طرح زراعت چوب در 900 هکتار از اراضی ملی گلستان تهیه شد


طرح زراعت چوب در 900 هکتار از اراضی ملی گلستان تهیه شد

گرگان- ایرنا- مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان گفت: طرح زراعت چوب در سطح 900 هکتار از اراضی ملی این استان تهیه و آماده برگزاری مزایده برای جذب سرمایه گذاران است.

عبدالرحیم لطفی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی بیان کرد: جذب سرمایه گذاران در این اراضی با سپری شدن مراحل اداری به زودی عملیاتی خواهد شد.

به گفته وی این اراضی ملی مستعد زراعت چوب به مدت ۱۵ سال در اختیار سرمایه گذار برنده مزایده قرار داده می شود.

وی اضافه کرد: تسهیلات کم بهره با تنفس چهار ساله و توزیع نهال رایگان از جمله خدمات در نظر گرفته این اداره کل برای سرمایه گذاری افراد متقاضی است.

لطفی همچنین از برنامه زراعت چوب در سطح هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی کم بازده و شیب دار در استان در سال جاری خبر داد و گفت: این طرح از نیمه دوم سال جاری به اجرا در می آید و از صاحبان اراضی علاقمند به سرمایه گذاری (خود مالکی)، حمایت تسهیلاتی می شود.

به گفته وی امسال علاوه بر توزیع نهال رایگان، برای هر هکتار زراعت چوب بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات کم بهره در نظر گرفته شده است.

معاون جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان افزود: نیاز سالانه کارخانه های چوب استان ۵۰۰ هزار متر مکعب چوب است که بیشتر از داخل استان یا مناطق همجوار تامین می شود.

به گفته داوود مقدسی، گلستان ۳ کارخانه فرآوری چوب در گرگان و گنبدکاووس دارد.

طرح زراعت چوب در 900 هکتار از اراضی ملی گلستان تهیه شد

وی معتقد است : در صورت تامین آب کافی، امکان اجرای طرح زراعت چوب در ۱۰۰ هزار هکتار از اراضی این استان فراهم است.

کارشناسان منابع طبیعی و ابخیزداری گلستان، "اکالیپتوس و صنوبر" را ۲ گونه درختی مناسب برای زراعت چوب در این استان معرفی می کنند که اکالیپتوس مناسب اراضی وسیع مناطق شرق و شمالی استان و گونه صنوبر مناسب کاشت در مناطق غربی و جنوبی آن است.

به گفته این عده، برای زراعت چوب در هر هکتار زمین می‌توان تا هزار و ۱۰۰ نهال درختی غرس کرد که پس از یک دوره پنج ساله از هر هکتار ۲۵ مترمکعب چوب استحصال می‌شود و در شرایط کنونی اقتصادی، یک میلیارد ریال درآمد دارد.

طرح ملی زراعت چوب پس از تصویب قانون تنفس جنگل که از اواخر سال ۹۵ به اجرا گذاشته شد.

این طرح بیشتر در اراضی شیبدار و کم بازده مناطق شمالی و شرقی گلستان اجرا می‌شود و به گفته کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری استان، علاوه بر تامین مواد اولیه و چوب مورد نیاز صنایع کشور، کمک زیادی به تثبیت خاک و جلوگیری از فرسایش آن، پیشگیری از سیلاب‌های فصلی و ذخیره و تقویت منابع آب سفره‌های زیرزمینی و مهمتر از همه پیشگیری از پدیده زیانبار ریزگردها خواهد کرد.

درآمد اقتصادی بالاتر نسبت به کاشت دیگر محصولات زراعی و باغی در اراضی شیبدار و یا کم بازده گلستان و ایجاد اشتغال پایدار از دیگر مزایای اجرای طرح ملی زراعت چوب است.

استان گلستان با داشتن هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم دنیا یکی از مناطق مستعد توسعه زراعت چوب در کشور به شمار می رود.

زراعت چوب در گلستان ۲ دهه قدمت دارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گلستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک