استعلام بیمه شخص ثالث ایران با کد ملی


معمولا یکی از مهم‌ترین مسائل در زمان خرید خودرو، وضعیت بیمه آن است. به طور کلی هر خودرو دارای دو بیمه‌ی شخص ثالث و بیمه‌ی بدنه است

معمولا یکی از مهم‌ترین مسائل در زمان خرید خودرو، وضعیت بیمه آن است. به طور کلی هر خودرو دارای دو بیمه‌ی شخص ثالث و بیمه‌ی بدنه است. یعنی هرگونه خسارتی که در حین استفاده از خودرو به آن و اشخاص ثالث وارد شود، بیمه آن را مطابق با چهارچوب و قوانین قرارداد پرداخت خواهد کرد.

در این مقاله به سوالاتی قبیل بیمه شخص ثالث چیست؟ آیا می‌توانید به سوابق بیمه آن دسترسی پیدا کنید؟ آیا بیمه نامه آن معتبر است؟ چگونه استعلام بیمه خودرو یا شخص ثالث را بگیرید؟ و ... پاسخ می‌دهیم.

چرا استعلام بیمه شخص ثالث مهم است؟

بیمه شخص ثالث یک بیمه اجباری برای جبران خسارت جانی و مالی افراد آسیب دیده به جز راننده مقصر است. اگر می‌خواهید خودروی جدیدی خریداری کنید، باید بدانید که داشتن بیمه شخص ثالث در ایران برای خودرو اجباری است. البته طبق قانون جدید، بیمه نامه متعلق به فرد است نه خودرو! اما ممکن است هنگام خرید خودرو، فروشنده بیمه‌ همراه خودرو را یک امتیاز معرفی کرده و پول بیشتری از شما بگیرد. شاید این سوال در ذهنتان مطرح شود که از کجا بفهمیم بیمه معتبر است؟ همانطور که می‌دانید از سال گذشته(1399) بیمه‌های کاغذی حذف شدند و جای خود را به بیمه‌های الکترونیکی دادند. به همین دلیل شما می‌توانید بیه خود را به صورت آنلاین از سایت‌هایی مثل بیمه باما تهیه کنید. در حال حاضر تنها از طریق سایت بیمه مرکزی یا سامانه پیامکی می‌توانید به محتوای بیمه‌نامه خودرو دسترسی داشته باشید.

در ادامه با روش‌های استعلام اصالت و استعلام سوابق بیمه شخص ثالث بیشتر آشنا خواهید شد.

استعلام اصالت بیمه شخص ثالث

برای اینکه بتوانید اصالت بیمه شخص ثالث را دریافت کنید لازم است به سامانه سنهاب مراجعه کنید. این سامانه یکی از سامانه‌های بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است که می‌توان در آن اصالت همه بیمه‌ نامه‌ها را مشاهده کرد.

ابتدا به سایت سنهاب مراجعه کنید. در این سایت با چند روش(کد یکتا، شماره بیمه، کدVINو ...)می‌توانید استعلام اصالت بیمه را دریافت کنید. در هر کدام از این روش‌ها با توجه به گزینه‌های پیش رو باید اطلاعات مورد نیاز را وارد کنید. سپس درصورت درست بودن اطلاعات و کد تاییدیه می‌توانید به اطلاعات بیمه خود دسترسی پیدا کنید.

استعلام سوابق بیمه شخص ثالث

در این بخش منظور از سوابق بیمه خودرو شما، سابقه‌ی بیمه‌های صادر شده برای خودرو مورد نظر است. برای استعلام سوابق بیمه خودرو می‌توانید به سایت بیمه مرکزی مراجعه کنید. درصورتی که از قبل درخواست استعلام داده باشید با انتخاب گزینه پیگیری استعلام و وارد کردن کد پیگیری، سوابق بیمه خودرو برای شما نمایش داده می‌شود.

اما درصورتی که برای اولین بار است که استعلام می‌گیرید با انتخاب ثبت استعلام جدید و وارد کردن صحیح اطلاعات مورد نیاز، لینک دسترسی به سوابق با کد پیگیری برای شما ارسال می‌شود. در این بخش می‌توانید علاوه بر سوابق چندین ساله بیمه شخص ثالث به سوابق بیمه بدنه و بیمه خودرو هم دسترسی پیدا کنید.

