تا کنون سریالی به کیفیت «شهرزاد» از شبکه نمایش خانگی پخش نشده | تلویزیون نباید برخی از کارگردان‌ها را به هیچ قیمتی از دست بدهد!


تا کنون سریالی به کیفیت «شهرزاد» از شبکه نمایش خانگی پخش نشده | تلویزیون نباید برخی از کارگردان‌ها را به هیچ قیمتی از دست بدهد!

« فریبا متخصص» بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر که این روزها مشغول بازی در دو سریال نمایش خانگی و یک اثر تلویزیونی است، درخصوص افت کیفیت آثار تلویزیونی به نسبت گذشته به خبرنگار " دیباچه" گفت: یکی از دلایل مهم...

« فریبا متخصص» بازیگر تلویزیون، سینما و تئاتر که این روزها مشغول بازی در دو سریال نمایش خانگی و یک اثر تلویزیونی است، درخصوص افت کیفیت آثار تلویزیونی به نسبت گذشته به خبرنگار " دیباچه" گفت: یکی از دلایل مهم کاهش کیفیت آثار، ضعف فیلمنامه است، شخصا در انتخاب کار، به فیلمنامه توجه خاصی دارم، معمولا کارهایی که دچار ضعف هستند، متنی قوی ندارند و با وجود حضور بازیگران خوب موفق نیستند. به همین دلیل ترجیح می‌دهم فیلمنامه‌های قوی را انتخاب کنم چرا که به نظرم زمانیکه متن قوی باشد حتی قادر خواهد بود بازیگران متوسط را همراه خود کرده بالا بکشد. به طور نمونه چندی پیش در یک پروژه تلویزیونی با نام " گیلدخت" کاری از « مجید اسماعیلی» بازی کرده‌ام و به جرأت می‌توانم بگویم یکی از بهترین آثاری است که برای تلویزیون ساخته شده و در مراحل پایانی کار قرار دارد، علاوه بر این کار در حال بازی در اثر دیگری با نام « برف بی صدا می‌بارد» به کارگردانی « پوریا آذرباییجانی» کارگردان جوان و با انگیزه هستم، کاری که تیمی حرفه‌ای و کار بلد پشت آن است که به امید خدا از رسانه ملی پخش خواهد شد. هر دو پروژه علاوه بر کیفیت بالای فیلمنامه و عوامل قوی در فضای کاری خوبی تولید شده‌اند و می‌توانم این مژده را به علاقمندان سریال‌های تلویزیونی بدهم که به زودی شاهد تماشای آثار با کیفیتی از طریق این مدیوم خواهند بود.

تا کنون سریالی به کیفیت «شهرزاد» از شبکه نمایش خانگی پخش نشده | تلویزیون نباید برخی از کارگردان‌ها را به هیچ قیمتی از دست بدهد!

وی در ادامه در خصوص کیفیت آثار تولید شده در شبکه نمایش خانگی اظهار داشت: ضعف فیلمنامه در اغلب سریال‌های نمایش خانگی هم به چشم می‌خورد، ما همیشه در فیلمسازی با مشکل متن مواجه هستیم، به طور نمونه در یک اثر کمدی بازیگران خوبی حضور دارند، اما اثر هجو است و کیفیت لازم را ندارد و هر کس هرچه دوست دارد به زبان می‌آورد، من نمی‌دانم که به چه علت برخی از بازیگران حرفه‌ای در این گونه کارها حضور پیدا می‌کنند! شاید بحث مسائل مالی در میان باشد و یا به دلیل فرار از رسانه ملی و محدودیت‌های بیشتری که این رسانه دارد، جذب این آثار می‌شوند. البته ناگفته نماند که تمامی آثار موجود در این پلتفرم‌ها بی کیفیت نیستند و آثار با کیفیتی هم تولید شده است.

بازیگر سریال موفق « شهرزاد» در رابطه با تأثیر سانسور بر کاهش کیفیت آثار تلویزیونی و گرایش عوامل کارها به حضور در شبکه نمایش خانگی که فضای بازتری در اختیار آنها می‌گذارد، بیان کرد: مطمئنا این موضوعی است که باعث می‌شود، اغلب کارگردان‌ها وبازیگران به سمت شبکه نمایش خانگی بروند، بالاخره مخاطب علاقمند است، سوژه‌های متفاوت تری ببیند و به همین دلیل جذب شبکه نمایش خانگی می‌شود، اما این آثار هم اگر فاقد کیفیت لازم باشند، مخاطب را دلسرد می‌کنند، بنابراین امیدوارم در هر مدیومی شاهد متون حرفه‌ای، بازیگران و کارگردان ‌های خوب باشیم.

وی افزود: متأسفانه تلویزیون به دلیل محدودیت‌هایی که دارد، دست و بال عوامل کارها را می‌بندد، ما هنوز درگیر واژه‌هایی هستیم که در تلویزیون منع کاربرد دارند، مانند واژه مرسی ! الان زمان این قبیل محدودیت‌ها گذشته، اما وضعیت همانند سابق است، به طور نمونه در گیر و دار نقشی احساسی هستیم، چند دقیقه‌ای برای ضبط کار صرف شده جلوی آن را می‌گیرند که چرا گفته‌اید، مرسی ! حال دوباره باید از ابتدا دیالوگ‌ها را بگوییم؛ این‌ها مسائلی ریز و بی اهمیت هستند، اما همچنان بحث بر سر آنها وجود دارد. به نظرم سریال‌های تولیدی رسانه ملی باید خود را به سریال‌های خوب شبکه نمایش خانگی نزدیک کنند وگرنه این رسانه عقب می‌ماند.

این بازیگر ضمن اشاره به این موضوع که تا کنون سریالی با کیفیت تر از « شهرزاد» از شبکه نمایش خانگی پخش نشده است، گفت: در این سریال همه چیز به اندازه و بر مبنای اصول حرفه‌ای ساخت سریال پیش رفت و به همین دلیل مخاطبان زیادی داشت، اگر فضای کار در تلویزیون به نحوی باشد که کارگردان‌های حرفه‌ای نظیرآقای « فتحی» مجدد به سمت این رسانه بیایند و آثار جدیدی تولید کنند، قطعا شاهد بالا رفتن کیفیت آثار تولیدی هستیم، شخصا معتقد هستم، تلویزیون نباید برخی از کارگردان‌ها را به هیچ قیمتی از دست بدهد، چرا که این عزیزان هستند که می‌توانند، مجدد رسانه ملی را زنده کنند.

بازیگر سریال تلویزیونی « تولدی دیگر» در ادامه افزود: الان سریال‌ها پر شده از خانم‌هایی که در حال پذیرایی و انجام کارهای روتین منزل هستند و شاهد حضور پررنگی از جانب آنها نیستیم، البته متون خوبی در بین کارها دیده می‌شود به طور نمونه چند ماه پیش بر سر کاری از «بهرنگ توفیقی» بودم که متنی بسیار زیبا و بازیگرانی حرفه‌ای و از همه مهم تر کارگردان بسیار خوبی داشت. این کار برای تلویزیون تولید شد اما اگر همین کار خوب مدام مورد انتقاد و ایرادات سلیقه‌ای قرار بگیرد، طبیعی است که کارگردان کار دلسرد شده و دیگر تمایلی برای ساخت آثار تلویزیونی ندارد و به سمت تولید آثار برای شبکه نمایش خانگی می‌رود ، مطمئنا کار در آنجا برای تمامی عوامل راحت تر است و این در حالی است که ما علاقمند هستیم برای تمام ایران کار کنیم و تنها مختص یک قشر نباشیم. بنابراین تلویزیون بر اساس رسالتی که دارد، باید روز به روز بهتر شود.

این بازیگر مطرح و موفق تئاتر در رابطه با شرایط حال حاضر تئاتر و رکود این مدیوم ارزشمند به خبرنگار دیباچه گفت: متأسفانه تئاتر در شرایط فعلی حال و روز خوبی ندارد، برای شخص من هیچ وجهی از هنر جایگزینی برای تئاتر نیست به این دلیل که کارم را با تئاتر شروع کردم. تئاتر هیچ وقت به لحاظ مالی صرفه‌ای برای اهالی خود نداشته است و برای جوان‌ترهایی که تازه جذب این مدیوم شده و با شوق تمرین می‌کردند حتی بر سرکارهای تلویزیونی نمی‌رفتند، ناراحت هستم چرا که لطمه زیادی دیدند و به نظرم باید به گونه‌ای حمایت شوند، البته خانه تئاتر خدماتی ارائه می‌کند اما این خدمات کافی نیست. در شرایط فعلی شاید تئاتر آنلاین کمی کمک کننده باشد.

گفت و گو از : اعظم صفایی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری