بازگشت آرامش را به بازار اصلی ترین کار دولت است/ کرونا به معیشت مردم لطمه زده است؛ طغیانی در گفت و گو با شفقنا 


بازگشت آرامش را به بازار اصلی ترین کار دولت است/ کرونا به معیشت مردم لطمه زده است؛ طغیانی در گفت و گو با شفقنا 

شفقنا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت به دلیل کسری بودجه نمی‌تواند حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان و مردم را داشته باشد، گفت: سال گذشته کسری بودجه 125 هزار میلیارد تومانی و امثال تا 350 هزار میلیارد تومان کسری بودجه پیش بینی شده است. مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص آسیب های اقتصادی شیوع […]

بازگشت آرامش را به بازار اصلی ترین کار دولت است/ کرونا به معیشت مردم لطمه زده است؛ طغیانی در گفت و گو با شفقنا بازگشت آرامش را به بازار اصلی ترین کار دولت است/ کرونا به معیشت مردم لطمه زده است؛ طغیانی در گفت و گو با شفقنا 

شفقنا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت به دلیل کسری بودجه نمی‌تواند حمایت‌های لازم از تولیدکنندگان و مردم را داشته باشد، گفت: سال گذشته کسری بودجه ۱۲۵ هزار میلیارد تومانی و امثال تا ۳۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه پیش بینی شده است.

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا در خصوص آسیب های اقتصادی شیوع ویروس کرونا در کشور، اظهار کرد: اصلی ترین مساله، این است که بخشی از مشاغل جامعه در دروان کرونا، آسیب دید که به درآمد و خرید مردم، لطمه زد. مردم، خرید می‌کردند و چرخ کارخانجات را می چرخاندند اما لطمه دیدن آنها، به رکود بیشتر کارخانجات و افزایش بیکاری و نهایتا لطمه بیشتر به معیشت خود مردم انجامید.

او با بیان اینکه کرونا، مشکلات تحریم را تشدید کرد، گفت: متاسفانه اصلی ترین آسیب کرونا، رکود بزرگ در اقتصاد ایران بود؛ تحریم باعث بالا رفتن هزینه تمام شده تولید و جهش نرخ ارز شده بود، اما شیوع کرونا و از دست رفتن بازار، مشکلات تحریم را تشدید کرد؛ خوشبختانه اقتصاد ایران در پایان سال گذشته، بهبود نسبی یافت و امسال هم امیدواریم این وضع در سال جاری هم استمرار یابد.

طغیانی با اشاره به کسری بودجه دولت، گفت: دولت بودجه کافی نداشت که بخواهد مردم و تولید کنندگان را حمایت کند؛ سال گذشته کسری بودجه ۱۲۵ هزار میلیارد تومانی و امثال تا ۳۵۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی می‌شود؛ لذا دولت، نمی‌تواند حمایت بیشتری انجام دهد و امیدواریم انجام واکسیناسیون و ضرورت‌هایی که در حوزه بهداشت و سلامت مطرح می‌شود ، مشکل را تا آخر سال به حداقل برساند. اما مهمترین مشکلی که در بحث رسیدگی به اقشار آسیب پذیر و محرومین داریم، این است که هزینه هایی که انجام می شود، به دست اهلش نمی‌رسد.

او در ادامه افزود: در حال حاضر ۹ میلیارد دلار، برای تامین کالای اساسی و دارو اختصاص داده می‌شود، اما به دست کسانی می رسد که دلال بازی می کنند؛ بنابراین اولویت اول دولت سیزدهم باید مسدود کردن این شکاف ها باشد و بعد به سمت این برود که منابع جدیدی برای توسعه این کمک‌ها صورت بگیرد؛ زیرا این بحث مطرح است که این ۹ میلیارد دلار، افزایش یابد و برای افزایش آن باید اصلاح بودجه ارائه شود. نشست شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا، اجازه داده که فعلا در ۶ ماه اول سال این بودجه را خرج کنند، تا ذخایر تقویت شود و اگر در ۶ ماه دوم نیاز بود، اصلاحیه آورده شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: متاسفانه ما در اختصاص ارز ۴۲۰۰ موفق عمل نکردیم؛ وقتی نهاده را با ارز ۴۲۰۰ وارد می کنیم اندکی افزایش، قابل توجیه است؛ مثلا اگر مرغ را وارد کنیم، می توانیم کیلویی حدود ۸ الی ۹ هزار تومان به دست مصرف کننده برسانیم درحالی که ما نهاده، جوجه یک روزه و داروی بیماری های دامی و … را با قیمت ۴۲۰۰ وارد می کنیم اما مرغ با قیمت بسیار بالا به دست مردم می‌رسد؛ پس معلوم است اشکالی وجود دارد؛ بنابراین اصلی ترین کار دولت بعدی این است که آرامش را به بازار کالاهای اساسی باز گرداند.

او در پایان خاطرنشان کرد: حتی بسیاری از هزینه هایی که در حوزه بهداشت و درمان انجام می‌دهیم، ناکارآمد است و به نتیجه نمی رسد و شاهد پیک های مختلف کرونا هستیم. به عنوان نمونه بودجه امسال در بخش بهداشت و درمان ۱۱۱ هزار میلیارد تومان و بودجه کل عمران کشور ۱۰۰ هزارمیلیارد تومان است که علاوه بر بودجه بخش بهداشت و درمان، ۲ و نیم میلیارد دلار هم در بخش دارو و تجهیزات پزشکی هزینه می شود.

انتهای پیام

fa.shafaqna.com

شفقنا در شبکه های اجتماعی: توییتر | اینستاگرام | تلگرام


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اوسمار فقط با جام می‌ماند/ پرسپولیس-نساجی بدون حضور بانوان/ پیشخوان