حضور کمرنگ جوانان در مساجد چگونه جبران می شود؟


حضور کمرنگ جوانان در مساجد چگونه جبران می شود؟

ساوه - ایرنا - مسجد در جوامع مسلمان به خصوص ایران همواره کارکردهایی فراتر از انجام فرائض عبادی و ادای نمازهای یومیه داشته است و اساسا بسیاری از تحولات بزرگ مانند پیروزی انقلاب اسلامی از مساجد آغاز شد.

به گزارش ایرنا، در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تهران در سال ۱۳۸۲، سازمان فرهنگ و ارتباطات پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی از سوی رژیم صهیونسیتی در ۲۸ اوت مصادف با ۳۱ مرداد به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش قرار گرفت.

آنچه امروز باید به عنوان یکی از آسیب های اجتماعی در کشور مورد توجه جدی قرار گیرد و راهکارهایی نیز برای آن ترسیم شود نه در کمیت مساجد بلکه در کمرنگ شدن حضور نسل جوان در این اماکن عبادی است.

در هر روستا و محلات شهرهای ایران به اندازه کافی مسجد با کمک مردم متدین و مومن احداث شده است و شاید بتوان گفت که فضای سرانه مسجد در کشور اسلامی ایران در شرایطی مناسب قرار دارد اما دریغ که این خانه های خدا به خصوص در زمان نمازهای یومیه و جماعت آن رونق گذشته را ندارد.

به نظر می رسد دشمنان اسلام و انقلاب در برنامه های تهاجم فرهنگی خود، باورهای جوانان و کمرنگ کردن انگیزه های دینی و ایمانی آنها را نشانه رفته اند و تولید میلیون ها محتوای بازدارنده در همین راستا با بهره مندی از شبکه های ارتباطی و با قصد تأثیرگذاری بر جوانان مومن کشور نیز در همین راستا است.

اما نیروی ایمان همیشه در دل جوانان این مرز و بوم جای دارد و حضور بی نظیر آنها در مناسبت های مذهبی و دینی مانند ایام سوگواری سالار شهیدان نشانه قدرتمندی بر ناکامی دشمنان در به انحراف کشیدن آنها از خط اسلام است ولی باز هم بزرگان دینی جامعه ما باید برای شکوهمند کردن صفوف نماز جماعت در مساجد و حضور جوانان در برابر هجمه های دشمنان برنامه ریزی کنند.

مساجد در گذشته کارکردهایی علاوه بر عبادتاز قبیل مرکز دادرسی، محل تصمیم‌گیری و جهت‌گیری سیاسی، پرداختن به امور اجتماعی و... داشته است که به مرور زمان برخی از این فعالیت‌ها کمرنگ شد و مساجد بیشتر جنبه عبادی به خود گرفت.

اگرچه چند ماهی‌ست به علت شیوع ویروس کرونا، برنامه‌های فرهنگی مساجد و یا نماز جماعت با محدودیت مواجه شده اما در مجموع حضور کمرنگ جوانان در این مساجد به یکی از دغدغه‌های نهادهای فرهنگی شهرستان ساوه تبدیل شده که نیازمند بازنگری است.

خبرنگار ایرنا با هدف آسیب‌شناسی و بررسی این موضوع پای صحبت چند تن از مسئولان و کارشناسان مذهبی نشست.

مسئولیت‌ پذیری جوانان در مسجد تقویت شود

کارشناس مذهبی و امام جماعت مسجد حضرت خدیجه(س) ساوه یکی از راهکارهای مهم جذب جوانان به مسجد را توجه به نیاز «دیده شدن» جوانان می‌داند که باید در مسجد بستری برای تحقق این امر فراهم شود.

حجت‌الاسلام «محمدمهدی نوری زاده» معتقد است به جوانان و نوجوان در سنین خاصی باید اهمیت ویژه‌ای داده شود و می‌توان از این فرصت برای جذب آنها به مسجد استفاده کرد.

وی بیان کرد: در مساجد باید براساس علائق جوانان کلاس‌های ورزشی، هنری و مهارتی برگزار کرد تا به این بهانه و با حضور در فضای معنوی مسجد، به مرور در نشست‌های تربیتی، معرفتی و نماز جماعت شرکت کرده و به اصطلاح مسجدی شوند.

نوری زاده گفت: مشارکت جمعی و مسئولیت دادن به جوانان امری اساسی و مهم در برنامه‌های مسجد است؛ می‌توان کادر مسجد را از بین نوجوانان انتخاب کرد و با محول کردن مسئولیت‌های اجرایی برای آنها جذابیت ایجاد کرد.

وی ادامه داد: میدان ندادن برخی ریش سفیدان مسجد به جوانان سبب ایجاد دافعه نسبت به مسجد می‌شود که جلوگیری از این امر باید مدنظر باشد.