استعلام بیمه شخص ثالث ایران با کد ملی

آموزش استعلام بیمه شخص ثالث ایران با کد ملی

برای استعلام بیمه شخص ثالث می‌توانید با داشتن شماره بیمه و کد ملی شخص بیمه‌گذار این کار را انجام دهید. در حال حاضر می‌توان استعلام بیمه شخص ثالث را به دو روش پیامکی و از طریق سایت بیمه مرکزی پیگیری کرد.

استعلام بیمه با پیامک

یکی از ساده‌ترین راه‌های استعلام بیمه شخص ثالث، از طریق پیامک است. برای استعلام بیمه از طریق پیامک، در نهایت باید همه‌ی پیام‌ها به سامانه‌ی 30002621 ارسال شود.

روش اول : شماره بیمه نامه چاپ شده * کدملی بیمه گذار * روش دوم: کد یکتای بیمه نامه * کد ملی بیمه گذار* روش سوم: * VIN کد ملی متعلق به شماره همراه استعلام کننده *

با هرکدام از این سه روش به راحتی می‌توانید استعلام بیمه شخص ثالث خود را دریافت کنید.

استعلام از طریق سایت بیمه مرکزی

در مقاله‌ای از سایت بیمه باما درباره استعلام بیمه شخص ثالث می‌خوانیم: یکی از روش‌های استعلام بیمه خودرو و هم‌چنین استعلام بیمه نامه شخص ثالث و بدنه، مراجعه به وب سایت یا سامانه بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. با مراجعه به این وب سایت می‌توانید اسم شرکت بیمه، شماره بیمه نامه، شماره تلفن همراه و هم‌چنین کد ملی خود را وارد نمایید و سپس، وضعیت بیمه نامه خود را مورد بررسی قرار دهید. روش دیگر استعلام بیمه ثالث در این سامانه، وارد کردن کد یکتای بیمه شخص ثالث و یا کد ملی است. لازم به ذکر است که این روش برای بیمه نامه‌های جدید در نظر گرفته شده است.

ابتدا باید به وب سایت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران وارد شوید. سپس گزینه‌ی سوابق بیمه خودرو را انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه با دو گزینه ثبت استعلام جدید، پیگیری استعلام روبه‌رو خواهید شد. حال با توجه به نیاز خود، باید یکی از این گزینه‌ها را انتخاب کنید. در قسمت بعدی فرمی برای شما باز می‌شود که باید با توجه به اطلاعات شخص بیمه گذار فرم را پر کنید. شماره تلفن همراه وارد شده در این بخش جهت احراز هویت، حتما باید به نام فرد بیمه گذار باشد. در غیر اینصورت کد تاییدیه برای آن ارسال نخواهد شد. پس از پر کردن این فرم، درصورت درست بودن شماره تلفن همراه پیامکی جهت تایید اطلاعات و احراز هویت به شما ارسال می‌شود. کد دریافت شده را وارد کنید و دوباره گزینه تایید را بزنید. اگر شماره تلفن همراه و کد تاییدیه درست وارد شده باشد، پیامکی با محتوای کد پیگیری برای شما ارسال می‌شود. با استفاده از این کد و لینک ارسال شده در پیامک می‌توانید سوابق بیمه‌ای خود را دریافت کنید.

اگر با گوشی نتوانستید وارد سایت شوید، می‌توانید از طریق کامپیوتر یا لب تاپ به قسمت پیگیری استعلام وارد شوید و سوابق بیمه خود را مشاهده کنید.

کلام آخر

به طور کلی یکی از پرطرفدارترین بیمه‌های حال حاضر کشور، بیمه شخص ثالث است. البته بیشتر کارشناسان بر این باور هستند که به دلیل اجباری بودن این بیمه، آمار آن بالا رفته است. اگر قصد خرید خودرویی را دارید حتما نوع بیمه را بررسی کنید و برای آگاهی از صحت و اعتبار آن از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران استعلام بگیرید. در این مقاله سعی کردیم تا شما را با روش‌های استعلام بیمه، استعلام اصالت و سوابق بیمه آشنا کنیم. با استفاده از این روش‌ها می‌توانید به راحتی و بدون دردسر به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند