آشنایی با انواع روغن‌های گیاهی پرطرفدار مناسب گیاه‌خواران


آشنایی با انواع روغن‌های گیاهی پرطرفدار مناسب گیاه‌خواران

  تناسب اندام یکی از معیارهای زیبایی است و راه‌های متفاوتی برای داشتن اندام زیبا وجود دارد. یکی از راه‌های بسیار موثر و اثرگذار، تغییر سبک زندگی است. یعنی با تغییر در برنامه غذایی و استفاده از یک رژیم درست و غنی، می‌توانید ضمن داشتن تناسب اندام، از سلامت خود نیز مطمئن باشید. یکی از […] نوشته آشنایی با انواع روغن‌های گیاهی پرطرفدار مناسب...

تناسب اندام یکی از معیارهای زیبایی است و راه‌های متفاوتی برای داشتن اندام زیبا وجود دارد. یکی از راه‌های بسیار موثر و اثرگذار، تغییر سبک زندگی است. یعنی با تغییر در برنامه غذایی و استفاده از یک رژیم درست و غنی، می‌توانید ضمن داشتن تناسب اندام، از سلامت خود نیز مطمئن باشید. یکی از رژیم‌هایی که امروزه نیز طرفداران خاص خود را دارد، گیاه‌خواری است. این رژیم کم کالری، می‌تواند یک تغییر بسیار بزرگ و اثرگذار در سبک زندگی شما باشد. در این رژیم، غذاهای گوشتی حذف می‌شود، بنابراین فرد، اصلا چربی حیوانی دریافت نمی‌کند، از این رو، روغن مورد استفاده در رژیم غذایی فرد اهمیت فراوانی دارد. در این مقاله قصد داریم در رابطه با روغن خوراکی گیاهی و نقش آن در رژیم گیاه‌خواری، مطالبی را ارائه دهیم.

روغن خوراکی رژیمی

انواع روغن‌های خوراکی با نوع ماده اولیه خود، متمایز می‌شوند، روغن ها یا از چربی‌های نباتی(گیاهی) ساخته می‌شوند و یا از چربی‌های حیوانی. روغن‌های خوراکی نباتی، از چربی‌های موجود در گیاهان، مغز میوه، دانه گیاه و… تهیه می‌شوند و برای کسانی که چربی خون بالایی دارند، مناسب‌تر از چربی حیوانی هستند. روغن‌های حیوانی از چربی موجود در بدن حیوانات تهیه می‌شوند، در دمای اتاق جامد هستند و درصد اشباعیت بسیار بالایی دارند.

انواع روغن های گیاهی خوراکی

روغن‌های گیاهی نقش موثری در تهیه غذاهای کم کالری و سالم دارند. هنگام تغییر در رژیم غذایی، به احتمال زیاد اولین ماده‌ای باید نوع و میزان مصرف آن را تغییر دهید، روغن است. یک روغن گیاهی در مقایسه با روغن‌های حیوانی، اشباعیت کمتر و فواید بیشتری دارد. آن‌ها از استرهای گلیسرین و مخلوط انواع مختلف اسیدهای چرب تشکیل شده اند. در ادامه انواع روغن خوراکی گیاهی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید آن‌ها را در یک برنامه غذایی کم کالری بنگجانید.

روغن زیتون

آشنایی با انواع روغن‌های گیاهی پرطرفدار مناسب گیاه‌خواران

میوه درخت زیتون، به تکه های ریز و سپس خمیر تبدیل می‌شود. خمیر حاصل را با آب ترکیب می‌کنند و به‌وسیله دستگاه‌های مدرن، روغن موجود در میوه گرفته می‌شود. روغن زیتون را می‌توانید در انواع غذاهای خوشمزه سالم استفاده کنید.

روغن آفتابگردان

روغن آفتابگردان از دانه‌های گل آفتابگردان تهیه می‌شود و حاوی فقط 10-11 درصد اسید‌های چرب اشباع شده است. در پخت غذاهای رژیمی سالم، می‌توانید از آن استفاده کنید. این روغن‌ها برای سرخ کردن هم گزینه مناسبی هستند. البته مصرف بیش از حد این روغن، نیاز بدن به ویتامین E را افزایش می‌دهد. پزشکان توصیه می‌کنند که چند روغن گیاهی را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

روغن ذرت

آشنایی با انواع روغن‌های گیاهی پرطرفدار مناسب گیاه‌خواران

بیشتر مردم روغن ذرت را به عنوان کاهش‌دهنده کلسترول می‌شناسند. اگر قصد تهیه غذاهای پرحجم و سالم را دارید، این روغن گزینه مناسبی است که برای سرخ کردن خانگی سیب‌زمینی و انواع غذاهای سرخ کردنی پیشنهاد می‌شود، زیرا مقاومت مناسبی در برار حرارت دارد.

روغن کنجد

روغن کنجد، یکی از پرطرفدارترین روغن‌های گیاهی است، به‌طوری که امروزه در تمام فروشگاه‌ها، برندهای متفاوتی از روغن کنجد را می‌بینید. دانه کنجد حاوی پروتئین، ویتامین های B , D , E , F1 و لسیتین (Lecithin) و حدود 50 درصد روغن است. میزان اشباعیت روغن کنجد کم است و اگر قصد تهیه غذاهای سالم برای رژیم غذایی خود را دارید، استفاده از آن توصیه می‌شود. روغن کنجد جزء روغن های اشباع نشده است و نه تنها باعث افزایش کلسترول بد نمی‌شود، بلکه آن را کاهش می‌دهد.

روغن کرچک

روغن کرچک برای موارد مختلفی استفاده می‌شود و 90 درصد آن، از اسیدهای چرب اشباع نشده تشکیل شده است. این روغن، بیشتر کاربرد موضعی داشته و استفاده خوراکی از آن محدود است و بیشتر، مصرف دارویی دارد.

به غیر از موارد فوق، روغن‌های دیگر مانند روغن نارگیل، روغن پنبه، روغن بادام و… نیز در دسته روغن‌های گیاهی قرار می‌گیرند ولی در پخت و پز استفاد‌ه کمتری دارند و بیشتر به عنوان طعم دهنده استفاده می‌شوند.

قیمت انواع روغن خوراکی

شاید مهم‌ترین فاکتور در میان مردم برای انتخاب روغن خوراکی مصرف خانوار، قیمت روغن باشد. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که روغن‌های گیاهی دارای قیمت‌های مختلفی هستند. شاید به نظر شما روغن گیاهی قیمت بالایی داشته باشد، اما اگر فواید آن را در نظر بگیرید، متوجه می‌شوید که بهای پرداختی شما در مقابل حفظ سلامتی، بسیار ناچیز است و ارزش زیادی دارد. در خرید روغن گیاهی، حفظ سلامتی را به عنوان اولین معیار قرار دهید. به طور مثال، قیمت روغن کرچک خوراکی زیاد نیست، این روغن، کاربردهای خاصی دارد دارد. همیشه قیمت بالا هم دلیل بر خوبی نیست، پس با آگاهی از فواید غذایی روغن‌های گیاهی، نسبت به انتخاب و خرید آن‌ها اقدام کنید.

آشنایی با انواع روغن‌های گیاهی پرطرفدار مناسب گیاه‌خواران

امروزه روغن‌های گیاهی بسیار محبوب هستند و این دلیلی جز افزایش آگاهی مردم ندارد. این روزها همه می‌دانند که استفاده از روغن‌های گیاهی برای حفظ سلامتی مفید است. در بیشتر دستورهای طرز تهیه غذای کم کالری نیز از روغن های مفید استفاده می‌شود. البته اگر شما گیاه‌خوار نیستید می‌توانید از غذاهای کم کالری مانند گوشت قرمز، گوشت ماکیان، ماهی‌ها، سبزیجات، میوه‌ها و… در برنامه غذایی خود استفاده کنید و یک رژیم غذایی سالم، متنوع و غنی از ویتامین‌های مختلف را با روغن‌های غنچه پلاس داشته باشید. سلامتی قیمت ندارد و مهمترین نعمت خداوند به شماست در حفظ آن کوشا باشید.

هشدار! این مطلب صرفا برای آشنایی شما با کسب‌وکار مهمان منتشر شده است و سایت چطور هیچ مسئولیتی را در رابطه با آن نمی‌پذیرد. اطلاعات بیشتر

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مخصوص گیاهخواران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


معما / زیر 10 ثانیه نسبت فامیلی ما رو حدس بزنید !!