افتتاح مرکز واکسیناسیون ویژه مهاجرین در قم


افتتاح مرکز واکسیناسیون ویژه مهاجرین در قم

هفدهمین مرکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا ولایت قم تحت عنوان مرکز حضرت زهرا (س) با شرایط ویژه برای اتباع و مهاجرین خارجی آغاز به کار کرد. با وجود آن که یک هفته از افتتاح این مرکز می‌گذرد، بنا به دلایلی از جمله عدم اطلاع‌رسانی مناسب و همچنین استقبال سرد از طرح واکسیناسیون و واکسن‌هراسی در این ولایت، تعداد کمی از مهاجرین افغانستانی به این مرکز مراجعه...

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمد ناصر محقق، متخصص بیماری‌های داخلی و مدیر مسئول مرکز واکسیناسیون حضرت فاطمه زهرا (س) در این رابطه اظهار داشت: این مرکز، هفدهمین مرکز واکسیناسیون ویروس کرونا می‌باشد که از یک هفته‌ی گذشته بدین‌سو در منطقه مهاجرنشین شهرقائم و با حمایت خیرین حوزه‌ی سلامت، اداره ی اتباع و مهاجرین خارجی، دانشگاه علوم پزشکی و مرکز بهداشت ولایت قم دایر گشته است.

وی در رابطه با کادر درمانی حاضر در این مرکز که تماماً از دانشجویان و پزشکان مهاجر افغانستانی ساکن قم هستند، تصریح کرد: تمام پرسنل مشغول در مرکز واکسیناسیون حضرت فاطمه زهرا (س) ثواب این خدمات‌شان را به پیشگاه حضرت زهرا (س) هدیه کرده‌اند.

دکتر محقق در ادامه بیان داشت؛ در این مرکز برای اتباع مهاجر حالت ویژه در نظر گرفته شده است، یعنی مهاجرینی که حتی مجوز اقامت در ایران را ندارند، با در دست داشتن تذکره، برگه سرشماری و حتی کارت‌های شناسایی سابق که به اتباع خارجی تعلق می‌گرفت و مراجعه به نزدیکترین مراکز بهداشت نزدیک محل سکونت خود می‌توانند کد مخصوص دریافت و سپس با مراجعه به این مرکز (مرکز واکسیناسیون حضرت فاطمه زهرا (س)) روند واکسیناسیون خود را طی کنند.

حجت‌الاسلام محقق تصریح کرد؛ این مرکز برای عموم مردم مهاجر و اتباع ایرانی خدمات ارائه خواهد کرد و شهروندان می‌توانند هر هفت روز هفته از ساعت 8 صبح الی 8 شب به این پایگاه مراجه کنند.

این متخصص بیماری‌های داخلی در خصوص نوع واکسن‌های موجود برای متقاضیان ابراز داشت که دو نوع واکسن "برکت" و "سینوفارم" برای مراجعین موجود است که تاکنون در حدود 300 نفر از شهروندان از این نوع واکسن‌ها بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به کسانی که از بیماری‌های خاص مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، کلیوی، کبدی و ... رنج می‌برند از آنان خواست تا هرچه زودتر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند؛ چرا که این دسته از افراد بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا هستند.

او در ادامه خطاب به کسانی که از واکسیناسیون هراس دارند یا به آن اعتقادی ندارند، بیان داشت: از لحاظ علمی و عقلی واکسیناسیون تأیید شده است و در پیشگاه اهلبیت (ع) نیز عقل و علم حجت است که حتی در این رابطه اهلبیت (ع) می‌فرمایند: حتی اگر علم، علم مشرکان باشد، می‌شود این علم را از آنان فرا گرفت. همچنین از لحاظ علمی نیز ثابت شده که تزریق واکسن کرونا خطرات ناشی از ابتلای به این ویروس را کاهش می‌دهد؛ به همین جهت است که در همین ولایت قم که آمار واکسن‌هراسی بالا است، آمار مرگ و میر ناشی از کرونا نیز بالا رفته است.

وی ادامه داد: مراجع تقلید نیز فتوا داده‌اند که برای حفظ سلامتی شهروندان، رعایت نکات بهداشتی ضروری است که یکی از همین نکات، تزریق واکسن می‌باشد.

این متخصص طب در رابطه با مراجعین این مرکز خاطرنشان ساخت؛ طبق قوانین کلی جمهوری اسلامی ایران، تزریق واکسن فعلا برای سنین بالاتر از 40 سال صورت می‌گیرد و هیچ یک از افراد زیر 18 سال شامل واکسیناسیون نمی‌شوند؛ سنین بین 18 تا 40 سال، افرادی که طلبه هستند، می‌توانند به مرکز جامعه المصطفی مراجعه کنند. کارگران ساختمانی، دانشجویان، کارمندان دولتی و اعضای هیئت‌های مذهبی نیز که به شرط دارا بودن لیست مدون و تأیید شده‌ی مرکز بهداشت، می‌توانند برای تزریق واکسن به این مرکز مراجعه کنند.

محمد حسین محقق، یکی از واکسیناتورهای مشغول در این مرکز هدف و انگیزه خود را از شرکت در این طرح، کمک به مهاجرین عنوان کرد و افزود: با توجه به تازه تأسیس بودن مرکز واکسیناسیون حضرت فاطمه زهرا (س) و عدم اطلاع مهاجرین از وجود این مرکز، فعلا استقبال خوبی از سوی آنان صورت نگرفته است.

وی با توجه به همه‌گیری بیماری کرونا و ادامه‌ی کار این مرکز تا پایان سال جاری، به شهروندان توصیه کرد تا هرچه زودتر نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

شایان ذکر است که حجت‌الاسلام والمسلمین نوراحمد مبارز، مسئول دفتر نمایندگی مرکز تبیان در قم نیز ضمن حضور در این مرکز و بازدید از روند واکسیناسیون، دوز اول واکسن "کوو ایران برکت" را دریافت کرد.

وی در سخنانی عموم مهاجرین را به تزریق واکسن کرونا تشویق کرد و ابراز امیدواری کرد تا همه‌ی مهاجرین واجد شرایط ساکن قم هرچه زودتر به مرکز واکسیناسیون حضرت زهرا (س) مراجعه و واکسن خود را دریافت کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا