خبرهای کوتاه استان یزد


خبرهای کوتاه استان یزد

یزد- ایرنا- بانوان میبد مسیر هیات عزاداری را جارو کردند، آغاز ثبت‌نام واکسیناسیون معلولان بالای 18 سال ،آسمان یزد ابری می شود، فعالیت 15 مرکز مشاوره انتخاب رشته داوطلبان ورود به دانشگا ها و پییگری مطالبه شهروندان مهریز به آبیاری درختان از جمله خبرهای کوتاه 24 ساعت گذشته استان یزد است.

تعدادی از بانوان میبد در آخرین جمعه ماه ذی‌الحجه سال ۱۴۴۲ هجری قمری مسیر هیات سنتی «شاه حسن، شاه حسین » محله میبد بالا به امامزاده سیدصدرالدین قنبر را همانند سال‌های قبل جارو کردند.

به گزارش ایرنا بانوان بعد از اقامه نماز صبح با حرکت از محله‌های دیگر شهر کوچه‌های مسیر هیات متحدین را تمیز کردند.

به گفته سید جواد علیرضایی از خادمان امام حسین (ع) میبد، ۲۵ سال قبل، سکینه بگم مسیر هیات سنتی را به همراه ۲ نفر از بانوان جارو کرد و در سال های بعد بانوان دیگری به آنها پیوستند و این کار همچنان ادامه دارد.

علیرضایی هر سال به همراه تعدای از مردان تعدادی جارو ، لوازم جمع آوری خاکروبه ، وسایل پذیرایی، صوتی و شنیداری بانوان را تهیه می کند و نوای عزاداری هم از امامزاده یادشده پخش می‌شود.

سال‌های قبل بعد از پایان جارو، آش نذری توزیع می‌شد، اما امسال به دلیل تداوم شیوع کرونا پذیرایی لغو شد.

هیات یادشده متشکل از هیات‌های میبد بالا و میبد پایین، کوچُک و بشنیغان است و هر شب از دهه اول محرم عزاداران بعد از پایان مراسم مسیر مسجد مهدیه به طرف مسجد جامع را طی می‌کنند.

درآنجا هیات کوچُک به آنها می‌پیوندد، تا پشت دروازه بشنیغان با خواندن اشعار مسیر خود را ادامه می دهند ، این هیات در امامزاده سید صدرالدین قنبر از آنها استبقال می کند و مراسم عزاداری ادامه می یابد.

جارو کردن جایگاه‌ عزاداری و آماده کردن وسایل پخت نذری‌ در محله های دیگر میبد از سوی بانوان انجام می‌شود.

میبد ۱۷ محله و آبادی دارد و هر کدام از این محله مراسم ها و آیین هایی مخصوص دارند و مرکز این شهرستان ۱۰۶ هزار نفری در ۵۰ کیلومتری شمال غرب شهر یزد قرار دارد.

یزد

مدیرکل بهزیستی یزد از آغاز ثبت‌نام واکسیناسیون افراد بالای ۱۸ سال دارای معلولیت شدید و خیلی شدید ساکن منازل در استان علیه ویروس کرونا ،خبر داد و گفت: پس از انجام ۲ نوبت واکسیناسیون برای معلولان و سالمندان مقیم در مراکز نگهداری شبانه‌روزی تصمیم به ثبت نام این گروه گرفته شد.

به گزارش روابط عمومی این اداره‌کل، علی‌محمد عطابخش افزود: این گروه می توانند با مراجعه به درگاه salamat.gov.ir برای تزریق واکسن کرونا ثبت‌نام و نیاز به معرفی‌نامه از سوی بهزیستی و یا مراجعه به این نهاد ندارند.

به گفته وی کدملی این گروه از معلولان از سوی سازمان بهزیستی به مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ارسال شد،و انتخاب محل، روز و ساعت دریافت واکسن از سوی شخص است.

۲۸ هزار و ۳۰۰ معلول در استان تحت پوشش سازمان بهزیستی استان یزد هستند و بر اساس آمارها ۱۰ تا ۱۲ درصد افراد هر جامعه از یک تا چند معلولیت رنج می برند.

یزد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

یزد

به گفته کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی یزد ،بر اساس نقشه‌های پیش‌یابی، آسمان استان از فردا( جمعه) به ویژه در ساعت بعدازظهر همراه با افزایش ابر و نسبی دما پیش‌بینی می‌شود.