به گفته این کارشناس مذهبی، مقام معظم رهبری بر کار تشکیلاتی تاکید جدی دارند و در همین راستا باید در مساجد از ظرفیت اقشار مختلف به ویژه جوانان استفاده کرد تا مسجد برای جوانان محلی برای عبادت، تفریح و مهارت آموزی شود.

حضور کمرنگ جوانان در مساجد چگونه جبران می شود؟خنثی سازی توطئه دشمنان ثمره حضور جوانان در مساجد است

امام جمعه ساوه در ادامه با اشاره به ضرورت ارتقای کارکردهای مساجد گفت: امروز بسیاری از کارکردهای مسجد کمرنگ شده و این مهم نیازمند توجه جدی مسئولان است تا جایگاه واقعی مسجد در جامعه تبیین شود.

حجت‌الاسلام «سید ابراهیم حسینی» بیان کرد: جذب جوانان به مساجد با برگزاری برنامه‌های ورزشی، تفریحات سالم و... عملی می‌شود تا علاوه بر عبادت، مباحث تربیتی و آموزش سبک زندگی اسلامی به جوانان مدنظر باشد.

به گفته امام جمعه ساوه، ایجاد پایگاه های فرهنگی و هنری و کمک به نیازمندان را می‌توان از کارکردهای مسجد بوده که برای تقویت آنها، حضور پرشور جوانان نیاز است.

وی عنوان کرد: در زمان هشت سال جنگ تحمیلی مسجد محلی برای اعزام نیروهای بسیجی به جبهه‌ها بود و در ۲ سال اخیر نیز در جنگ با ویروس کرونا، آماده‌سازی لوازم بهداشتی در مساجد انجام شد.

حسینی گفت: مسجد باید محلی برای دفاع از نظام و انقلاب باشد و یکی از ثمرات حضور جوانان در این محل خنثی‌سازی توطئه‌ها و هجمه‌ های فرهنگی دشمن است.

نسخه علاج مشکلات فرهنگی در مسجد

امام جمعه زرندیه نیز به ایرنا گفت: از صدر اسلام مساجد تنها محل عبادت نبود بلکه مرکز تربیت دینی عقیدتی و سیاسی، محل شور و مشورت، کانون فعالیت‌های علمی و فرهنگی، محل دادگستری و حل و فصل دعاوی بوده است.

حجت‌الاسلام «حسین ابراهیمی» ادامه داد: تربیت نیروهای مردمی، تصمیم گیری و جهت‌گیری‌های سیاسی و حکومتی، طراحی عملیات‌های نظامی و حتی ارائه خدمات پزشکی و درمانی از جمله فعالیت‌های انجام شده در مساجد به شمار می‌رود.

امام جمعه زرندیه گفت: با گسترده شدن علوم و خدمات مختلف اجتماعی ضرورت ایجاب کرد تا دانشگاه ها و مدارس، دادگستری ها، بیمارستان ها و... در مجاورت مسجد تاسیس گردد لذا مساجد بیشتر جنبه عبادت و ارتباط با خدا پیدا کرد اما در همه اعصار گذشته حتی امروز در وقت نیاز و ضرورت جوامع اسلامی از کارکردها و خدمات اجتماعی مساجد بهره‌مند می‌شوند.

ابراهیمی عنوان کرد: در دوران انقلاب، پس از انقلاب و در دوران دفاع مقدس مساجد نه تنها محل عبادت و ارتباط با خدا، بلکه محل رجوع و نقطه امید مردم در بروز مشکلات بوده است و امروز نیز با شیوع ویروس منحوس کرونا مساجد از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند.

حضور کمرنگ جوانان در مساجد چگونه جبران می شود؟

وی تصریح کرد: یکی از جنبه های بسیار مثبت دین مبین اسلام و یکی از موفقیت های شگفت انگیز پیامبر اسلام پیوند بین مردم و مسجد و به تعبیری پیوند دین و دنیای مردم از طریق مسجد بود، با اقتداء رهبران نهضت اسلامی و انقلاب اسلامی ایران به پیامبر عزیز اسلام و شناخت جایگاه مسجد در اسلام از ابتدای شکل گیری انقلاب در گام اول انقلاب اسلامی مساجد پیشران حرکت های انقلابی در دوران شکل گیری انقلاب و پیشران تثبیت انقلاب و نظام انقلابی پس از پیروزی انقلاب بوده است.

به گفته امام جمعه زرندیه، اکنون که در گام دوم انقلاب هستیم مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم، رونق بی سابقه فضاهای دینی و اردوهای جهادی و بسیج سازندگی را از جمله برکات مساجد در گام اول انقلاب برشمردند و براساس تجربه تاریخی نسخه علاج بسیاری از مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، تربیتی، معرفتی و سیاسی در بازگشت به مسجد نهفته است و دولت مردان و کارگزاران نظام اسلامی باید از همه ظرفیتهای موجود برای تحقق این امر تلاش کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید