کرونا دلتا پلاس | هر آنچه درباره گونه جدید ویروس کرونا می‌دانیم


کرونا دلتا پلاس | هر آنچه درباره گونه جدید ویروس کرونا می‌دانیم

کرونا دلتا پلاس نسخه جهش‌یافته‌ای از گونه بسیار خطرناک دلتا است. در این مطلب شما را با نظر پزشکان و متخصصان درباره این نوع خاص از کووید و جنبه‌های نگران‌کننده آن آشنا می‌کنیم. کرونا دلتا پلاس ویروس‌ها تکثیر می‌شوند، اما برای این کار به یک میزبان مناسب احتیاج دارند. با توجه به اینکه عمده جمعیت […] نوشته کرونا دلتا پلاس | هر آنچه درباره گونه جدید...

کرونا دلتا پلاس

ویروس‌ها تکثیر می‌شوند، اما برای این کار به یک میزبان مناسب احتیاج دارند. با توجه به اینکه عمده جمعیت کره زمین هنوز در برابر کرونا واکسینه نشده است، این ویروس فرصت بسیاری برای آلوده‌سازی انسان، جهش و حتی تغییر شکل دارد.

جدیدترین گونه ویروس کرونا، دلتا پلاس نام دارد و نسخه جهش‌یافته‌ای از نوع دلتا است. نوع اصلی دلتا به شدت مسری و خطرناک است. طبق تحقیقات اخیر، در حال حاضر 93 درصد از موارد ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا از نوع دلتا هستند.

با اینکه امروزه اخبار متعددی درباره انواع مختلف آلفا، بتا، دلتا، لامبدا و غیره منتشر می‌شوند، اما بد نیست بدانید که انواع جهش‌یافته لزوما خطرناک‌تر از ویروس اصلی کرونا نیستند.

در این مقاله، شما را با نظر دانشمندان درباره کرونا دلتا پلاس و جنبه‌های نگران‌کننده آن آشنا می‌کنیم.

نوع دلتا در برابر دلتا پلاس

ظاهرا گونه دلتا پلاس تأثیرگذاری بیشتری روی سلول‌های ریه داشته و در برابر درمان‌های ویروس کرونا مقاومت می‌کند. کرونا دلتا پلاس تاکنون در مناطق مختلفی از جهان تشخیص داده شده که از جمله آن‌ها می‌توان به ایالات متحده، انگلستان، پرتغال، روسیه، چین و کره جنوبی اشاره کرد.

واژه پلاس در Delta Plus به جهش پروتئین اسپایک K417N در گونه جدید اشاره می‌کند. پروتئین‌های اسپایک به کووید و ویروس‌های دیگر اجازه می‌دهد تا به سلول‌های بدن انسان برسند. این جهش که در نوع بتا نیز مشاهده شده، باعث عدم اثربخشی درمان‌های کووید-19 می‌شود.

کرونا دلتا پلاس | هر آنچه درباره گونه جدید ویروس کرونا می‌دانیم

کرونا دلتا پلاس | هر آنچه درباره گونه جدید ویروس کرونا می‌دانیم

با توجه به اینکه تعداد بیماران مبتلا به دلتا پلاس (فعلا) بسیار کمتر از مبتلایان دلتا است، نمی‌توان درباره شدت و میزان خطرناک بودن آن اظهارنظر کرد.

طبق گفته متخصصین پزشکی، برای تعیین شدت ریسک نوع دلتا پلاس در مقایسه با دلتای اصلی، به بررسی و معاینه حداقل چند صد بیمار مبتلا احتیاج است.

هنوز مدرکی دال بر سرایت کافی ویروس دلتا پلاس جهت تعریف آن به عنوان یک نسخه خطرناک‌تر از نوع دلتا مشاهده نشده است. به عبارت دیگر، هیچ نشانه واضحی وجود ندارد که نشان دهد Delta Plus قوی‌تر از گونه‌های دیگر ویروس کرونا است.

چقدر باید نگران Delta Plus باشیم؟

با توجه به تسلط ویروس کرونا روی کره زمین و رقم عظیم افرادی که هنوز واکسینه نشده‌اند، نگرانی در مورد دلتا پلاس امری بدیهی و عقلانی محسوب می‌شود، چون طبق گفته‌های مشاور پزشکی بایدن، کرونا کماکان امکان جهش دارد.

با اینکه واکسن‌های تولیدشده عملکرد خوبی در برابر گونه‌های مختلف ویروس کرونا (مخصوصا گونه‌های خطرناک) دارند، اما ممکن است در آینده نسخه‌های جهش‌یافته جدیدی پدید آیند که حتی خطرناک‌تر از دلتا ظاهر شوند و علاوه بر مقاومت در برابر واکسن‌ها، نرخ سرایت بالاتری داشته باشند.

بدون شک افزایش واکسیناسیون جهانی می‌تواند یک راه‌حل بالقوه برای مبارزه با کرونا و گونه‌های آن باشد، اما این ویروس باز هم فرصت کافی برای تغییر شکل دارد. فراموش نکنیم کرونا به هیچ انسانی رحم نمی‌کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


شعر سنگ قبر | 130 متن برای سنگ مزار درگذشتگان پدر و مادر و دیگران