سید عباس میرحسینی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بر این اساس در ساعات بعدازظهر در نیمه‌ غربی و مناطق مرکزی به خصوص در ارتفاعات در برخی مواقع، رگبار پراکنده باران با رعد و برق و گاهی تندباد موقت برای استان پیش‌بینی شد.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته دمای هوای شهر بافق با ۴۱ درجه و نیر شهرستان تفت با ۱۷ درجه سانتیگراد بالای صفر به ترتیب گرم‌ترین و خنک‌ترین نقاط استان بود.

کارشناس هواشناسی یزد تصریح کرد: دمای هوای امروز شهر یزد در گرمترین ساعت به ۳۸ درجه و در خنک‌ترین ساعت به ۲۶ درجه بالای صفر می‌رسد.

میزان بارش سالانه در استان یزد ۶۵ میلیمتر و میزان تبخیر حدود چهار هزار میلیمتر است.

یزد

معاون پرورشی و فرهنگی اداره‌کل آموزش و پرورش یزد گفت: ۱۵ مرکز برای راهنمایی داوطلبان ورود به دانشگا ه ها و انتخاب رشته در استان پیش بینی شد.

به گزارش روابط عمومی این اداره‌کل، حسینعلی ملانوری افزود: انتخاب رشته آزمون کارشناسی برای تمامی داوطلبان رشته‌های علوم ریاضی، تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان خارجه آغاز شد و داوطلبان می‌توانند برای انتخاب رشته در تارنمای سازمان سنجش اقدام کنند.

به گفته وی از مجموع این مراکز سه مورد مربوط به شهر یزد است، داوطلبان مرکز استان می‌توانند با شماره ۱۵۷۰ نسبت به دریافت نوبت برای انتخاب رشته اقدام کنند.

ملانوری اظهار کرد: یکی از عناصر مهم موفقیت در آینده افراد، انتخاب شهر و رشته تحصیلی است و خانواده‌ها باید به علاقه فرزندان خود برای تحصیل هم توجه کنند.

در آزمون سراسری امسال از یزد حدود ۱۸ هزار نفر ثبت نام کردند، تنها یک نفر در رشته علوم انسانی رتبه تک رقمی کسب کرد.

مهریز

به گفته مدیر شرکت آب و فاضلاب ( آبفا ) مهریز، مطالبه مردم نسبت به آبیاری درختان در برخی شهرک‌ها با همکاری شهرداری پیگیری می شود .

رضا موحد روزجمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در اجرای این خواسته‌ مردم نیاز به همکاری سایر نهادها از جمله شهرداری و شورای شهر برای لایروبی قنات دولت‌آباد است تا آب مورد نیاز درختان تامین شود.

وی با اشاره به اینکه قنات دولت‌آباد از سال ۱۳۸۷ به صورت رهن و اجاره برای تامین آب شرب و بهداشت مردم در اختیار آبفاست ،ادمه داد: مشکل اصلی کمبود آب از نیمه دوم تیرماه گذشته بروز کرد و آبفا درصدد رفع این مشکل است .

وی اظهارکرد: قبل از این از ساعت ۲۲ تا ۶ صبح درختان شهرک ولی عصر (عج) و اطراف آن آبیاری می‌شد اما به دلیل کمبود منابع آبی ۶۰۰ مترمکعب آب قنات برای تامین آب شرب و بهداشت مردم اختصاص یافت.

موحد یادآور شد: درختان حداقل هر ۱۰ روز یکبار به آبیاری نیاز دارد، مشکل این است قنات دولت‌آباد وقفی است و سال ها لایروبی نشده تا آب در انتهای مسیر جاری شود.

بی توجهی به حفظ و نگهداری درختان در شهر مهریز موجب از بین رفتن سالانه ده‌ها اصله و تخریب تعدادی از باغ ها شد به خصوص درختان مسیر شهرک ولی‌عصر (عج) و پارک دولت‌آباد و درختان باغ‌های اطراف آنها که مدتی است در معرض خشک شدن قرار دارد.

در این خصوص شهروندان پیگیری آن را بارها از مسوولان خصوصا شهرداری، شورای شهر و آبفای مهریز خواستار شدند.

سال گذشته ۳۷ میلیارد ریال بودجه استانی صرف اجرای طرح‌های آبرسانی شهرستان مهریز شد که شامل اصلاح، توسعه، خط انتقال و تجهیزچاه‌های زیرپوشش در منطقه است .

هم‌اکنون ۲۱ هزار مشترک در حوزه شهری و ۱۳ هزار مشترک در روستاهای مهریز زیرپوشش آبفای مهریز قرار دارد .

مرکز شهرستان ۵۵ هزار نفری مهریز در ۳۰ کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته

خروجی و ورودی‌های یزد مسدود شدند