانک مرکزی که در دولت روحانی به ابزار تخریب اقتصاد کشور تبدیل شده است؛ بدون بازگشت به سرکوب ارزی؛ می‌تواند به سرعت بازار را آرام کرده و به تعادل در قیمت ارز‌ها بیانجامد. به نظر نمی‌رسد که روند قیمت دلار رو به بالا باقی بماند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!